De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!
Drank in overvloed
Van een zwarte vrijdag gesproken: het is met kleine oogjes en een zwaar hoofd dat we deze Filet Pur tot een goed einde trachten te brengen, na ons stevig feestje van gisteravond. Tja, de sfeer zat er nu eenmaal goed in en de drank was geheel gratis in overvloed beschikbaar. Dat krijg je dan. Dank voor uw begrip!
Nu, als onze regering van plan zou zijn het voorbeeld van haar Schotse collega’s te volgen, dan zal het volgend jaar niet waar zijn. Dat land voert namelijk een minimumprijs in voor alcoholische dranken, in het belang van de volksgezondheid. Enkel mensen die het zich kunnen permitteren zullen nog dronken mogen worden, de anderen moeten dan maar lijm snuiven of zo. Bedenk wat een verdubbeling van de verkoopprijs voor de heavy users van Cara pils zou betekenen. En wat RetailDetail betreft: we zullen een hartig woordje moeten spreken met onze sponsors, want zo’n receptie met cava à volonté wordt natuurlijk onbetaalbaar. Tenzij we op Kidibul overschakelen misschien. Ach, na middernacht merkt niemand nog het verschil.
Zolang het maar drank uit glazen flessen is, want wegwerp-petflessen hebben een belangrijk aandeel in de plastic soup die het leven verziekt in onze oceanen. Middels een parodie op de sfeervolle kerstspotjes waar Coca-Cola elk jaar mee uitpakt, valt Greenpeace de frisdrankgigant nu frontaal aan als één van de grote schuldigen van deze vervuiling. Goed gemaakt, moeten we toegeven. Uiteraard was een welbekend merk van bruiswatertoestellen er alweer als de kippen bij om dat filmpje massaal te delen op sociale en minder sociale media. Concurrenten bashen is immers perfect legaal, naar het schijnt. Al zouden wij dat nooit durven. U kent ons.
De toekomst
Met de online verkoop van voeding gaat het nogal goed, mogen we concluderen uit het nieuwste rapport van Kantar Worldpanel. Tenminste, als je een groei met 30% ‘nogal goed’ kunt noemen. Pure players hebben de toekomst, zeggen de onderzoekers, en retailers en merkfabrikanten moeten oppassen omdat ze ongeplande aankopen mislopen. In een webshop is het moeilijk displays te plaatsen.
Toch zijn berichten over de dood van de supermarkt sterk overdreven, zo bleek nog maar eens deze week na de beslissing van Alibaba om 2,5 miljard euro te investeren in een Chinese supermarktketen die ook Auchan als aandeelhouder heeft. Jawel, Jack Ma is een snelle leerling die ook wel heeft gezien wat Jeff Bezos allemaal uitspookt met Whole Foods in de VS. Voor wie een stevige voet aan de grond wil in de enorme voedingsmarkt, zijn fysieke winkels nu eenmaal onmisbaar. Maar dan wel sterk geautomatiseerde en gedigitaliseerde winkels, voor alle duidelijkheid. Geen enkele foodretailer kan op z’n twee oren slapen.
Want ook Amazon zit niet stil en zou nu eindelijk de ingenieuze technologie van z’n kassaloze Amazon Go concept min of meer op orde hebben. Tenminste, dat leiden waarnemers af uit een reeks jobadvertenties waarin de retailer op zoek gaat naar marketeers en bouwmanagers. Komt er dan toch een uitrol aan van de winkel waar je gewoon in en uit kan lopen zonder wachttijd aan de kassa? Bij Albert Heijn hebben ze die technologie nog niet onder de knie, maar ze presenteren er een alternatief: wie in Amsterdam woont en toevallig geen eieren meer in huis heeft, kan die binnen het kwartier per fiets aan huis laten leveren, zodat de pannenkoeken toch op tafel komen vooraleer de kinderen beginnen jengelen. Wie doet sneller?
Kijk eens op de doos
Daar stonden we dan, aan de bedieningstoog van onze Carrefour, met een stapeltje voorraaddozen in de herbruikbare tas. “Elk product in een aparte doos”, had onze allerliefste ons nog op het hart gedrukt. Maar in wélke doos, dat had ze er niet bij gezegd. Dat de filet pur de volgende dag een aroma van Hervekaas had gekregen en de groenteburger lichtjes naar gerookte zalm geurde, dat was dan ook een beetje een afknapper. Net als het besef dat we geen korting kregen, hoewel Carrefour toch flink wat verpakkingsmateriaal uitspaarde. Maar goed, alles voor een schoner milieu, nietwaar?
