Wordt u uitgeperst, of eerder afgeperst? Het maakt een verschil. Afgelopen week werd het foodnieuws in grote mate beheerst door Colruyt, terwijl enkele grote merkfabrikanten het lastig hadden. RetailDetail Food blikt zeven dagen terug.
Hoger, lager
Zou er ongerustheid heersen over die test met elektronische etiketten bij Colruyt? De retailer zal voortaan nog sneller en nog vaker de prijzen kunnen aanpassen in z’n winkels en daar hoeven de medewerkers die iconische rode printer niet eens meer voor aan te zetten. Als dat de prijsdruk maar niet verder opvoert, opperen fabrikanten hier en daar. Ze zien over het hoofd dat prijzen aanpassen in twee richtingen kan: omlaag, maar ook omhoog. De richting laat Colruyt als prijsvolger geheel afhangen van de concurrenten. De kunst van het retailen bestaat er onder andere in om je producten te verkopen aan een prijs zo laag als noodzakelijk, maar zo hoog als mogelijk. En die kunst beheerst Colruyt perfect.
Bij de collega’s van OKay broeden ze ‘in het grootste geheim’ (tja…) op een nieuw winkelformaat dat groter is dan een OKay, maar kleiner dan een Colruyt. Een soort OKay Maxi dus, als grote tegenhanger van het kleine OKay Compact. En dat allemaal omdat de OKay van Opwijk uit zijn voegen barst. Waarom er dan niet meteen een Colruyt van maken? Wel, omdat er zich in de onmiddellijke omgeving (Lebbeke en Asse) al twee Colruytwinkels bevinden, en trop is nu eenmaal teveel. Jef Colruyt is nochtans van plan om het hele land vol te bouwen met winkels. Elk jaar krijgt hij de vraag hoeveel expansiepotentieel hij nog ziet, en elk jaar lapt hij er enkele tientallen winkels bij. Waar gaat dat eindigen?
Gemiste kans
Dat de supermarktondernemers van Spar trots zijn op hun beroep, kunnen we tegenwoordig weer dagelijks op de radio horen. Sympathieke spotjes, alleen: dat zijn niet de échte Sparondernemers die we daar aan het woord horen, het zijn overduidelijk acteurs. Is dat geen gemiste kans? Colruyt Group heeft nochtans een traditie van radiospotjes met échte klanten en medewerkers. Spar acht zijn ondernemers dus wél goed genoeg om te poseren voor de krantenadvertenties, maar heeft er blijkbaar geen vertrouwen in dat ze zonder haperen een volzin over de lippen krijgen. Wij kennen er nochtans een paar die het héél goed kunnen uitleggen!
Genoeg over Colruyt. We willen de collega’s niet frustreren. Zeker niet als ze met degelijke cijfers naar buiten komen, zoals Carrefour deze week. In Frankrijk zitten ze weer op het goede spoor en in België houden ze stand, wat ze eigenlijk best oké vinden, rekening houdend met de terreurdreiging en de sociale onrust van de afgelopen maanden.
Misschien heeft Carrefour die cijfers gedeeltelijk te danken aan het succes van Sushi Daily. We leerden dat zo’n sushistand tot één miljoen euro kan omzetten als het een beetje meezit. Japanners gruwen van de westerse fantasietjes die de sushimeesters van Sushi Daily zich permitteren (sushi met een krokant korstje, met pikante pepers, zelfs met kip), maar de Belgische klant telt er met plezier een flink bedrag voor neer. Nu ja, als u het ons vraagt moet sushi zowat het meest overschatte gerecht ter wereld zijn. Rijst met pretentie, meer is het eigenlijk niet, toch?
Afgeperst/uitgeperst
Er zijn zekerheden in de foodwereld: fabrikanten worden uitgeperst, retailers worden afgeperst. Lidl bijvoorbeeld kreeg te maken met een gek die ermee dreigde producten te vergiftigen, en die trouwens nog steeds niet is gevat.
De collega’s van Metro Group zagen hun omzet dalen, maar de voedingspoot deed het beter dan de divisie elektronica, die binnenkort wordt afgesplitst. Overigens, is het u ook opgevallen? Helemaal geen nieuws kwam er deze week van Ahold Delhaize. Achterdochtig als we zijn, vinden we dat onrustwekkend. Ze voeren iets in het schild, dat kan niet anders.
Enkele grote namen uit de FMCG-branche stelden teleur: Danone moest afgelopen kwartaal een omzetdaling verteren, die voornamelijk het gevolg is van een hogere belasting op geïmporteerde babyvoeding in China. Ook Nestlé heeft het niet onder de markt en verlaagt zijn omzetdoel voor 2016. Topman Paul Bulcke verwijst naar de prijzenslag die in Europa heerst en blijft inzetten op volumegroei. Wordt Nestlé uitgeperst? En dat terwijl we vorige week zagen hoe Unilever er wél in slaagt te groeien door in te zetten op prijsverhogingen. Ja, wij vinden dat interessant.
Originele kopie
Bij Coca-Cola hebben ze besloten om zelf in de kosten te gaan snijden voordat Carlos Brito daar de kans toe krijgt. Het Europese herstructureringsplan zal ook 26 Belgische banen kosten. En nu we het toch over Brito hebben: wie dacht dat de honger van AB InBev gestild was na de acquisitie van SAB Miller, heeft het mis. De aller-aller-allergrootste brouwer ter wereld kocht deze week het piepkleine biologische biermerk Ginette, dat het slachtoffer werd van z’n eigen succes. Dat heb je dan.
We eindigen ons weekoverzicht met de grote RetailDetail Food Originaliteitsprijs. Die gaat naar het Nederlandse Jumbo, dat een pop-upwinkel opende in een bushokje in Utrecht: goed gevonden en leuk uitgevoerd. Het is, om precies te zijn, een muur waarop klanten boodschappen kunnen scannen om ze thuis te laten leveren. Zoals eerder werd voorgedaan door Tesco en Delhaize, inderdaad. Hm, dus toch niet zo origineel? Tot volgende week!