Voor Carrefour en Ahold Delhaize was het ‘money time’ afgelopen week, terwijl ze bij Cora quasi platzak lijken. En hoe geraken we nu aan onze aanbevolen portie groentjes? Het weekoverzicht van RetailDetail Food brengt raad.
Met dank aan bol.com
Zowel Carrefour als Ahold Delhaize maakten donderdag hun kwartaalresultaten en hun jaaromzet bekend. Voor Carrefour was het ondanks zwakkere prestaties van de Franse hypermarkten toch een degelijk rapport zonder meer. Ahold Delhaize deed het goed in de VS en zelfs uitstekend in Nederland en Roemenië. Bovendien lijkt de groei van de onlineactiviteiten niet te stoppen, met dank aan bol.com. Het aandeel zorgde meteen voor verlaat nieuwjaarsvuurwerk op de beurs.
Beleggers trekken zich dus weinig aan van de veel zwakkere cijfers voor de Belgische supermarkten, die minder verkochten tijdens de nochtans cruciale feestperiode. Zou het aan de truffelmacarons hebben gelegen, of aan die pralines met auberginevulling? Nee, de problemen situeren zich ter hoogte van de werkorganisatie in de filialen, vernemen we. Dat fameuze transformatieplan blijft maar aanslepen, en dat is nog niet alles.
Wachten. En wachten.
“Het wordt nu hoog tijd dat ze werk maken van die fusie in België”, hoorden we een ontevreden Delhaize-ondernemer brommen. Bleek alweer dat het de zelfstandige ondernemers zijn die Delhaize boven water moeten houden. Die aangeslotenen zijn wel goed maar niet gek, en hun geduld is niet eindeloos. We begrijpen dat. Want inderdaad, de fusie is nog steeds geen feit op de Belgische markt, waar de beloofde synergie dus op zich laat wachten. En wachten. En wachten.
Ja, waar wachten ze eigenlijk op? Het is een op z’n minst dubbelzinnige situatie: beide fusiepartners moeten officieel nog altijd blijven doen alsof ze in België concurrenten zijn, terwijl iedereen ervan uitgaat dat er achter de schermen van alles beweegt dat wij nog niet mogen zien.
We leerden deze week overigens dat de fusie ook een streep door de rekening trok van de familie Poelmans uit Herenthout, ondernemers die hadden gehoopt om hun Alvo-winkel aan Albert Heijn te verkopen. De geplande deal sprong af omdat er om de hoek al een AD Delhaize is gevestigd. Nu zal de winkel wellicht plaatsmaken voor een appartementencomplex.
Structureel verlieslatend
Voor hypermarktketen Cora zijn het barre tijden. De keten geraakt maar niet uit de rode cijfers en uit berichten in het Staatsblad concludeerde zakenkrant L’Echo dat er weleens een zéér grote herstructurering op stapel zou kunnen staan. De directie van Cora, die nochtans niet bekend staat om z’n open communicatie, haastte zich deze keer wél om de pers te contacteren en de berichtgeving te ontkennen. Wordt volgende week vervolgd, want dinsdag zijn er bijzondere ondernemingsraden gepland in de winkels.
Zwarte sneeuw zien ze ook uit Schoten, waar Struik Foods z’n fabriek gaat sluiten wegens structureel verlieslatend. In deze voormalige Zwan-fabriek werden soepen, blikmaaltijden en hotdogs geproduceerd. Die lust de consument blijkbaar niet meer. Een glaasje daarentegen lusten we nog altijd, als we mogen afgaan op de sterke cijfers die de Franse drankengroep Rémy Cointreau publiceerde. Al hebben die hun groei voornamelijk te danken aan dronken Chinezen.
De vlucht vooruit
Teveel drinken is niet gezond, u weet dat. Evengoed weet u dat teveel choco op de dagelijkse boterham geen topidee is. Toch schenen consumenten deze week te schrikken van de hoeveelheid suiker die een pot Nutella bevat. Het staat nochtans gewoon op het etiket, hoor, mensen. Alsof dat merk nog niet genoeg onder vuur lag. Je zou bijna medelijden krijgen.
Over ongezonde gewoontes gesproken: dampen wordt het nieuwe roken, en dus zien tabaksproducenten hun toekomst gehypothekeerd. Eén van de strategieën om daarmee om te gaan is wat men doorgaans ‘de vlucht vooruit’ noemt. British American Tobacco, de producent van onder andere Lucky Strike en Kent, heeft een megadeal gesloten met concurrent R.J. Reynolds, de eigenaar van Camel en Pall Mall. Nu zijn ze samen de allergrootste tabaksgroep ter wereld. Applausje. Maar hebben ze meer gekocht dan tijd?
Knolraap en lof, schorseneren en prei
Altijd flink je groentjes opeten: deze raad kreeg ik destijds van m’n moeder en probeer ik met wisselend succes door te geven aan m’n eigen kroost. Er zijn ook mensen die alléén maar groentjes eten. Veganisten vormen een groeiende maar nog steeds bijzonder kleine bevolkingsgroep en dat speelt de eerste veganistische supermarktketen ter wereld duidelijk parten: de Duitse retailer Veganz ziet zich na enkele jaren van groei genoodzaakt een drastische sanering door te voeren.
Wat komt er trouwens bij u op tafel dit weekend? Want groenten eten is dezer dagen niet evident: het gure weer veroorzaakte een slechte oogst in het zuiden van Europa en dichter bij huis krijgt men de groenten niet meer uit de bevroren grond. Verse spinazie is in de winkel niet te vinden, courgetten zijn hun gewicht in goud waard.
Wat te doen? Een snelle blik op de actuele folders van onze retailers leert dat Colruyt heel vooruitziend de diepvriesgroenten in de kijker plaatst, terwijl Delhaize uitpakt met een wortelgroentenfestival. Bij Match gaan ze voor witloof, bij Spar voor schorseneren. Carrefour adviseert u prei en savooi. Daar valt volgens ons wel een hutsepotje van te stoven, nietwaar? Wat ons overigens onwillekeurig doet denken aan dat liedje van wijlen de onvolprezen Drs. P. U ziet, zo erg is het allemaal nog niet. Tot volgende week!