Smikkelen en schoonmaken, dat zijn in droeve coronatijden de favoriete bezigheden van de consument. Filet Pur is dan weer uit de gratie, wegens weinig diervriendelijk. Toch serveren we alweer een gepeperde portie!
Niet meer welkom
Een “warme oproep” was het zogezegd. Toch kwam het over als een verkillende boodschap, nader bekeken. Dat we eigenlijk niet echt welkom waren, immers. Dat we maar beter helemaal niet zouden komen winkelen, klonk het ijskoud. Als het dan toch absoluut moest, liefst alleen. En snel een beetje: enkel het hoogst nodige. Aan toiletpapier gedacht? Of gaan we weer wachten tot net voor de nieuwe lockdown die er onvermijdelijk zit aan te komen? Hebben we in al die maanden echt niets bijgeleerd? In Duitsland is het hamsteren alweer begonnen.
Voor de retail viel het nog mee, die strengere maatregelen vanochtend. Let toch maar op. Voor je het weet, gaan ze de promoties weer afschaffen. We zijn toch al gewend aan die hoge prijzen. Of het wijnrayon helemaal supprimeren: alcohol is geen essentiële behoefte, volgens sommigen. Dus waarom de verkoop enkel op vrijdagavond aan banden leggen? Het is beter voor ons allemaal, toch?
Het koken beu
Slimmeriken die denken dat ze wel zullen wegkomen met een online bestelling, dwalen. De bezorgslots lopen alweer vol. Een nieuwe, duurzame leverdoos ontwikkelen, dat lukte Delhaize nog net, maar een half jaar was voor de meeste retailers verre van voldoende tijd om de capaciteit fors op te schalen. Enkel HelloFresh slaagt er met de vingers in de neusgaten in om vlotjes de omzet te verdubbelen.
Voorlopig. Want die nieuwe bezorgdienst voor verse maaltijden die Delhaize nu lanceert in samenwerking met foodtech startup Tastyoo, dat is natuurlijk een frontale aanval op de wereldmarktleider in maaltijddozen. Of toch minstens op die van huiselijke vriendelijkheid overlopende chef Rose Mary. En op al die afhaaldiensten die de verzamelde horeca uitrolt, nu ze geen andere kant op kunnen. Ze rekenen er allemaal op dat we dat zelf thuis koken op een bepaald moment toch weer hartsgrondig beu gaan worden. Voorlopig lijkt daar weinig sprake van: de verkoop van verse producten stijgt opnieuw sinds de horecasluiting.
Zeep en troostvoedsel
Verliezers van de lockdown: dat zijn wij allemaal. De ene al wat meer dan de andere, evenwel. Voor Metro en Makro ziet het er niet al te best uit, wegens horeca dicht en vakbonden boos. Niet dat het er voor de coronacrisis veel beter uit zag, maar toch. Sectorgenoot en concurrent Sligro houdt ook al een slag om de arm: ’t is weer voorbij, die mooie zomer, en er wacht een somber jaareinde. Bij Danone staat er dan weer een grondige reorganisatie op stapel omdat het immuunsysteem van het bedrijf niet voldoende bestand bleek tegen dat coronavirus. En ook de medewerkers van de Colruyt in Anderlecht hebben al betere weken meegemaakt. Nu zitten ze met z’n allen (maar niet gezellig samen) in quarantaine.
Toch zijn er ook winnaars. Nestlé kon de vraag naar dierenvoeding, koffie en gezondheidsproducten de afgelopen maanden amper bijhouden. Procter & Gamble mocht tevreden vaststellen dat consumenten driftig aan het schoonmaken gingen, uit angst voor dat virus. De FMCG-gigant gaf de concurrentie een lesje bovendien: in crisistijden bespaar je niet op marketing, wel integendeel. En inderdaad: bingo, dus. Net als Coca-Cola, dat er toch maar weer in slaagde mensen thuis meer frisdrank te doen drinken, nu dat buitenshuis amper nog kan. Toch moet de helft van de merken eruit: only the strong survive. Unilever verkocht niet alleen héél veel zeep maar ook veel ijsjes – troostvoedsel immers – en opmerkelijke genoeg massa’s vegan mayonaise.
Spreekwoordelijke zetel
Want àls er nog een toekomst is, dan zal ze plantaardig zijn, dat hoort u intussen te weten. De pandemie heeft op één of andere manier het besef versterkt dat het anders moet met ons consumptiegedrag. Bij Bonduelle zien ze het graag gebeuren: het grootste groentemerk ter wereld zit breed glimlachend in een spreekwoordelijke zetel nu de vraag naar kikkererwten explodeert. En wijst fijntjes richting foodretail: supermarkten dragen immers een verpletterende verantwoordelijkheid met wat ze in de rekken en op de folder plaatsen. Kiezen ze voor gezondheid of voor kortetermijngewin?
Of gaan ze het terrein volledig aan de gespecialiseerde biowinkel laten? Die wint namelijk marktaandeel op de grote boze supermarkt. De reactie laat niet op zich wachten: als een wolf in schapenvacht probeert de grootdistributie steeds vaker sympathieke kleine biomerkjes te verleiden om over te lopen naar The Dark Side en veel centjes te verdienen. Benieuwd of het lukt.
Onbegrijpelijke nalatigheid
Nu Delhaize een quasi-monopolie claimt op het slimme gebruik van de Nutri-Score voor onverholen marketingdoeleinden, moet Carrefour wel met een gepast antwoord komen. En dat is er nu: de Innit-score quoteert bewerkte voedingsproducten niet enkel op basis van voedingswetenschappelijke criteria maar voegt er nog een laagje personalisering aan toe ook. Mensen kunnen hun voorkeuren ingeven: heb je een notenallergie, wil je afslanken, bereid je je voor op een marathon of ben je veganist? De score past zich aan. Voorlopig enkel in Frankrijk, maar de ambities zijn internationaal, dus wellicht soon in a store near you.
Maar koop ik straks best een primitivo of toch eerder een pint grigio? Daarover laat die nieuwe app me in het ongewisse. Alcohol wordt uitgesloten van het systeem. Een onbegrijpelijke nalatigheid, aangezien een glaasje troost in droeve tijden toch bijdraagt tot een gezonde balans, zou je denken. Bon, als ik nog een fles wil scoren bij m’n afhaalmaaltijd, zal ik me alleszins mogen haasten. Dat geldt ook voor u. Cheers en tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.