Terwijl multinationals slechts in herhaling vallen, komt het echte nieuws deze week van hardwerkende supermarktondernemers die hun uren niet tellen. Welkom in het ongezouten maar flink gepeperde overzicht van RetailDetail Food!
Déjà vu
Wanneer je al wat kilometers op de teller hebt in de fascinerende wereld van de fast moving consumer goods, dan bekruipt je af en toe wel eens een zogenaamde déjà vu, dat psychologische verschijnsel waarbij je de indruk hebt dat je iets al eens eerder hebt meegemaakt. Bij het nieuws dat Coca-Cola met een doorzichtige variant komt, haal je dan ongeïnteresseerd de schouders op omdat je Crystal Pepsi nog hebt weten floppen. Dat Leader Price nu eindelijk ook het licht gezien heeft en met een ‘operatie upgrade’ start, tja, dat is het kunstje dat Aldi en Lidl al hebben voorgedaan. En Georges Plassat is lang niet de eerste CEO die met goed gevulde zakken opstapt terwijl duizenden medewerkers mogen gaan stempelen. Daar vul je geen column mee.
Laten we daarom deze week in Filet Pur de wàre helden van de foodretailsector eens de ruimte geven die ze echt verdienen, zo bedacht uw columnist tijdens een korte maar daarom niet minder vruchtbare brainstorm met zichzelf. Wat zou onze prachtige branche immers zijn zonder de vele zelfstandige ondernemers die op geen inspanning meer of minder kijken om hun noodlijdende centrale van een nakend faillissement te redden? Hoor je hen klagen over te hoge werkdruk? Zie je hen ooit staken? Eisen zij erkend te worden als beoefenaars van een zwaar beroep? We dachten van niet!
Acht zakjes
Neem nu bijvoorbeeld Dany Van Assche, zaakvoerder van de AD Delhaize in Lochristi, een modelwinkel zonder weerga die weliswaar een beetje krap wordt en daarom eerlang zal plaatsmaken voor een dubbel zo grote nieuwbouw. De sympathieke man sierde al enkele keren welwillend de cover van uw geliefde RetailDetail Foodkrant en werd afgelopen week geheel foutief met dubbele n geciteerd in de krant. Want wat wil het geval? Een medewerker van de genoemde Dany met één n vond acht zakjes met wit poeder tussen de bananen van Chiquita.
Aangezien hij een neus voor zaken heeft, kon de man niet nalaten om de vondst te wegen en een ruwe schatting te maken van de straatwaarde: ergens tussen de 50.000 en 100.000 euro, een bedrag dat gezien de komende verbouwing wel van pas had kunnen komen. Maar nee hoor: in plaats van naar de gure stationsbuurt van Lochristi te trekken om het goedje te verhandelen, trok de uitbater zijn neus op en belde de politie. Voorbeeldig gedrag qua burgerzin, maar de marges van Delhaize gaan er op deze manier niet beter van worden, uiteraard.
En die witte schijn onder het reukorgaan van de heer Van Assche? Niks aan de hand hoor. Slechts de weerkaatsing van de flits van de persfotograaf op een licht bezwete bovenlip. De stress, u begrijpt dat. In elk geval stijgt het aantal spontane sollicitaties voor de afdeling groenten en fruit nu in alle supermarkten exponentieel.
Complete chaos
Of neem de bij benadering minstens even sympathieke Arthur De Greef, beter bekend als uitbater van de Spar Colruyt Group in het relatief groene Wespelaar. Een modelsupermarkt die zijn grote verbouwing al enkele jaren achter de rug heeft en die er elke dag opnieuw spic en span bij ligt. De minzame man sierde enkele malen welwillend de cover van uw geliefde RetailDetail Foodkrant en kreeg afgelopen maandag de primeur van die fameuze ‘Scan. Pay. Go.’ app voor kassaloos winkelen.
