Er was goed en slecht foodretailnieuws deze week. Waarmee we bedoelen dat het goed en slecht was tegelijk. Verwarrend? Dat vonden wij ook. Een terugblik door RetailDetail Food.
Complexe cijfers
Verwarrend waren met name de reacties van waarnemers en analisten op de resultaten van Ahold Delhaize voor het derde kwartaal. Waren die cijfers nu goed of niet goed? Blijkt dat het nogal ingewikkeld is om de resultaten van de fusiegroep te vergelijken met de resultaten die beide retailers een jaar geleden nog apart publiceerden. Financiële experten zijn dus ook maar mensen, mogen we concluderen. Een hele opluchting. Maar de beleggers waren vooral over de Amerikaanse cijfers niet tevreden en stuurden het aandeel naar de kelder.
In elk geval werd duidelijk dat de onlineactiviteiten (lees: bol.com) de belangrijkste groeimotor vormen van de groep, maar de investeringen in e-commerce drukken wel op de marges. Ook de Belgische cijfers zorgden voor gemengde gevoelens: de omzetgroei was beperkt, de winst steeg wel. De vooruitgang dankt Delhaize uitsluitend aan de franchisewinkels, die afgelopen woensdag dan ook dankbaar door CEO Denis Knoops werden toegesproken ter gelegenheid van de grote jaarlijkse Delhaize Food Show. Daar kregen de ondernemers een voorsmaakje van het overheerlijke eindejaarsassortiment dat de keten alweer voor ons in petto heeft. De speech was niet voor onze oren bestemd, maar komen proeven, dat mochten we wel. We lieten het ons geen twee keer vragen. Hete pepers, truffelmacarons en gestoofde zeebanaan waren slechts enkele van de hoogtepunten. Maar daarover brengen we elders verslag.
Geen vechtscheiding
Met de filialen van Delhaize gaat het dus minder goed. Een nieuwe organisatie van het werk in de winkels moet voor verbetering zorgen, maar die verbetering is vooralsnog niet zichtbaar in de cijfers – en evenmin in de schappen, als we mogen afgaan op de toestand in enkele winkels in het Antwerpse. Of zijn die lege plekken in de rayons nog steeds een gevolg van het partijtje armworstelen met fabrikanten? Nee, zegt Dick Boer in De Tijd: “De gesprekken zijn bijna afgelopen en verlopen goed.” Dat u het weet. Aan fabrikantenzijde blijft het oorverdovend stil.
Goed nieuws kwam er voor de retailer uit Nederland: de franchisenemers van Albert Heijn die een groter deel van de koek eisten, verloren de rechtszaak tegen hun eigen franchisegever. De rechter raadde beide partijen wel aan om te blijven praten, kwestie van een vechtscheiding te vermijden.
Vriendelijke robots
Over naar Frankrijk, waar Carrefour het intussen stevig vlaggen heeft: De Franse regering wil een rechtszaak starten tegen de retailer omdat die leveranciers onder druk zou hebben gezet om lagere prijzen af te dwingen. Het zijn tenminste nog échte socialisten daar in Frankrijk, want dit soort staatsinmenging zijn we hier ondanks het gefoeter op de PS toch niet gewend. Anderzijds: toon me een retailer die zijn leveranciers niet onder druk zet, en ik toon u een retailer die z’n job niet doet. Zo is het toch?
Een nieuwe kijk op klantvriendelijkheid ontdekken we bij de Franse hypermarktketen Auchan, die nu robots gaat inzetten om klanten te helpen bij het dragen van hun boodschappen. De WiiGo – want zo heet die robot – kan dankzij een camera de klant herkennen. Eens je binnen bent, raak je er dus niet meer vanaf: hij achtervolgt je doorheen de hele winkel. Creepy. Een volgende stap is, dat hij zich gaat bemoeien met je aankopen, vrezen we: “Blijf van die chips af! En sla de bierrayon deze week maar over….”
In het VK gaat het intussen iets minder goed met de harddiscounters, lezen we. De omzetgroei van Aldi en Lidl vertraagt er, wat sommige waarnemers doet concluderen dat de ‘grote vier’ zich herpakken. Dat ze maar niet te vroeg juichen: enkel Tesco kon positieve cijfers voorleggen, en de prijsvechters groeien nog altijd sneller. De consument wint, want er heerst een moordende prijzenslag. Hoe lang nog?
Bergen geld
Binnenlands nieuws dan. Bij Bio-Planet waren ze erg actief de voorbije week: een nieuwe vestiging opende onder grote belangstelling in Sint-Niklaas, en meteen kondigde de ambitieuze keten aan dat er ook een winkel op komst is in Roeselare. Dat zou dan nummer 23 worden en hij opent op 15 februari.
Dat ze bij de groep Colruyt van geen ophouden weten, hoeft niet te verwonderen: ondanks die lage prijzen weten ze daar met hun bergen geld echt geen blijf. Eerder deze week werd bekend dat de groep opnieuw een flink pakket eigen aandelen inkocht, en even later bleek dat de familie Colruyt kapitaal ter beschikking stelt van Smartmat, de leverancier van maaltijdboxen die HelloFresh graag het vuur aan de schenen wil leggen (maar die nog lang niet aan de enkels van z’n concurrent komt, qua volumes). Deze participatie verloopt wel via de familiale holding Korys en dus niet door Colruyt Group, voor alle duidelijkheid.
Ook de maaltijdwinkels van Delitraiteur zien brood in e-commerce en slaan de handen in elkaar met de fietskoeriers van Deliveroo, om bestellingen milieuvriendelijk aan huis te leveren tegen een meerprijs van 10% plus bezorgkosten. Een pilootproject dat voorlopig beperkt blijft tot vijf testwinkels in de rijkere Brusselse rand.
Red de das
Bij wijze van uitsmijter nog dit: we fronsten de wenkbrauwen afgelopen week toen we vernamen dat een grote internationale retailer het voortbestaan bedreigt van een nochtans beschermde diersoort. We hebben het meer bepaald over de das. Het nieuws zorgde voor flink wat opschudding in Duitsland: Aldi heeft namelijk besloten dat dassen niet langer verplicht zijn voor z’n mannelijke werknemers. Jawel, u leest het goed: de discounter heeft plots ontdekt dat het al 2016 is en wil zich op deze manier profileren als een moderne en aantrekkelijke werkgever. Een heuse cultuurschok is dat. Al gaat Aldi nog niet zo ver als z’n rivaal Lidl: daar mogen de medewerkers elkaar sinds kort zelfs gewoon tutoyeren. Waar gaat dat eindigen? Tot volgende week!