Elke dag is een zwarte dag in de foodretail, maar vandaag kleurt nog nét iets zwarter. Duidelijk is in elk geval dat er maar één de goedkoopste flauwiteiten kan verkopen: welkom bij Filet Pur, de zwartrijder van de retailjournalistiek.
Elke dag vrijdag
Zwarte koffie konden we wel gebruiken, vanochtend, want dat jaarlijkse eindejaarsfeestje van de retailsector liep weer flink uit, en dus ook wel wat uit de hand. Maar u kent ons: geen inspanning is ons teveel om u ook na een veel te korte nacht te informeren over de vele donkere manoeuvres achter de schermen van de foodretailwereld. Wat leerden we bijvoorbeeld? Bij Aldi is het elke woensdag Black Friday. En elke zaterdag. Zo stond het er wit op zwart, in de folder. In Halle hadden ze hun antwoord snel klaar: Black Monday, Black Tuesday, Black Wednesday… bij Colruyt is het élke dag Black Friday. Zo. Hadden ze daar bij Albert Heijn van terug? Uiteraard: Black Friday? Vanaf maandag! Of bij Carrefour? De wéék van Black Friday, jawel. Het werd ons zwart voor de ogen.
In elk geval klinkt de kritiek op dat feest van het ongebreidelde consumentisme almaar luider. Een zwarte dag voor de planeet is het vooral. Een volksvreemd importproduct ook, want wij zijn geen Amerikanen en we hebben wel wat anders te doen dan kalkoenen te vullen en Thanksgiving te vieren. Daarvoor hebben wij Kerst. Black Friday zit gewoon niet in onze cultuur. Belgen doen niks in het zwart, dat is bekend.
Mokken op de speelplaats
Bij Jumbo deden ze niet mee: daar hàdden ze namelijk de prijzen al verlaagd, na een weekje Pelt. Het verschil met Colruyt wordt naar verluidt erg klein. Dat de nieuwkomer (nog) geen lokale prijzen voert, is met amper twee winkels op de teller geen groot nieuws. En of het bedrijf écht mee prijsoorlogje komt spelen, kan ook Test-Aankoop ons niet vertellen: de jaarlijkse grote supermarktenquête nam het Gele Gevaar nog niet mee in de metingen.
Wat we uit die prijsvergelijking wél kunnen concluderen? Ten eerste, dat vergelijken almaar moeilijker wordt, met die lokale prijsaanpassingen. Als Colruytklant moet je maar hopen dat AH snel een winkel komt openen in je buurt. In Deurne en Wijnegem weerklinkt gejuich. Ten tweede, dat het Grote Lageprijzenspel voorlopig nog slechts twéé deelnemers kent: Colruyt en Albert Heijn. Het is geen oorlog, het is een duel. Voor Aldi en Lidl is er weliswaar een figurantenrol weggelegd, maar de anderen vinden het gewoon niet leuk meer en spelen dus niet mee. Ze staan verongelijkt te mokken in een hoekje op de speelplaats. En ten derde, dat de écht interessante supermarktenquête pas binnen een jaartje of wat zal verschijnen, mét inbegrip van Jumbo. We kunnen haast niet wachten.
Nu, in z’n speech gisteravond leek Jef Colruyt zich allerminst zorgen te maken over dat prijsgeweld of over die nieuwe concurrent, en al evenmin over “e-commerce en zo van die dingen”. Bij Colruyt draait alles in de kern om levensvreugde en optimisme. Dat vatte de pas gelauwerde Captain of the Year treffend samen in één beeld: Kuifje! Kijk, dat de CEO zo’n subtiele maar toch niet mis te verstane verwijzing naar z’n favoriete columnist binnensmokkelt in z’n presentatie, dàt tekent de ware topman. Warm vanbinnen worden wij daarvan. Danku, Jef!
Optimist van de week
Want inderdaad, misschien vergissen die prijsvechters zich van slagveld. Voor de bewuste consument is het kasticket slechts een anekdote, een luttele bijkomstigheid. Wat écht telt, zijn de duurzame keuzes die supermarkten ons bieden. En wie strijden er nu om de meest begeerde award van de hele foodretailsector? Colruyt, Lidl en Delhaize. Om onverklaarbare redenen werd Carrefour compleet over het hoofd gezien, en dat terwijl niemand ook maar in de buurt komt van die ambitieuze Act for Food doelstellingen.
Desalniettemin stond Geoffroy Gersdorff, de topman van Carrefour België, vorig weekend breed te glunderen in De Tijd. Hij verdient dubbel en dik de wisselbeker ‘optimist van de week’: hij ziet het namelijk allesbehalve zwart in, ook al zit z’n bedrijf al een tijdje op zwart zaad. Meer zelfs: in een nochtans “extreem, extreem moeilijke markt” wil de retailer volgend jaar al opnieuw met groei aanknopen. Hoe Carrefour die bewonderenswaardige krachttoer wil volbrengen? Tja, als we het artikel goed gelezen hebben: in essentie door te doen wat ze nu al aan het doen zijn, in grote lijnen. En dat is inderdaad heel wat, maar toch: bonne chance! Misschien ook door de Franse alliantie met Fnac Darty in België uit te rollen? Daarover geen woord, maar als het regent in Parijs… Qua sociale vrede mogen ze in Evere bovendien niet klagen: de vakbonden vinden dan wel dat ze tegenwoordig te hard moeten werken, maar ze gaan uit protest slechts een héél klein beetje staken.
Zwarte schapen
Ingewijden weten dat Jumbo op z’n thuismarkt een gratis winkelkar belooft aan klanten die als vierde in de rij staan te wachten aan de kassa. Lezers van RetailDetail weten ook dat Jumbo dàt stukje van z’n zeven zekerheden veiligheidshalve niet exporteert naar België. En waarom? Omdat het een nogal risicovolle belofte is, blijkbaar. Afgelopen week ontstond wat ophef in Nederland, nadat iemand een foto lekte uit de kantine van een Jumbo supermarkt. Daar hing een opmerkelijke boodschap aan het prikbord. Wat blijkt? Ze spelen ginds de zwarte piet gewoon door richting kassamedewerkers. Wanneer die niet tijdig aan de alarmbel trekken en er staat plots toch ergens een vierde wachtende in de rij, dan mogen ze als zwarte schapen zélf opdraaien voor de kosten. En dus uit eigen zak de volle winkelkar van de gelukkige klant vergoeden. Dat A4’tje verhuisde dus al snel van het prikbord naar de digitale schandpaal, en de betrokken ondernemer werd op de vingers getikt.
Pijnlijk voorvalletje ook bij Albert Heijn: daar moesten ze een projectje afvoeren dat aan alle medewerkers vroeg om een foto up te loaden van henzelf in ondergoed, kwestie van de juiste maat te bepalen voor hun nieuwe bedrijfsplunje. Opnieuw een mooie overwinning van idiotie over gezond verstand, zou je denken. Of was het een misplaatste grap? Neenee, een misverstand, haastte de retailer zich te verontschuldigen. Oh, dan is het goed. Op deze manier dreigt er snel een nijpend tekort aan facepalms te ontstaan in de wereld. Heeft u er nog op voorraad? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.