Deze week leerden we dat Colruyt wel degelijk een grote overname plant. Bovendien geeft een vleeswarenfabrikant nu zelf toe dat vlees meer dan ooit passé is. Qué? Hier is het blije weekoverzicht van RetailDetail Food!
Geen fluit
De stemming was naar verluidt eerder bedrukt op de aandeelhoudersvergadering van Colruyt Group afgelopen woensdag. “We zetten de tering naar de nering,” had Jef Colruyt zijn medewerkers voorgehouden, en dus moesten de deelnemers het stellen met goedkope cava en gore pindanootjes van Everyday Selection. Want hoewel shoppers zich maar wàt graag laten verleiden door de laagste prijs, vinden ondankbare beleggers het aandeel te duur, aangezien de winstmarges onder druk staan en het groeipotentieel beperkt lijkt. Colruyt moet iets nuttigs doen met zijn cashvoorraad, opperen analisten, die het immers altijd beter weten.
Waarop de gepikeerde topman overging tot een drastische maatregel: “Ze willen dat ik een grote overname doe? Wel, ik zàl een grote overname doen! We gaan gewoon Colruyt overnemen! Een prachtbedrijf, marktleider in België en lichtend voorbeeld voor retailers wereldwijd!” En zo geschiedde: niet alleen zal de retailer voor 350 miljoen euro eigen aandelen inkopen, maar bovendien zullen die aandelen meedogenloos vernietigd worden. “Weg ermee! Ze hebben geen enkel nut, aangezien toch niemand anders ze wil hebben”, aldus de CEO. “Jammer maar helaas. Het is zoals met de pijlen op de vloer in onze mooie Colruytwinkels: daar trekt ook niemand zich een fluit van aan. Nochtans een topidee, ik blijf erbij.”
Achterbaks
De discounter uit Halle heeft niet enkel te kampen met misleidende promotie-acties van achterbakse concurrenten, maar moet openlijk toegeven dat hij inzake e-commerce mijlenver achterophinkt op bol.com, het niet zo geheime wapen van de collega’s van Ahold Delhaize. Dat is een beetje pijnlijk. RetailDetail was aanwezig bij de opening van het gloednieuwe en indrukwekkende dc van de e-tailer in Waalwijk, van waaruit dagelijks honderdduizenden artikelen vertrekken, ook richting Vlaanderen, waar het zoals bekend onmogelijk is om e-commercefulfilmentcentra rendabel uit te baten. Colruyt wil nog proberen om die achterstand in te lopen, maar erg overtuigd klonk dat voornemen nu ook weer niet.
Bovendien werd duidelijk dat de ene Jef zijn boeltje wellicht niet verkocht zal krijgen aan de andere Jeff, mocht de nood hoog worden. Want de genaamde Bezos zou volgens hardnekkige geruchten een oogje hebben op Carrefour. Niet eens zo vergezocht, hoor, dat gerucht. Reken even mee: de beurswaarde van Carrefour bedraagt zo’n 13 miljard euro, die van Amazon 394 miljard. Een snack, meer betekent Carrefour in deze context eigenlijk niet.
Opgepopt
Iemand die zich ondanks deze cijfers in het geheel niet laat intimideren is Dick Boer, de hoofdkaas van Ahold Delhaize (beurswaarde: een kleine 25 miljard). Concurreren met Amazon is simpel, meent hij, en HelloFresh gaat het ook niet halen: supermarkten moeten gewoon sexyer worden, bijvoorbeeld door het toevoegen van restaurants. En dan komt alles goed. Meneer Boer staat niet bekend als een grapjas, we moeten er dus vanuit gaan dat hij het ernstig meende en dat hij erop rekende dat Jeff Bezos koude rillingen zou krijgen bij het lezen van z’n interview. Tja, that’ll be the day. Maar Amazon kondigde koudweg aan dat het voortaan vanuit zo’n 40.000 restaurantlocaties aan huis gaat leveren in de VS. Daar sta je dan met je instore snackbar, nietwaar?
Kijk, de veel te vroeg gestorven geniale songschrijver Buddy Holly stond niet bekend als een groot retailexpert, maar hij zei weleens rake dingen. Zoals: “I don’t know how to succeed, but I know how to fail: just try to please everybody.” Welaan, als dat niet in essentie het probleem is van de supermarkt, dan weet ik het ook niet meer.
