Jeff Bezos is op de dool, Nestlé neemt een bocht, Lidl mist z’n doel, Jumbo hanteert het mes en Colruyt voert quota in. Of er ook vrolijk nieuws was? Welja, nog een week en we mogen weer drinken – maar dan wel geen vlees meer eten. Zo is het altijd wat. Echter: waar komt het gerucht vandaan dat RetailDetail de Blokker-winkels heeft overgenomen? Exclusief in Filet Pur!
Bibberen en beven
Wat is er met Jeff Bezos aan de hand? Is hij zijn mojo kwijt? Het begint er sterk op te lijken. Ooit joeg die man de verzamelde wereldwijde supermarktsector de stuipen op het lijf met de aankondiging van een grensverleggend nieuw winkelconcept zonder kassa’s. Het leidde tot bibberen en beven van Ahold Delhaize tot Walmart. Hoewel. Dat is intussen meer dan vier jaar geleden en van de voorspelling dat Amazon na de non-foodwereld ook het complete fooduniversum in de vernieling zou rijden, is niet veel in huis gekomen. En ook nu ziet het ernaar uit dat Frans Muller, Doug McMillon & co voorlopig nog even op hun beide oren kunnen slapen.
Wat wil immers het geval? De geruchten dat Amazon na de slechts half gelukte overname van Whole Foods – ‘t is te zeggen, de overname lukte maar de resultaten bleven onder de verwachtingen – zat te broeden op een nieuw, revolutionair supermarktconcept met ongeziene service en verbluffende technologie, zijn gewoon waar: in Los Angeles bouwt de gigant momenteel een gloednieuwe winkel die geen Amazon Go, Amazon Books of Amazon 4-Star is, maar wel een supermarkt. En wie schetst onze verbazing? Die supermarkt lijkt verdacht veel op een… supermarkt!
Afknapper van formaat
Raar maar waar: deze winkel-in-opbouw blijkt namelijk doorsnee winkelrekken te hebben, bedieningstogen voor vlees en zeevruchten en een traiteurkeuken onder de naam Fresh Kitchen, voor soepen en bereide gerechten. Er komen zelfs kassa’s, vernemen we. Kortom: als dit de supermarkt van de toekomst is, dan lijkt hij toch verdacht veel op de supermarkt van het verleden. Wat uiteraard een enorme afknapper betekent voor waarnemers die zaten te wachten op de Tesla of de Space X van de foodretail. Maar of dit nieuws écht een geruststelling kan zijn voor de concurrentie, is nog afwachten. Stel je zomaar eens voor dat die nieuwe supermarkt net als de webshop met absoluut onklopbare prijzen uitpakt, wat dan?
Terwijl de meningen over de toekomst van de supermarkt verdeeld blijven, lijken opinies over de toekomst van ons voedsel steeds vaker in dezelfde richting te wijzen: we zullen plantaardig eten of een gruwelijke hongerdood sterven. Of de aan tradities gehechte Belgische consument dat ziet zitten? Wel als ze een vrouwelijke Brusselaar jonger dan 34 is, blijkt uit onderzoek. Strakke timing: binnen een week begint alweer de VeggieChallenge, die u uitdaagt om een maand lang minder vlees te eten. Goed dat we dan weer mogen drinken!
Tonijnsla zonder tonijn
Ook bij Nestlé zijn ze klaar voor de vegan revolutie. De nieuwe melkkoeien van de multinational heten Awesome Burger en Incredible Burger: groei met dubbele cijfers. En daar houdt het niet op: “This story is beyond burgers,” volgens CEO Mark Schneider, die werkt aan veganistische versies van gehaktballetjes, kipfilet, tonijnsla, pizza en bereide maaltijden. Was ik zijn communicatiemanager, dan kreeg hij een uitbrander wegens reclame voor de concurrentie, maar goed.
De jury van Tavola, de lekkerste vakbeurs ter wereld, is alvast helemaal mee. Werden bijvoorbeeld onder de Gouden Tavola’s bedolven: vleesvervangers op basis van zwammen, alcoholvrije gin, groentepaté, falafelburgers en vegan chocolademousse zonder lactose, gluten of cholesterol. In Kortrijk kan u ze binnenkort zelf gaan proeven, mocht u daar zin in hebben. Wij gaan voor de wodka met verse wasabi: die bevat geen dierlijke ingrediënten en geen gluten, maar wél alcohol, en nog geen beetje.
