Een wat verrassend gerechtje misschien, maar waarom ook niet? Het is eens wat anders dan een filet pur saignant. Hoe het foodnieuws deze week opvallend gedomineerd werd door een discounter uit Halle? We onthullen het hier, stap voor stap!
Verrassend kort
Vallen er eigenlijk al lessen te trekken uit die vervelende coronacrisis? Hangt ervan af of je aan de kant van de verliezers of van de winnaars staat, wellicht. Neem nu PepsiCo: winnaar en verliezer tegelijk, aangezien mensen thuis minder frisdranken consumeren maar uit pure balorigheid wel meer snacks vreten. Wat moet je anders? De fabrikant kwam tot de conclusie dat er geen enkele reden meer is om nog rekening te houden met eventuele gevoeligheden bij z’n voornaamste handelspartners, die vervelende supermarkten. Het bedrijf begint dus gewoon met een eigen winkeltje. Twéé zelfs. Enkel online, weliswaar. Een virtuele snoepkast.
Waarom ook niet? De rechtstreekse verkoop aan consumenten is zo’n beetje de heilige graal van de FMCG-branche, al ga je er wellicht niet meteen enorme volumes mee wegzetten. Het is dan ook vooral een leerproces. En een bron van interessante consumentendata, wellicht. Trouwens, ook in Nederland experimenteert diezelfde merkfabrikant al een tijdje met een soort online-outletwinkel: consumenten kunnen er verrassingspakketten met onverkoopbare producten bestellen. Producten met verrassend korte houdbaarheidsdata, bijvoorbeeld.
De nachtrust van Jeff
Gemengde gevoelens overheersen intussen bij winnaar Frans Muller, die wel blij is met 12% omzetgroei, maar toch ook moet toegeven dat er enkele nadelen verbonden zijn aan dat bewonderde ‘just in time’ logistieke apparaat van Albert Heijn. Dat heb je dan, met een optimale efficiëntie: als één radertje hapert, loopt alles meteen in de soep. De bevoorrading moet korter en transparanter. We zijn benieuwd.
In elk geval gaat Ahold Delhaize volop verder blijven investeren in e-commerce, en ze zijn niet de enigen. Ook Lidl ziet dat de coronacrisis de digitalisering versnelt. Meer zelfs: moederbedrijf Schwarz Group gaat z’n IT-diensten voortaan aanbieden aan externe klanten en wil zo frontaal concurreren met niemand minder dan Amazon zelf. Waarom ook niet? “Wij gaan wél waken over de privacy en databescherming,” voegen ze er fijntjes aan toe. Hoe het met de nachtrust van Jeff Bezos gesteld is tegenwoordig, is ons niet bekend.
En ook Carrefour ziet online helemaal zitten: voor het non-food gedeelte doen ze een beroep op de expertise van de collega’s van Decathlon, die nu ook een stukje van de fysieke winkelvloer inpalmen in de hypermarkten.
Het filmpje van Jef
Bij Colruyt wisten ze de afgelopen weken niet wat er gebeurde: nog voor de lockdown een feit was, veegde Collect&Go de recordcijfers van de afgelopen kerstperiode al van tafel. En toen moest het ergste nog komen. Er is flink wat afgevloekt bij de oude én nieuwe klanten van de boodschappendienst, maar er schijnt licht aan het eind van de tunnel: alvast in Brussel komt er snel capaciteit bij, alle winkels met afhaalpunt verwerken weer volop bestellingen, en wie toevallig in Halle woont en geen zin heeft om uit z’n kot te komen, kan een buur inschakelen. Waarom ook niet? Daarvoor hebben ze in de vernieuwde Xtra-app zelfs al meteen een digitaal prikbord voorzien.
Kijk, dat is weer typisch Colruyt: in plaats van zélf in te staan voor die dure levering, laten ze brave burgers voor een aalmoes het vuile werk doen, en ze gieten er vervolgens een sociaal sausje over. Lepe kostenbesparingen doorvoeren onder het mom van maatschappelijke verantwoordelijkheid, en er dan nog mee wegkomen ook: de truken van de foor hoef je Jef niet meer te leren. Hij heeft er zelfs een mooi filmpje over laten maken, over het belang van duurzaamheid en samenwerken en zo, en dat het vandaag misschien nog niet helemaal lukt, maar morgen hopelijk wel. Je zou haast gaan geloven dat ze het écht menen. Petje af!
Krokant
Om de één of andere reden domineerde de discounter uit Halle gewoon het foodnieuws deze week. Met nieuwe stadswinkels bijvoorbeeld, die het voorlopig evenwel zonder saladbar of eethoek moeten doen. En met een investering in een bedrijf dat krekels verwerkt. Waarom ook niet? Ik heb ze wel eens gegeten, krokant gefrituurd, met paprikasmaak. De pootjes kruipen tussen je tanden, dat wel. Dat probleem heb je niet met krekelrepen, of krekelgranola. Ik dacht dat die hele insectenhype al enkele jaren achter ons lag, maar ik dacht blijkbaar verkeerd: “Krekels eten wordt binnenkort even normaal als scampi eten”, klonk het. Echt?
Enfin, om correct te zijn: er stond scampi’s, met een afkappingsteken en een s erbij dus. Terwijl intussen gemeenzaam bekend zou mogen zijn dat scampi zonder s het correcte meervoud is van scampo. Maar goed. Het is ook zonder halve taalfout een wat ongelukkige vergelijking, evenwel: wie ooit reportages heeft gezien over scampikwekerijen, krijgt die vieze smaak in z’n mond met geen liters looksaus weggespoeld. En nog iets. Voor u zelf met die tsjirpende insecten aan de slag wil gaan: in onze contreien is de krekel een bedreigde diersoort, lees ik op Wikipedia. Afblijven, dus.
Oesters en zeewier
Worden die crunchy bites from Brussels dan geïmporteerd? Nee, ze worden gekweekt op een duurzame stadsboerderij in de hoofdstad, en gevoederd met voedseloverschotten. ’t Is maar dat u het weet. En van stadsboerderij naar zeeboerderij lijkt misschien een grote stap voor de gemiddelde mens, het is een kleintje voor de grootste retailer van het land. 2.000 ton mosselen, 100 ton oesters en 100 ton zeewier willen ze gaan kweken, ter hoogte van Nieuwpoort. Enkele plaatselijke vissers sputteren nog wat tegen, maar daar zullen ze samen wel uit geraken, zeker? Stap voor stap? En als het vandaag niet lukt, proberen ze morgen opnieuw. Waarom ook niet?
Wat ik morgen ga proberen, daar heeft u geen zaken mee, maar er zullen in principe geen insecten mee gemoeid zijn. Over oesters ben ik nog in dubio, maar de bijpassende sauvignon blanc lijkt me nu al een zekerheid. Wat u? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.