En we hadden tenminste de zekerheid dat het dier waarvan die lap vlees afkomstig was, in de allerbeste omstandigheden en met het grootste respect werd omgebracht. Want Colruyt haalde dan wel de krantenkoppen deze week, nadat het bekendmaakte dat het systematische verrassingscontroles zou uitvoeren in slachthuizen, op Twitter wezen de collega’s van Carrefour er fijntjes op dat ze dat ook al jaren doen. De dalende vleesconsumptie begint retailers echt wel ongerust te maken, zoveel is duidelijk.
Wat ze in Antwerpen en Gent kunnen, dat kunnen wij ook, moeten ze in Leuven gedacht hebben. Tot tweemaal toe zelfs. Want zopas opende in de studentenstad een tweede foodhal, die de naam De Smidse draagt omdat ze zich bevindt in een voormalige smederij van de brouwerij Stella Artois. Wij stuurden de sterkste vrouw van RetailDetail op pad om er alle ambachtelijke lekkernijen te gaan proeven en enkele sfeerfoto’s te maken. Ze keerde tevreden terug.
Een zakcentje
Onze welgemeende gelukwensen gaan deze week uit naar de immer sympathieke Michel Mersch, die zich voortaan CEO van Nestlé Belgilux mag noemen. Hij volgt de al even innemende Alexander von Maillot op, die een nieuw kantoor krijgt met uitzicht op het mooie meer van Genève. Ook niet slecht. Het voedingsbedrijf schijnt trouwens een oogje te hebben op Hain Celestial, fabrikant van gezonde voeding en bij ons bekend van onder andere Lima (biologische voeding), Dream (zuivelalternatieven) en Tilda (rijst).
Ook dienen we de jonge zakenlui van YouMeal te feliciteren. Dat is een startup die restaurantuitbaters helpt communiceren over de samenstelling van hun gerechten. Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC, is één van de weldoeners die hen wat zakcentjes heeft toegestopt. Als de ondernemers internationale ambities hebben, raden we hen wel aan om snel een akkoord te vinden met de gelijknamige bezorgdienst in Californië, of van naam te veranderen. Djiezes, even Googelen, zo moeilijk is dat toch niet?
Met complimenten gooien we tenslotte ook richting onze naaste collega’s Pauline Neerman en Jorg Snoeck die deze week de officiële release mochten vieren van hun bestseller-in-wording The Future of Shopping – Waar iedereen retailer is. Aanbevolen lectuur: alles wat je wilde weten over de toekomst van retail, maar nooit durfde te vragen, staat erin. Echt waar!
Steel van de rijken
Een ietwat verontrustend gerucht werd gelanceerd door kwaliteitsmedium Newsmonkey: de geplande herstructureringen bij de groep Carrefour zouden leiden tot het opdoeken van de Belgische inkoopafdeling. Een gerucht dat door Carrefour Belgium met klem ontkend wordt, voor alle duidelijkheid. Al klopt het natuurlijk wel dat de Belgische inkoopafdeling geleid wordt door een Fransman. En dat retailers zoeken naar internationale synergie is ook gewoon logisch. Sinds die Scandinavische Heinz ketchup bij Colruyt schrikken wij nergens meer van. We zullen nog wel zien hoe de inkoop geregeld gaat worden bij Ahold Delhaize, bijvoorbeeld. Intussen blijven de consumptieprijzen wel stijgen, berekende Nielsen. Dus wat is dan het probleem?
Al hebben we soms wel te doen met die arme fabrikanten die op de koffie moeten bij Europese inkooporganisaties die hen eigenlijk toch niet veel meer te bieden hebben dan de vage belofte van een jaartje gemoedsrust na het storten van de nodige fondsen. Een leuke anekdote in dat verband: bij AgeCore, de Europese inkoopcombinatie van Colruyt, Conad, Coop, Edeka, Eroski en Intermarché, verstoppen ze hun ware bedoelingen allerminst, vernamen we recent. Key accountmanagers die in Genève worden ontboden om er geheel vrijwillig hun scherpste condities aan te bieden, krijgen in de wachtkamer een filmpje te zien waarin de flamboyante directeur Gianluigi Ferrari de organisatie breed glimlachend vergelijkt met Robin Hood, de sympathieke snoodaard die stal van de rijken (lees: de vermaledijde merkfabrikanten) om de opbrengst te schenken aan de armen (de consument dus), tot meerdere eer en glorie van zichzelf. Kortom, ze hebben daar dat fameuze boek van Marcel Corstjens met grote aandacht gelezen en er hun conclusies uit getrokken. Sarcastische humor die weliswaar niet door elke leverancier gesmaakt wordt, maar hey, dan hadden ze maar voor een retailer moeten gaan werken, nietwaar? Of voor RetailDetail, uiteraard. Never a dull moment! Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.