De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.
Klare taal
Kijk, nauwelijks kwam het zonnetje piepen of de hele foodretailsector toonde zich van z’n mooiste zijde. Retailers struikelden over elkaars voeten om goede doelenacties in de markt te schuiven: Carrefour verkoopt Cubzz brood ten voordele van kwetsbare kinderen, Delhaize brouwt bier ten voordele van gekwetste ouders. Als dat niet mooi is. En dan moest het beste nog komen. Bij Delhaize werden we namelijk wel twéémaal uitgenodigd op een persconferentie, en op die tweede bijeenkomst gaven ze geen koekjes bij de koffie. Gezondheid was immers het thema. Een zomers uitgedoste en vrolijk gestemde minister Maggie De Block liet zich door ceo Xavier Piesvaux met graagte een gratis appel aanbieden. Eventjes leek de scène oudtestamentische allures aan te nemen – enfin, in onze verhitte fantasie dan toch.
Zelf maakt de minister geenszins aanstalten om een nutritioneel label in te voeren – je bent liberaal of je bent het niet – maar dat Delhaize het voortouw neemt, dat vindt ze prima. Onze aandacht echter werd afgeleid door enkele opvallende affiches waarop Delhaize de eigen inspanningen inzake zout- en suikerreductie vergelijkt met die van de concurrenten. Die moesten zich ronduit schamen, zo zou je de cijfers gebald kunnen samenvatten. Hun schamele stapjes stellen hoegenaamd niks voor in vergelijking met de rasse schreden waarmee Delhaize hier vooruitgang boekt. Voor de laagste prijzen moet je misschien niet bij de leeuw zijn, voor het laagste suiker- en zoutgehalte dus wel. En voor klare taal ook.
Gezonde charme
Amper enkele uren later bevonden we ons op de voorjaarsbeurs van Carrefour Belgium, waar we in primeur op de hoogte werden gesteld van een exclusieve logistieke samenwerking met versspecialist Greenyard. Zelfs tijdens een hittegolf zullen buurtwinkels de sushi voortaan dagvers en per stuk kunnen bestellen teneinde hun veeleisende klanten nog meer te épateren dan ze nu al doen. Dat is dan nog slechts een klein detail in het allesomvattende transformatieplan dat van een lijder weer een leider moet maken. En dat niet eens zoveel jobs gaat kosten als aanvankelijk gevreesd, zo blijkt nu.
We waren geen klein beetje onder de indruk, vooral na onze meet & greet met de geheel uit charme opgetrokken culinaire fee Sandra Bekkari. De onvolprezen televisiekok kwam een supergezond speltbrood promoten dat z’n onweerstaanbare smaak dankt aan een druppel olijfolie en een vleugje honing. Als je er nog maar naar kijkt, val je al af! Kortom, een photo opportunity drong zich op, en aan haar stralende glimlach kon je merken dat de VTM-coryfee bijzonder blij was om met een bekende retailreporter te mogen poseren. Graag gedaan, Sandra!
Dubieus vlees
Een stijlvolle vrouw, in tegenstelling tot die hete, asblonde tattoeëerster van Temptation Island die niet langer haar naam leent aan dat appelgebakje van Lotus Bakeries. Echt waar, de beursgenoteerde koekjesbakker zag zich genoodzaakt om zich in de media te verantwoorden voor de naamsverandering: Pommeline heet voortaan Tartélice Appel en dat heeft niets, maar dan ook hélemaal niets te maken met de rondborstige verleidster. Zogezegd.
Maar we moeten het over vlees hebben. Nog maar eens. Het is niet anders. Net nu het volop barbecueweer is, berekende een milieuadviesbureau dat de échte prijs van vlees veel hoger is dan de prijs die de supermarkt ervoor aanrekent. De vleesproductie berokkent schade aan het milieu, het klimaat, de diergezondheid en de biodiversiteit – en dan worden kwalijke gevolgen als antibioticaresistentie, dubieus dierenwelzijn en onze tere gezondheid niet eens meegerekend. Geen wonder dus dat vleesvervangers de foodmarkt veroveren. Bij Colruyt weten ze dat maar al te goed en investeren ze volop in plantaardig nepvlees. Het werd tijd, want die Boni falafels zijn écht niet te vreten. Ja, als het slecht is, zeggen we het ook.
