Een hete kerstsfeer zet nu al de toon in de FMCG-branche, met de koopkracht van de consument als inzet. Foodretail is alweer oorlog, virus of geen virus. Filet Pur speelt correspondent vanuit de loopgraven.
“¡No pasarán!”
Terwijl families onderling middels strootje-trek proberen uit te maken welk knuffelcontact bij welke oma de kerstavond zal mogen doorbrengen, zijn de eindejaarsfestiviteiten tussen foodretailers en hun favoriete merkleveranciers al volop aan de gang zoals u weet. Die jaarlijkse negotiaties verlopen naar verluidt niet meteen in een warme kerstsfeer, maar verhit zijn ze wél. Fabrikanten die denken dat ze de hoge coronafactuur zomaar kunnen doorschuiven richting supermarkt – en uiteindelijk dus richting consument – die denken beter maar gauw iets anders.
Want die foodretailers zijn unaniem: “¡No pasarán!” Dat werd gisteren nogmaals bevestigd op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co, een 100% coronaproof event dat de deelnemers alweer verwende met presentaties van een duizelingwekkend hoog niveau. De interventie van Raffael Li Preti, de nochtans uiterst minzame inkoopdirecteur vers van Delhaize, liet aan duidelijkheid niets te wensen over: hij verbaasde zich erover dat sommige fabrikanten zich compleet uit de markt aan het prijzen zijn in vergelijking met collega’s uit dezelfde categorie. En dat het geen waar zou zijn, voegde hij eraan toe: gezond eten zal betaalbaar blijven voor iedereen. Geen twijfel, overigens, dat ze daarover in Halle en Evere dezelfde mening zijn toegedaan. U bent gewaarschuwd.
Oesters en chocomousse
Maar goed, eerst moeten de supermarkten de komende weken nog het onderste uit de kerstkan zien te halen. Veel grote kalkoenen gaan ze niet verkopen, magnumflessen wijn en champagne al evenmin. Belgen worden immers verondersteld om kerstavond in intieme kring door te brengen, en hoogstens een flesje bubbels te delen met een beperkte bubbel van ocharme twee knuffelcontacten. Wat nog altijd tot spannende standjes kan leiden uiteraard, maar of het de foodomzet ten goede komt, valt af te wachten.
Delhaize is er klaar voor: de retailer heeft proactief besloten om z’n chocomousse voortaan in bescheiden porties van 500 gram te verpakken in plaats van één kilo, wat toch wat makkelijker verteert na de feestmaaltijd. En ze garanderen ter compensatie voor die kilocalorieën ook oesters met een goede Nutri-Score: staat echt zo in het persbericht. Enkele journalisten verslikten zich evenwel toen ze de Delhaize Feestgids onder ogen kregen: de titel “Samen kunnen vieren is het mooiste cadeau!” vonden ze wat cynisch gezien de omstandigheden. Och, clickbait was het, meer niet. Spijkers op laag water zoeken: bij Filet Pur doen we daar niet aan mee. Op de cover zien we twee kinderen met op de achtergrond in een flou artistique hun (vermoedelijke) moeder. Perfecte bubbel, toch? In gedachten zie ik Frank Vandenbroucke goedkeurend knikken.
Tomaatjes uit de snoepfabriek
Supermarkten verwachten in elk geval een enorme eindejaarsdrukte en hebben daarom flink geïnvesteerd om de e-commercecapaciteit op te drijven. Het zal nodig zijn. Maar ze krijgen ook concurrentie. Bij multinational Kraft Heinz bijvoorbeeld denken ze dat ze het zelf beter kunnen: de fabrikant van Honig meent na een succesvolle test in Nederland klaar te zijn voor het aan huis leveren van verse maaltijden in heel Europa. Het Nespresso-model, zeg maar: recht naar de consument, zonder tussenkomst van die vervelende supermarkten.
Dat zo’n directe aanpak interessant kan zijn, vinden ook steeds meer boeren. Landbouwers en tuinders die niet langer tevreden zijn met de povere aalmoes die ze voor hun noeste arbeid krijgen van de grote boze foodretailers, openen dan maar zelf een winkeltje. Het aantal hoevewinkels in ons land explodeert gewoon. De korte keten is hipper dan ooit. En educatief, ook: zo leren onze kindjes tenminste dat snoeptomaatjes niet uit de snoepfabriek komen.
Helemaal om zeep
Stuurde deze week een alarmerend persbericht uit: Fevia, de federatie van de voedingsindustrie. Een wanhoopskreet, zo klonk het haast. Al vier miljard euro zien de Belgische voedingsbedrijven zich door de neus geboord door dat vermaledijde virus, en dan zit die hele Brexit er nog aan te komen ook. Beterschap is er voorlopig niet in zicht en ondanks de coronabeperkingen blijven mensen volop over de grens kopen, waar de accijnzen op alcohol lager zijn en de frisdrank niet met een zinloze suikertaks wordt belast. En dan aanvaarden die foodretailers nog geen tariefverhogingen ook? Om een depressie van te krijgen.
In elk geval: de toekomst van de voedingsindustrie zal circulair zijn of niet zijn. Dat is althans de overtuiging van foodgigant Nestlé, die tegen 2050 volledig klimaatneutraal zal worden. En het mag wat kosten ook: drie miljard euro trekken ze uit om grote stappen te zetten in regeneratieve landbouw en hernieuwbare energie. “De strijd tegen de klimaatverandering kan niet wachten, en wij ook niet,” zegt topman Schneider. Als straks de wereld helemaal om zeep is, dan is er ook geen business meer, uiteraard. Ook bij PepsiCo dringt dat besef door: drankenfabrikanten krijgen wel vaker het verwijt dat ze in de eerste plaats plasticverkopers zijn, en dus moeten alle flessen in België tegen 2022 uit 100% gerecycleerd plastic bestaan. De ambitie: “bij te dragen aan een wereld waar plastic nooit afval wordt.”
Laboratoriumnuggets
Intussen, op het kerstmenu in Singapore: kip zonder kip. Intrigerend: bij een kip zonder kop kunnen we ons iets voorstellen, maar dit? Welja, in die behoorlijk futuristische stad- en eilandstaat in Zuidoost-Azië staan ze als eersten ter wereld de kweek en verkoop toe van laboratoriumvlees. Kippennuggets waarvoor geen kip hoefde te worden onthoofd: het vlees wordt gekweekt in bioreactoren. Dier- en milieuvriendelijk, naar verluidt. Duur, dat ook. En lekker? Dat is bijzaak, blijkbaar. Het zal nog wel even duren voor ze bij McDonald’s op het menu staan, al blijft de restaurantketen in ons land volop nieuwe restaurants openen, waarvan de deuren echter gesloten blijven.
Zoals de grote sci-fi schrijver William Gibson al opmerkte: “The future is already here – it’s just not evenly distributed.” Straks ook een Filet Pur uit het labo? Het zou mijn workload op vrijdagochtend een pak lichter maken. Maar ook minder leuk. Zo is het altijd wat. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.