Een bijzondere verjaardag, dubieuze cijfers, een marketingblunder en een wenskaart uit Absurdistan: met deze ingrediënten bereiden we opnieuw een sappige Filet Pur waarin de werkelijkheid de fictie meermaals overtreft.
CEO in bijberoep
Hip hip hoera! We vieren een bijzondere verjaardag vandaag: exact een jaar geleden, iets voor negen ‘s ochtends, stond ik samen met vele honderden nieuwsgierige shoppers en professionals in het lieflijke Pelt te kijken hoe showman en CEO in bijberoep Frits van Eerd begeleid door luide beats van Martin Solveig hoogstpersoonlijk het vuurwerk kwam afsteken om de opening van de allereerste Belgische Jumbo te vieren (tegenwoordig laat hij dat over aan mindere goden, managen is immers delegeren). The rest is history.
Hartelijk gefeliciteerd, meneer van Eerd! Kunnen we twaalf maanden na de start al enkele voorbarige conclusies trekken? Welja, dat kunnen we. Een brokkenparcours heeft het Gele Gevaar niet gereden, dat moeten vriend en vijand toegeven. Mooie winkels, verrassend assortiment, scherpe prijzen, een gedisciplineerd legertje enthousiaste medewerkers en vooral veel tevreden klanten: de kans om een goede eerste indruk te maken greep Jumbo met twee handen. Het mocht wat kosten, dat ook. Toch: petje af.
Extreme make-over
Dat de nieuwkomer voorlopig geen bloedbad veroorzaakt, is mooi meegenomen. Er volgde geen golf van faillissementen en Colruyt mocht z’n laagste prijzen houden. Netjes. Bovendien doet de retailer het rustig aan. 15 winkels in 2020? Och, de helft is allang goed. Tegen dit tempo duurt het nog twintig jaar voor ze de honderd passeren. En je kan de coronapandemie niet blijven inroepen als excuus. Tenminste, dat mogen we hopen. In elk geval openen ze volgend jaar wél een eerste City, in Turnhout, op niesafstand van de Albert Heijn. Tiens.
Paniek zaait Jumbo nog niet, en al helemaal niet in het nochtans druk bewinkelde Rijkevorsel. Het kneusje van het dorp, een verouderde supermarkt van Carrefour, heropende deze week na een extreme make-over als een oogverblindende Market 4.0. Klanten krijgen bij binnenkomst een gratis zonnebril, zo schitterend is dat nieuwe interieur. De moedige ondernemers hebben niet eens een béétje schrik: geen eurocent verloor de winkel aan de concurrentie, en in de nieuwe gedaante wordt het gewoon een triomftocht. Zeker nu Carrefour plechtig belooft om de rest van het jaar de prijzen niet te verhogen. Twintigduizend prijzen, meer bepaald. Klinkt indrukwekkend, toch? Oplettende lezertjes zullen opmerken dat Carrefour niet belooft om de prijzen te verlagen. Inderdaad.
Wie liegt?
Met Ahold Delhaize gaat het intussen prima, danku. De onlineomzet ging alweer door het dak, met dank aan dat vermaledijde virus. En ook al klaagt de retailer over stijgende coronakosten, toch mocht de winstprognose omhoog. Zo erg zal het dus allemaal wel niet zijn. Frans Muller maakt zich wel wat zorgen over de verkiezingschaos in de VS – tja, wie niet? – maar is tevreden dat Delhaize marktaandeel blijft winnen in België. Ten koste van Carrefour, onder andere.
Ho, wacht eens even: zei hij dat werkelijk? Ja hoor, dat zei hij wel degelijk. Nochtans beweerde Carrefour vorige week, na dat recordkwartaal, dat het opnieuw marktaandeel won in België. Één van beide liegt, zoveel lijkt zeker. Of is een beetje in de war, kan ook. Maar wie? Over één zaak zijn ze het beide wel roerend eens: namelijk over de verliezer. Dat is, opnieuw, Colruyt. Maar in Halle houden ze nog tot half december de lippen stijf op elkaar. Tja, dan wij ook.
Een kwakje
Vorig weekend stond het land alweer op z’n kop. Of toch dat deel van het land dat op Twitter zat en een mening had over volksaard en traditie. Dat een hyperambitieuze Jan Boone de aloude benaming ‘speculoos’ zou laten vallen om met Lotus z’n voet te kunnen zetten naast giganten als Coca-Cola en Heinz, dat ging er bij de modale Vlaming niet in: het regende verontwaardigde reacties met de hashtag #jesuisspeculoos, zodat de topman zich algauw verslikte in z’n eigen koekje. Komt ervan: je mag in dit land vooral niet té ambitieus zijn.
Het was nochtans niet de eerste marketingblunder van het bedrijf. Oudere jongeren herinneren zich Spunk nog. Spunk? Zo noemde Lotus ergens in de jaren ‘90 een speculoosje met chocolade dat ook al internationale ambities koesterde. Jammer genoeg bleek Spunk in Groot-Brittannië synoniem voor een kwakje sperma – ik zou het niet durven verzinnen. Ze kwamen er pas achter toen de verpakkingen al in de rekken lagen. Destijds heette het bedrijf nog Corona-Lotus bovendien. De werkelijkheid overtreft opnieuw de fictie.
Sfeer en gezelligheid
Ook op de winkelvloer, sinds deze week. Hartverscheurende taferelen spelen zich af, nu consumenten er de toegang ontzegd wordt tot hun vertrouwde producten. “Niet essentieel? Niet essentieel? Weet die hele David Clarinval wel wat essentieel betekent? Ik heb een f**king ladder in m’n panty en ik wil er NU nieuwe kunnen kopen,” kan je een rood aangelopen dame dan bijvoorbeeld horen roepen in haar lokale supermarkt, stampvoetend voor een rayon dat door de medewerkers in allerijl vakkundig werd afgeplakt. Het gekrakeel over wat nu wél en niet mag houdt aan: de ministers weten het zelf ook niet helemaal.
In elk geval: wie op zoek gaat naar speelgoed tegen 6 december, moet zich dan maar tot Jeff Bezos wenden, vindt de regering. Dachten ze zo de middenstand te ondersteunen? Mooi is dat. Enkel kaarsen mogen nog vrij worden verkocht, omdat ze wat sfeer en gezelligheid brengen in huis. We zijn er vet mee. Nochtans valt die ronduit absurde regeling vlot te omzeilen. In de Carrefour van Korbeek-Lo (en mogelijk ook elders) lossen ze het proactief en pragmatisch op: ze hebben een standje geopend waar klanten tijdens hun shoppingtrip de gewenste niet-essentiële goederen eenvoudigweg kunnen bestellen. Tegen dat je de kassa gepasseerd bent, staan ze klaar om mee te nemen. Zo kan het dus ook. Geef de Belg een wet, en hij vindt wel een achterpoortje. Typisch. Gelukkig geldt het rayon van de speciaalbieren voorlopig nog wél als essentieel. Ik zal me maar haasten. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.