Als prijsvechters hun toevlucht zoeken tot mindfulness, de marktleider van een opvolgingskwestie een soap maakt, en Limburgers het voortouw nemen in digitale innovatie, dan weet je het wel: de wereld is he-le-maal om zeep. Filet Pur to the rescue!
Hoogbejaarden
Alles wordt duurder, enkel de excuses worden goedkoper. Bij die Siberische prijsbreker Mere zijn ze maar wát blij met de oorlog in Oekraïne. Kunnen ze tenminste de aftocht blazen zonder àl teveel gezichtsverlies. Het is gewoon de schuld van Zelensky, en van de NAVO, en van de westerse desinformatie, maar alleszins heeft het niks te maken met een mank businessmodel, een zwakke organisatie en een onwaarschijnlijk ondermaatse executie. We noteren.
Idem dito voor die andere Russische keten, Vkusvill, die er in twee jaar tijd niet in slaagde meer dan vier winkels te openen. Eerst corona, dan die oorlog, het zal wel. Maar nee, zegt de grote baas: al die verwende Europeanen zijn plots veganist geworden, we krijgen er onze boter, kaas en eieren niet meer aan verkocht. Er kwamen nog enkel hoogbejaarden over de vloer, blijkbaar. Zo is de lol er gauw af. Vkexit, dus.
Apen
If you can’t beat them, eat them. In de wondere wereld van de flitsbezorgers is de consolidatiebeweging volop ingezet. Het verlieslatende Gorillas doet zich het winstgevende Frichti cadeau in de hoop het geheim achter de zwarte cijfers te achterhalen. Tja, Frichti verkoopt nu eenmaal geen goedkope pils en chips, wel de betere bereide maaltijden en verse premium producten. Haal het geld waar het zit: niet bij de studenten, dus. In Spanje gaan de apen bovendien bezorgen in opdracht van Just Eat. Samenwerken is het nieuwe concurreren. Dat hebben ook Deliveroo en Carrefour goed begrepen.
Haalt eveneens het geld waar het zit en is vastbesloten een significante bijdrage te leveren aan de inflatie: CRU, de premium versmarktformule van Colruyt Group die binnen enkele maanden dan toch een vierde vestiging zal openen, in Dilbeek. Mét restaurant. En met ruim een jaar vertraging, dat ook. En nog altijd hebben ze hun vergunning niet beet, trouwens. Toch maar oppassen met overmoedige aankondigingen, zou ik dan denken. Vraag maar aan Jumbo.
Watjes
Het mocht wat kosten, blijkbaar: dat nieuwe ultramoderne hoofdkantoor van Aldi Nord is niet alleen veertien voetbalvelden groot, het werd bovendien smaakvol ingericht en maakt ruimte vrij voor volstrekt nutteloze en antiproductieve activiteiten. Stilteplekken, stel je voor. Gaan ze daar de prijzen naar beneden mediteren, misschien? Waar is de tijd dat Aldi-inkopers in Spartaans ingerichte, amper verwarmde lokalen één telefoontoestel per tien medewerkers hadden, en één e-mailadres voor het hele bedrijf? Harddiscounters zijn watjes geworden.
Ook al heet hij Shop&Go, hij heeft niks met Delhaize te maken, die nieuwe onbemande winkel van Selecta op de Corda Campus in Hasselt. Nope, deze next level automatische convenience store steekt Amazon Go naar de kroon: just walk out, maar dan in het Limburgs. Loep gij gewoen mer durch, mene man.
Oilsjteneer
En dan nog dit. We kregen dinsdagavond een persbericht in de mailbox, met de uitdrukkelijke melding dat het géén persbericht was. Een raadsel. Toch werden we vriendelijk aangemoedigd om het te publiceren. Verwarring. Er zat zelfs een link naar foto’s bij. Oké dan. Maar we mochten geen bijkomende vragen stellen. Hm. Geheimzinnig doen is dé truc om aandacht te krijgen, zo werkt het wel. Dat kon dus maar vanuit één hoek komen. En inderdaad: het was Halle.
Nochtans, zo geheimzinnig was dat bericht helemaal niet: operationeel directeur Marc Hofman gaat met welverdiend pensioen. Hij heeft de datum zelf mogen kiezen, vrees ik: de man houdt immers wel van een grap op z’n tijd, dus 1 april is meer dan toepasselijk. Tja, een oilsjteneer, daar moeten we geen tekeningentje bij maken… Dat pensioen echter, daar lachen ze niet mee, bij Colruyt Group. De regels zijn strikt en ze gelden voor iedereen, behalve voor de grote baas. Jef wijkt niet. Maar Marc dus wel. En of hij gemist zal worden: om hem te vervangen worden niet één maar twéé opvolgers aangeduid.
Familie
Het speculeren begon meteen: wordt één van deze twee ook de opvolger van de opperbaas, volgend jaar? Het zou best kunnen. De ene wat eerder dan de andere wellicht, want CEO is geen duobaan en een lid van de familie – ook al is het dan een aangetrouwd lid – heeft aan de Edingensesteenweg toch nog altijd een streepje voor. Maar je weet wat de grote George Bernard Shaw daarover zei: “A family is a tyranny ruled over by its weakest member.” Wat ons dan weer onvermijdelijk aan dat liedje van de langst lopende Belgische televisiesoap doet denken: “Je hoofd zit vol met vragen, je vindt het antwoord niet. Je hebt zo van die dagen, dat je geen uitweg ziet.” Jaja, hoge en lage cultuur: bij Filet Pur voor elk wat wils.
Om maar te zeggen: deze stoelendans doet toch wel wat wenkbrauwen fronsen. De retailer grijpt de gelegenheid namelijk heel uitdrukkelijk opnieuw niet aan om te vernieuwen. “We streven een maximale continuïteit na”, luidt het op de site Wilgenveld. De boodschap lijkt helder: in een wereld in verandering, met een concurrentielandschap in verandering en een consument in verandering, zal Colruyt niet veranderen. Ik denk daar wat van, en u ongetwijfeld ook (laat het me gerust weten). Voor de concurrenten is het in elk geval wel handig, zo’n voorspelbare marktleider. Hoe lang nog? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.