Loze beloftes
Waren er de afgelopen weken klachten over een teveel aan supermarkten in België? Die waren er wel degelijk. Na de stoere aankondigingen van Jumbo en Albert Heijn kon Lidl dan ook niet achterblijven: liefst 25 nieuwe winkels beloven ze dit jaar. Nu ja: nieuw? Dat is relatief. Het gaat voor het overgrote deel om verbouwingen, vergrotingen en verhuizingen. Netto komen er maar zes winkels bij. Dat zijn er volgens de concurrentie nog altijd zes teveel, maar het blijft tenminste overzichtelijk. Opmerkelijk: ook de winkel in Pelt wordt enkele honderden vierkante meters groter. Er bevindt zich daar nog een gat in de markt, naar het schijnt.
Maar wacht eens even: wij herinneren ons de belofte die topman Boudewijn van den Brand maakte in juni 2016 (ja, het internet heeft een làng geheugen): 50 nieuwe winkels in vijf jaar tijd. Oftewel: tien nieuwe per jaar. Toen hadden ze er 297, nu 315. Een eenvoudig rekensommetje leert ons dus dat ze er komend jaar nog 32 zouden moeten openen om dat objectief te bereiken. Laten we zeggen dat de kans eerder klein is. En dat de kans dat ook Jumbo en Albert Heijn hun ambitieuze expansietargets niet tijdig zullen bereiken, eerder groot is. Beloftes, beloftes: het zijn net politici, die retailers.
Hier met dat hakmes
Vooral als ze hun begroting niet op orde hebben. Besparen: zelfs een succesmachine als Jumbo moet het doen, zo blijkt. De zaken gaan goed, maar de kosten lopen op en dan haalt financieel topman Ton van Veen genadeloos het hakmes boven: er zullen banen sneuvelen op het hoofdkwartier, de bezorgkosten voor online bestellingen gaan omhoog en er wordt geautomatiseerd dat het een lieve lust is. Of die oplopende kosten ook iets te maken hebben met het Belgische avontuur, zegt de retailer er niet bij.
Shoppers die drastisch willen besparen, zijn voortaan bij Colruyt aan het verkeerde adres. De keten heeft last van vrekken die zich met boodschappentassen vol kortingbonnetjes aan de kassa melden, om zo een volledige winkelkar gratis mee naar huis te nemen. Een fenomeen dat uitbreiding neemt sinds koopjesjagers hun listige tips uitwisselen in succesvolle Facebookgroepen. Topentertainment hoor, die enthousiaste berichtjes over de allerbeste deals die er in het land te vinden zijn. Wij lezen ze graag, maar op het hoofdkantoor in Halle doen ze dat ook. En nu is het dus uit met de pret. Na een korte meditatiesessie heeft Jef Colruyt een salomonsoordeel geveld: “Vijf bonnetjes, ça va nog, maar met méér hoef je bij ons niet meer af te komen.” Voilà.
Steil bergaf
En dan nog dit. Hét nieuws van de week was uiteraard de overname van Blokker België door een wat schimmige Nederlandse mega-ondernemer die niet met de pers wil praten. We kunnen daar heel wat vraagtekens bij plaatsen, maar deze anekdote willen we u niet onthouden: we ontvingen namelijk een wervend schrijven van iemand die het nieuws niet helemààl aandachtig gelezen had, blijkbaar. Dat ging letterlijk zo:
“Ondersteuning naamsverandering Blokker -> Mega World
Beste heer Snoeck,
Eerst en vooral mijn felicitaties voor de overname van de Blokkervestigingen. Ik neem vrijblijvend contact op uit naam van KV Mechelen om een meeting in te plannen en aan te geven hoe wij jullie kunnen ondersteunen in deze naams- en gedaanteverandering. Interesse om de mogelijkheden bij ons te overlopen? Indien ja, geef maar aan wanneer dat zou passen.”
Was getekend: de B2B salesmanager van de ambitieuze voetbalvereniging, wiens naam we hier uit piëteit maar niet zullen vermelden. Proactief? Zeker weten! Een voorbeeld voor velen. Een beetje impulsief? Dat ook, wellicht. Maar vooral: opnieuw een bewijs dat het met de kwaliteit van ons onderwijs en meer bepaald met het niveau van begrijpend lezen in ons land steil bergaf gaat. Zie je wel? We are all doomed! Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.