Wat Carrefour te verbergen heeft, waarom Colruyt sarcastisch uit de hoek komt en wat die rare Russen écht van plan zijn op de Belgische markt: de smeuïge verhalen achter het foodretailnieuws lees je exclusief in Filet Pur, en nergens anders.
Inhaalshoppen
Er is hoop. Toch als we mogen afgaan op de ervaringen van Walmart in de VS: met een vaccinatiecampagne op volle snelheid ziet de retailer dat de mensen in groten getale weer buiten komen en hun kredietkaart bovenhalen om alles te kopen wat ze de afgelopen veertien maanden niet gekocht hadden. Een inhaalbeweging van jewelste die de economie een flinke boost zal geven. Als de grootste retailer ter wereld het zegt, dan zal het wel waar zijn, zeker?
En dàt ze de grootste ter wereld zijn, werd afgelopen week nogmaals officieel bevestigd door de publicatie van de nieuwste hitparade van de 250 grootste retailers ter wereld. Ongenaakbaar op kop, hoor. Amazon mag dan wel groter zijn qua beurswaarde, de retailomzet hinkt nog ver achterop. Interessant lijstje trouwens, waarin we ook opmerken dat Ahold Delhaize met een twaalfde plaats en een meer dan respectabel groeiritme wel erg dicht bij de wereldtop komt aanleunen. Petje af, Frans! Het meest opmerkelijke zinnetje uit dat hele rapport van Deloitte vonden we echter in kleine lettertjes op pagina 43: “Carrefour S.A. has been excluded from this year’s report at the company’s request”… Komaan, monsieur Bompard, is er iets om u over te schamen, misschien? U had in de top tien kunnen staan!
Bij de dokter
Glimmen van trots daarentegen, dat doen ze bij Spar, de grootste supermarktketen ter wereld – in aantal winkels dan toch. In Europa bedroeg de groei vorig jaar 12% en in Nederland zelfs 23,5%. Dat zijn deftige cijfers, met dank aan een coronacrisis die de buurtwinkel weer in het centrum van de belangstelling plaatste. Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig, inderdaad. Ook de Spanjaarden van Eroski zijn blij: na een ingrijpende herstructurering is de keten weer volop winstgevend.
Naar de ware schuldige achter de coronakilo’s hoeven we sinds deze week ook al niet meer te zoeken. Niemand minder dan Dr.Oetker publiceerde namelijk recordcijfers omdat wij met z’n allen dat virus te lijf gingen met goedkope diepvriespizza’s en gebak. In de illusie dat het gezond was, omdat er ‘dokter’ op de verpakking stond? Lepe marketing, August! Want ja, dat is z’n officiële voornaam. Hey, met Filet Pur leer je iets bij. En je zal altijd zien: net nù begint die dokter een bannercampagne bij RetailDetail. Om foodretailers er op te wijzen dat voetbalsupporters deze zomer geen tijd zullen hebben om te koken en dus… pizza zullen eten voor de tv. Dat worden dan EK-kilo’s.
Minderwaardig marktonderzoek
Toc toc, qui est là ? C’est Picnic ! Na een nogal onbeholpen testronde onder een nogal lachwekkende schuilnaam zijn de Hollanders van Picnic dan toch officieel toertjes beginnen rijden met hun elektrische bestelwagentjes in de Noord-Franse provinciestad Valenciennes. “Er wonen daar veel gezinnen die graag tijd besparen door hun boodschappen thuis te laten bezorgen,” concludeerde medeoprichter Michiel Muller (jawel, broer vàn) na een twéé jaar durend marktonderzoek. Knap werk, Michiel!
Een ander marktonderzoek, dat net iets minder tijd in beslag nam, kwam dan weer tot de verrassende conclusie dat Coca-Cola nog altijd het meest gekochte merk ter wereld is. Breaking! En dat Dettol, Lifebuoy en Vim de onbetwiste winnaars van de lockdown zijn. Holy shit! Hoe zou dat nu komen, zeg? Maar nog een ander marktonderzoek waarschuwt die grote merken wel: de prijskloof met de huismerken wordt almaar groter, als gevolg van een strategische bocht bij de mainstream supermarkten. In plaats van de harddiscounters te bevechten met minderwaardige eersteprijsmerken, verlagen ze tegenwoordig de prijzen van hun eigen merken. Dat blijft niet zonder gevolgen. En er is meer…
We want Mere
Want dé aankondiging van de week kwam uiteraard van die rare Russische prijsvechter die binnen de kortste keren heel West-Europa onder de voet plant te lopen, met inbegrip van het kleine België waar Picnic nog steeds z’n neus voor ophaalt. We kregen de verzamelde media aan de lijn: wie zijn dat, en wat komen ze hier doen, op onze overbevolkte markt? Tja. Om te beginnen: overbevolkte markten, dat bestaat niet, hoor. Zolang je maar onderscheidend bent, en relevant. En of lage prijzen relevant zijn, in post-coronatijden met een nakende recessie én een mogelijke inflatiegolf voor de deur? Antwoordt u zelf maar.
Het is alvast goed nieuws voor Colruyt: dat is binnenkort niet langer de lelijkste winkel van het land. Zo’n Mere, dat ziet er namelijk precies uit zoals je je een Siberische discounter zou voorstellen: een kruising tussen een verloederde outletwinkel en een Aldi uit de jaren tachtig. Een kale garage met wat paletten, eenvoudige rekken en een kassa. Expansie kan snel gaan, als je enkel een uithangbord tegen de gevel te schroeven hebt. En er is nu eenmaal ruimte aan de onderkant van de markt, sinds de Duitse harddiscounters eensgezind hebben besloten dat ze dringend vriendelijke verssupermarkten moesten worden. Dat heet “the wheel of retailing” en het is verplichte kost in elke retailopleiding. Voor een analyse van de oorzaken en de gevolgen is het deze kant op. Graag gedaan!
Jef, de sarcast
Bon, voor sfeer en gezelligheid moet je zo’n winkel dus niet bezoeken, en ook de kwaliteit van de importproducten op de paletten roept vragen op. In het Frans is er uiteindelijk maar één lettertje verschil tussen Mere en merde. Lokale leveranciers worden overigens wél vriendelijk uitgenodigd om zich te melden op de Belgische website van de keten, tenminste voor zover ze goedkope rommel in de aanbieding hebben. Maar voor de sceptici toch nog dit: toen de keten twee jaar geleden z’n eerste Duitse winkel opende, in Leipzig, moest die algauw weer dicht omdat hij zodanig overrompeld werd dat het schaarse personeel de rekken niet aangevuld kreeg en ook de leveranciers niet konden volgen. Om maar te zeggen. Als ze aan slimme marketing deden, dan openden ze hun eerste in het Oost-Vlaamse Mere, uiteraard. Maar nee, dus: het wordt Opwijk.
Tot slot: optimisme is een morele plicht en er is niks mis met een grapje op z’n tijd, maar er zijn grenzen. Ja, Jef, ik heb het over u. Al weken is het deprimerend nat en kil kwakkelweer en het weekend brengt geen beterschap. Onderkoelde horecaondernemers sluiten wanhopig hun zopas heropende terrassen, bij gebrek aan klanten – en ook omdat de parasols gewoon wegwaaien. Maar Colruyt strooit liever nog wat zout in de wonde: de retailer bestookt ons al de hele week vrolijk met zomerse aanbiedingen, onder het motto “jouw barbecue begint hier”. Lieve mensen aan de Edingensesteenweg, kunnen jullie het sarcasme voortaan gewoon overlaten aan Filet Pur? Ieder z’n vak, per slot van rekening. Dankuwel! Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.