Een wat paradoxale titel deze week, niet? Het nieuws bracht ons durfkapitaal, choco, koffie, muesli en ambitieuze retailers. Jawel, ook in een vakantieweek vat RetailDetail Food de FMCG-actualiteit voor u samen.
De plantaardige zaak
Hoewel de naam van deze rubriek vooral carnivoren aanspreekt, zijn wij bij RetailDetail Food de plantaardige zaak zeker genegen. Zo is het ons niet ontgaan dat we op 1 november World Vegan Day vierden, een dag waarop we verondersteld worden geen dierlijke producten tot ons te nemen. Dit receptje van geroosterde groenten bijvoorbeeld is ons goed bevallen (schrap wel stap 8 uiteraard). Bij Unilever maakten ze gebruik van het momentum om een samenwerking aan te kondigen met de Europese Vegetarische Unie: wel 500 producten van Unilever zullen tegen volgend jaar het V-label dragen, dat aangeeft dat producten geschikt zijn voor vegetariërs (maar daarom nog niet voor veganisten).
Misschien moeten we zelf toetreden tot maaltijdplatform Flavr, ook wel eens de ‘AirBNB voor hobbykoks’ genoemd. De oprichters hebben zomaar eventjes 450.000 euro durfkapitaal opgehaald op de rug van zo’n 1200 vlijtige thuiskoks die hun lunch of avondmaal wensen te delen met een ruimer publiek. Het plan is om na Antwerpen en Gent de rest van Vlaanderen te veroveren. Nu ja, 450.000 euro, dat is kleingeld voor Carlos Brito, die uitgerekend op 1 november 50.000 aandelen van AB InBev verkocht en op die manier een slordige 5 miljoen euro op z’n rekening mocht bijschrijven. Zou hij dat met een veganistische linzenschotel gevierd hebben?
Pannenkoek of boterham?
We hadden gedacht dat ze in de Verenigde Staten met belangrijke zaken bezig waren, zoals het verkiezen van een nieuwe president bijvoorbeeld, maar nee hoor: de halve bevolking lijkt er wakker te liggen van de vraag of Nutella nu eigenlijk broodbeleg is of een dessert. De Food and Drug Administration (FDA) gooide de knuppel in het hoenderhok: die rekent Nutella tot de categorie ‘dessert toppings’, waarvoor de gemiddelde portie twee eetlepels bedraagt. Fabrikant Ferrero is het daar niet mee eens en ziet Nutella als broodbeleg, waarvoor de gemiddelde portie één eetlepel is – en waardoor Nutella dus een lagere hoeveelheid toegevoegde suikers per portie op de verpakking zou mogen zetten.
De FDA gaat nu onderzoeken hoe Amerikaanse consumenten hun Nutella verorberen: op de pannenkoek of op de boterham? Mogelijk zullen ze daar nog schrikken: wij kennen mensen die de pot gewoon uitlepelen, wat de gemiddelde portie dus al gauw op 400g brengt. Hoeveel suiker is dat? Geen nood, het V-label mag Nutella desgewenst wel dragen.
Chocolade en koffie
Chocolade (doorgaans evenmin veganistisch) is en blijft een zaak van Belgen, zelfs als het om Zwitserse chocolade gaat. Dat geven ze nu ook in Zwitserland toe, want daar wordt onze landgenoot Patrick De Maeseneire voorgedragen als voorzitter van chocoladefabrikant Barry Callebaut. Hij weet waar hij aan begint, want hij was er al eens CEO, van 2002 tot 2009.
Beweging in de koffiewereld: Jacobs Douwe Egberts legt zo’n 900 miljoen euro op tafel voor Super Group, een grote producent van oploskoffie en -thee uit Singapore. Zo maakt het bedrijf een opgemerkte entree op de Aziatische markt. Dichter bij huis daagt het nieuwe Belgische merk Belmio het grote Nespresso uit met de lancering van een gamma hoogwaardige aluminium capsules en de opening van een pop-upwinkel in Antwerpen.
Biologisch en duurzaam
Een blik over de grens leert ons dat de sympathieke Duitse startup Mymuesli fysieke winkels gaat openen in Utrecht en Amsterdam. Online was het bedrijf er al langer actief. Bij Mymuesli kunnen consumenten hun eigen biologische mueslimixen samenstellen. Een sterk concept dat nu al in tien landen actief is, maar nog niet bij ons (al levert de Nederlandse website wel in België).
In het Noord-Hollandse Purmerend opende Albert Heijn de ‘duurzaamste supermarkt van Europa’. Dat zeggen wij niet, dat zeggen ze zelf. De winkel is CO2-neutraal en klanten kunnen er kruiden plukken in een kruidentuin, of zelf verpakkingsvrije koffiebonen, theekruiden, olijfolie, snoepjes en hagelslag tappen. Het ziet er erg knap uit, moeten we toegeven.
Beterschap gewenst
Ambitie moet je hebben: Aldi bijvoorbeeld wil nu gewoon China gaan veroveren. Op eigen kracht, zonder de handen in elkaar te slaan met bijvoorbeeld Alibaba of JD.com. Faut le faire. Het plan? Een webshop openen met niet alleen Europese specialiteiten maar ook en vooral lokale producten. Ze zijn niet de eerste Westerse retailer die dat probeert, maar niemand die er tot nu toe in slaagde. We wensen Aldi veel succes. Intussen blijkt uit onderzoek van GfK dat merken een goede zaak doen door bij Aldi in de schappen te gaan liggen.
Onze blik viel deze week ook op de feestelijke folder van Match, dat dezer dagen zijn veertigste verjaardag viert met stuntpromoties op onder andere rundsgebraad en elektrische fietsen (nee, geen veggieburger te bespeuren hoor). We eindigen dus ook deze Filet Pur met een welgemeend proficiat. Dat is trouwens latijn, en het betekent oorspronkelijk iets als ‘beterschap’ of ‘vooruitgang gewenst’. Een goedbedoelde aanmoediging die ze bij Match wel naar waarde zullen schatten. Tot volgende week!