Is er draagvlak voor een wekelijkse rubriek die zich onbekommerd vrolijk maakt om kwalijke trends en schrijnende mistoestanden in de wondere wereld van de fast moving consumer goods? We zoeken het elke vrijdag voor u uit!
Woestenij
Wij kennen Avignon als een aantrekkelijke toeristische bestemming, gereputeerd om z’n brug, z’n mooie historische centrum (werelderfgoed!) en z’n theaterfestival. Maar dat is slechts schone schijn. In werkelijkheid is die Provençaalse stad een economische woestenij waar noeste handelaars het zout op hun patatten niet verdienen. Tenminste, dat leiden we af uit het recentste initiatief van Carrefour: de retailer opende er een lagekostenwinkel die zo spartaans is ingericht dat een doorsnee Colruyt in vergelijking wel een hippe loungebar lijkt. Kale metalen rekken, slordig neergepote paletten, schreeuwerige affiches die beloven dat ze een eventueel prijsverschil wel vijfmaal terugbetalen…
Het is een ultiem reddingsplan voor een verlieslatende hypermarkt, naar verluidt. Een vuist ook richting Aldi en Lidl. Misschien zelfs een charmeoffensief richting gele hesjes. En volgens onze eminente collega’s van het vakblad Linéaires zou de investering voor de ombouw welhaast één miljoen euro bedragen. Eén miljoen! Voor een simpele verbouwing! Voor zo’n bedrag bouwt Colruyt from scratch een gloednieuwe winkel die wél rendabel is. Just saying.
Zwanswerken
Carrefour begaat ginds in het zuiden echter een tragische vergissing. De prijzenoorlog is namelijk zo passé als de faxmachine. Andere fronten dienen zich aan: de werkelijke concurrentiestrijd woedt nu op de arbeidsmarkt. De enige oorlog die je vandaag als retailer moet winnen, is de ‘war on talent’. De intelligente mensen van Delhaize hebben dat goed begrepen. In de hoop om enigszins bekwame kandidaat-winkelmanagers aan te trekken, organiseren ze daar voortaan feestjes en ludieke workshops. Sollicitanten dienen de keukenschort te omgorden en aan Sofie Dumont in hoogsteigen persoon te bewijzen dat ze toffe peren zijn die een weliswaar vrouwvriendelijke witz aan het fornuis niet uit de weg gaan.
Want retail zal gezellig zijn, of zal niet zijn. Bij Lidl kan je al volstaan met een sms’je in plaats van een volwaardige sollicitatiebrief. In een vorige eeuw leerden wij op school hoe je die moest opstellen, en hoe een presentabel curriculum vitae er diende uit te zien. Vandaag denken centennials dat CV staat voor Castlevania. Was er nog illustratiemateriaal nodig voor de lamentabele toestand van ons onderwijs? Op de pretpedagogie volgt logischerwijs het lolssolliciteren. En het zwanswerken, dus. Daar weten wij alles van, bij RetailDetail.
Middelmatig
Dat winkelmanager een knelpuntberoep is, hoeft overigens niet te verbazen. Iemand die veel slimmer is dan ik, heeft me dat eens haarfijn uitgelegd. Het zit zo: als je een goeie supermarktdirecteur bent, dan krijg je promotie naar een job met minder handenarbeid, een dikkere salariswagen en een hoger loon. Op het hoofdkantoor, dus. Als je niet goed bent, dan word je overbodig gemaakt in het volgende transformatieplan. Blijven over aan het hoofd van het gros der vestigingen: middelmatige managers. Enfin, mensen als u en ik, dus. Spreek ze bij uw volgende shoppingtrip gerust een bemoedigend woordje toe, ze kunnen het gebruiken!
Zolang ze nog werk hebben, tenminste. Want de oplossing der oplossingen is nabij: de robotwinkel. Die heeft immers geen personeel meer nodig, en al helemaal geen managers. Het concept wordt momenteel grondig uitgetest in het doorgaans idyllische Zwitserland: binnenkomen, scannen en betalen doe je er met een app, de klok rond nog wel. Niet gezellig, wel efficiënt. We zullen snel weten of er een draagvlak voor bestaat, want de trend komt met rasse schreden dichterbij: Auchan test iets gelijkaardigs vlakbij de Frans-Belgische grens, en Carrefour opent zeer binnenkort een volledig geautomatiseerde Express conveniencestore in het centrum van Brussel. We zijn er afgelopen week nog voorbijgelopen: de werken vorderen gestaag, het zal nu echt niet lang meer duren, wees gerust. In het verre Amerika gaat Walmart intussen wel 4000 robots aanwerven om het vervelende winkelvloerwerk op te knappen: schoonmaken, producten sorteren en rekken nakijken. Om medewerkers de kans te geven meer met de klant bezig te zijn, officieel. Niet om te bezuinigen, uiteraard.
Gedoemd
De grote aanjager van deze kwalijke modegril echter moet schoorvoetend op z’n stappen terugkomen: Amazon Go, die kassa- en cashloze gemakswinkel, zal binnenkort dan toch kleingeld aanvaarden. Daar bestaat namelijk een draagvlak voor. Hey, die Jeff Bezos is echt niet gek. Maar ook dat baar geld gaat vanzelfsprekend gewoon in een automaat. De job van caissière is tot uitsterven gedoemd. Het is te zeggen: we zijn allemaal kassamedewerkers in bijberoep, tegenwoordig. Onbezoldigd, nog wel. Eigenlijk is dat een aanfluiting, vindt deze Nederlandse columniste. Supermarkten zouden ons op z’n minst een leuke korting mogen geven, aangezien we hun loonkosten omlaag helpen door zelf te scannen.
Er valt iets voor te zeggen. Net als voor witte eieren. Die blijken namelijk veel duurzamer dan hun bruine soortgenoten, en toch zijn ze even lekker en voedzaam. Waarom we ze destijds dan gedumpt hebben? Het is ons een raadsel. Er was een televisieprogramma voor nodig, om het witte ei in ere te herstellen. Voortaan liggen ze opnieuw in de rekken, alvast bij Delhaize, Albert Heijn, Carrefour en Lidl. De marktleider echter loopt op eieren: Colruyt wil eerst onderzoeken of er wel een draagvlak is voor witte exemplaren. Je weet maar nooit. Colruytklanten zijn gewoontediertjes, zegt het persbericht. Eitjes, dus.
Hoewel ik zelf eerder voor fondant ben, heb ik nooit getwijfeld aan het marktpotentieel van die witte eitjes. Alleen de verpakking is verwarrend: bij Colruyt en Aldi zitten ze in een zilveren wikkel, bij Lidl is die lichtgroen, bij Carrefour lichtgoud, en bij Delhaize een soort donkergroen. Zo gaan we er niet komen, uiteraard. Mocht er een draagvlak bestaan voor een neutrale bemiddelaar: het volledige RetailDetail topteam houdt zich aanbevolen. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.