Geen commentaar
Niks dan lachende gezichten bij Albert Heijn, dat met de helpende hand van z’n grootste franchisenemer Peeters-Govers de omsingeling van Brussel verderzet: het opent een supermarkt in Ternat, meer bepaald op het in aanbouw zijnde retailpark The Leaf. Volgens een intrigant van De Tijd is dat niets minder dan een regelrechte aanval op de fusiepartner, die twee kilometer verderop een franchisewinkel heeft. “Geen centje pijn”, verzekert ons echter een bron bij Delhaize. Wij onthouden ons van elke commentaar. Voor één keertje dan toch. Het kost ons moeite, dat wel.
Intussen, in Frankrijk, openen retailers een nieuwe concurrentiestrijd. De inzet? De ‘voetgangersdrive’, oftewel het afhaalpunt in de stad. Aha, dat bestond dus nog niet? Welnee, vroeger noemde men dat gewoon een… winkel. En je kon er je boodschappen afhalen op elk moment van de dag, zonder reservatie. Maar dat was waarschijnlijk té simpel. Dus voortaan gaat het zo: je downloadt een app, je maakt een account aan, je stelt een boodschappenlijstje op, je reserveert een time slot, je betaalt vooraf en dan pas mag je je bestelling komen afhalen. Voor de vergeten items en de onverwachte goesting loop je dan maar naar de concurrent aan de overkant van de straat. Geniaal concept!
Robin Hood
Het terrasjesweer lijkt Colruyt en Nestlé te inspireren om elkaar weer huilend in de armen te vallen. Alles is vergeven en vergeten, of toch bijna. Ontroerend? Pas toch maar op. Als Nestlé inderdaad buigt voor de eisen van Agecore, dan heeft de inkoopalliantie een tweede scalp aan z’n gordel hangen, na die van PepsiCo. Katsjing! En de kans is groot dat de troepen van Gianluigi Ferrari, die zelfverklaarde Robin Hood, hiermee worden aangemoedigd om hetzelfde spelletje nog eens over te doen met een volgende kandidaat. Terwijl ze hun concullega’s-inkooporganisaties uiteraard inspireren om het stichtende voorbeeld te volgen. Kortom, ze weten waaraan ze zich mogen verwachten bij pakweg Mondelez, Kraft Heinz, Unilever of L’Oréal. Of het een hete zomer wordt? Het wordt een bloedhete zomer, zeg dat Filet Pur het gezegd heeft! Zweten zullen ze, allemaal. Alleen als je Coca-Cola bent kan je misschien een vuist maken. Lees in dit verband vooral wat de flamboyante CEO Michel-Edouard Leclerc schrijft over het conflict tussen zijn hypermarktketen en de frisdrankproducent. Een verhelderende must-read!
Welja, er gaat geen week voorbij of een retailer wijst er ons op dat de winstmarges van de merkfabrikanten toch nog altijd vele malen groter zijn dan die van de arme supermarktketens. En dat klopt, maar hoe dat komt wordt helder en haarfijn uitgelegd in dat onvolprezen managementboek dat u dringend eens zou moeten lezen vooraleer u het nieuwste Managementboek van het Jaar 2018 ter hand neemt, als u dat nog niet gedaan heeft. Want inderdaad, The Future Of Shopping, de onmisbare pennenvrucht van onze eigen Pauline Neerman en Jorg Snoeck, werd gisteravond uitgeroepen tot het allerbeste managementboek van de hele Benelux. Wie doet beter? Dat dacht ik al! Wij vliegen in de champagne. Tot volgende week!