In elk geval werd het advies van Dick Boer snel ter harte genomen door de ijverige collega’s van Albert Heijn België. Zij openen volgende week namelijk een pop-upshop met de naam Chop Chop, zo kwam RetailDetail in primeur te weten. Het wordt een warme ontmoetingsplek die het Aziatische assortiment van AH zal promoten. Well all right! Hoe lang ze over de naam hebben nagedacht, weten we niet. Toch maar even opgezocht: ‘chop chop’ is Kantonees voor ‘snel, snel’ en wordt als merknaam ook al gebruikt door een Limburgse leverancier van biologische maaltijdboxen. Zo weet u dat ook weeral. Uiteraard bevindt die hippe pop-up zich in trendstad Antwerpen, net als uw favoriete retailredactie. Dezelfde dag opent AH trouwens ook een nieuwe winkel in Sint-Niklaas, op wandelafstand van de Delhaize aldaar, wellicht onder het motto ‘beter een goede buur dan een verre vriend’.
Plantaardig
Aan fabrikantenzijde ging Nestlé deze week met de meeste aandacht lopen. Het Zwitserse bedrijf wil de omzet en de marges verhogen, onder druk van activistische aandeelhouders. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar op een investeerdersbijeenkomst onthulde de multinational exact hoe het die doelstelling wil bereiken: namelijk door beter in te spelen op de grote consumententrends. Dat houdt onder meer in dat het gaat inzetten op meer natuurlijke en biologische producten, gluten- en lactosevrij, en minder suiker. Bovendien gelooft de onderneming sterk in het potentieel van plantaardige voeding. Daarin staat Nestlé niet alleen: steeds meer grote namen betreden de markt voor zuivel- en vleesalternatieven, zodat we stilaan van een consolidatieslag kunnen spreken.
Dat treft, want de Belgen eten steeds minder filet pur en de prijzen staan onder druk, klaagt de Boerenbond, die verwijst naar de media-aandacht voor dierenwelzijn, duurzaamheid en de nieuwe voedingsdriehoek. Wat hadden ze eigenlijk verwacht? In plaats van te klagen zou de landbouwsector misschien beter mee investeren in de toekomst, namelijk laboratoriumvlees. De flamboyante Richard Branson stelt dat de mensheid binnen enkele decennia meewarig zal terugblikken op de tijd dat we nog dieren slachtten, en investeert vele miljoenen in de ontwikkeling van kweekvlees: dier- en milieuvriendelijk en bovendien gezond. Er wordt hard aan gewerkt in de VS, in Israël en in Nederland, maar niet bepaald in Leuven.
Als klap op de vuurpijl is het nu zondag bovendien Wereld Vegetarisme Dag. Dat zal ook niet helpen. Overigens, voor wie zich aangesproken voelt: komende maandag 2 oktober is het werelddag zonder alcohol en op 4 oktober begint de Week van de Fairtrade, een week die wel tien dagen zal duren. Aan goede voornemens geen gebrek!
Nu ook zonder
Wij van RetailDetail wilden een extra grote voorraad tofu en falafel inslaan, en waar anders kan je dan beter terecht dan bij Delhaize? De retailer meldde deze week immers een groei van 10% in de categorie vegetarische producten. De bio-opties groeien met wel 24% en ook de vraag naar strikt veganistische producten neemt sterk toe. Dat moesten we even checken.
Toen we voor het plantaardige rayon stonden, viel ons iets vreemds op: daar lagen gewoon charcuterieverpakkingen tussen de groenteburgers! Was een slordige vakkenvuller aan het werk geweest? Bijna waren we boos naar de winkeldirecteur gestapt, toen we de kleine lettertjes lazen: ‘Nu ook zonder vlees’, stond er. Het waren wel Aoste-verpakkingen, maar de inhoud bleek 100% vegetarisch. Jawel.
Van een bocht van 180° gesproken: in 2015 stak Aoste nog vrolijk de draak met vegetariërs, in een controversiële televisiespot. Maar onder het motto ‘If you can’t beat them, join them’, is het charcuteriemerk nu prominent aanwezig in het veggieschap, met vegetarisch broodbeleg waarop hetzelfde logo staat als op de additievenvrije ham. Verwarrend? Tja. Hoe verwarrend zou het zijn om Jack Daniels aan te treffen in het frisdrankschap?
Bruisend
En misschien is Aoste maar net op tijd. In Frankrijk verscheen zopas een boek met de veelzeggende titel ‘Cochonneries – Comment la charcuterie est devenue un poison’ waarin auteur Guillaume Coudray schetst hoe de vleeswarenindustrie uit puur winstbejag een soort onderafdeling van de chemische sector is geworden. Benieuwd wie er nu nog filet de saxe of crèmepaté tussen z’n boterham zal leggen.
Wat ons brengt bij de foodtrend van de week. Dat zou weleens bruisende melk kunnen zijn. U leest het goed: zoals bruisend water. Spuitmelk dus eigenlijk. Perrier van de koe, c’est fou! Een ideetje van zuivelgroep Arla die het product nu test in het VK, Singapore en de Arabische Emiraten in de hoop de daling van de melkconsumptie een halt toe te roepen. Hm. Nu het weekend in zicht komt, krijgen we ook wel zin in bubbels, maar het zal voorwaar geen melk zijn. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.