Er komt in de gemoedelijke buurtwinkel dus geen medewerker meer aan te pas, en aan mogelijke fraude durven ze bij Spar niet eens dénken, zo goudeerlijk immers is hun trouwe cliënteel. Maar werknemers ontslaan is allerminst de bedoeling: zij hebben nu eindelijk tijd om de klanten in de winkel te helpen met de schier onoverkomelijke moeilijkheden die ze ondervinden aan de leeggoedautomaat voor petflessen en blikjes. Want inderdaad, deze vooruitziende pionier voerde het statiegeld op wegwerpverpakkingen al in voordat de regering het erover eens geraakte. Met de complete chaos tot gevolg, exact zoals Comeos voorspeld had. Schrijnende taferelen, u wil het niet weten!
Verdient in dit verband overigens ook een eervolle vermelding: de tot nu toe naamloze uitbater van de Carrefour Express in de Antwerpse Anselmostraat, een bescheiden ondernemer die nooit de cover van uw geliefde RetailDetail Foodkrant sierde maar die sinds twee maanden geheel onbaatzuchtig en in alle stilte de gloednieuwe Scan&Pay app van Carrefour uittest, alvorens die naar honderden winkels zal worden uitgerold. Hij had dus eigenlijk de échte primeur, maar cameraploegen van VRT, VTM, RTBF en zelfs Kanaal Z lieten de winkel volkomen links liggen, te druk als ze het hadden met elkaar achternalopen.
Tussen Nopri en Unic
Een dikke duim voor Kenny de Vries, telg van een eminente retailfamilie die in een niet al te ver verleden wel degelijk de cover van uw geliefde RetailDetail Foodkrant haalde. Hij opende zopas in Hasselt de 38ste Belgische vestiging van Albert Heijn. Geen nieuws? Niemand minder dan Dick Boer in hoogsteigen persoon vond het nochtans de moeite om het lintje te helpen doorknippen, zoals aandachtige lezers kunnen zien. Mogen we daar een statement achter zoeken over de toekomst van AH in ons land? Wie weet… Voor de familie de Vries is het na Genk en Zonhoven al de derde winkel in de mooie Limburgse regio, en het zou best kunnen dat het niet de laatste is, aangezien we op de familiefoto wel degelijk vijf volwassen personen ontwaren. Zo zie je maar dat AH niet te beroerd is om flink wat eieren in dezelfde mand te leggen. De familie de Vries is trouwens niet de enige met een keur aan blauwe verkooppunten.
Want inderdaad, we sturen hierbij ook een saluut richting Jan Peeters, eveneens uitbater van een handvol voorbeeldige Albert Heijn-winkels. Een man die geheel ten onrechte nog nooit de cover sierde van uw geliefde RetailDetail Foodkrant, maar al wel het woord kreeg op een binnenpagina. Hij besloot deze week de stekker te trekken uit de enige supermarkt in de stille Kempen die nog de naam van de familiale stichters draagt. Welja, het enseigne Peeters-Govers is voortaan wijlen. Het is nog slechts een voormalig uithangbord, waarover enkel in de voltooid verleden tijd kan worden gepraat. Kortom, het behoort vanaf nu zaterdag tot de archieven van de rijke Belgische foodretailgeschiedenis, te klasseren ergens tussen Nopri en Unic. Van een déjà vu gesproken!
De supermarkt uitgeschakeld
Nu goed, de beslissing van Peeters is begrijpelijk als je bedenkt dat een nieuw korteketen-initiatief in zijn regio landbouwers rechtstreeks wil laten leveren aan de consument, om alzo de supermarkt gewoon uit te schakelen. Oei, dreigt het definitieve einde voor een eens zo succesvolle industrie? Tja, als de boeren het genadeschot niet geven, dan zal die fameuze slimme koelkast van Samsung het wel doen. Die gaat uw boodschappenlijstje gewoon rechtstreeks doorsturen naar Collect&Go. Makkelijk zat. Winkelen? Dat is zo 2017! Maar zeg eens, mensen die géén klant zijn bij Collect&Go, kunnen die dan niét vanop afstand in hun hippe frigo kijken? Uiteraard wel. Die deal met de slimme Samsung is vooral slimme marketing, of wat had u gedacht? Voorlopig doe ik het nog met een oliedomme ijskast, maar volgens mij liggen er wél enkele biertjes koud. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.