De immer constructieve redactie van RetailDetail Food ging onvermoeibaar op zoek naar lichtpuntjes in de donkere kerstdagen. Of we die ook vonden? Dat lezen mensen van goede en minder goede wil in het laatste FMCG-weekoverzicht van 2017.
Foute strategie
Zie je wel: er zijn nog zekerheden. Er kan er namelijk maar één de goedkoopste zijn. Dat bewijst de onvolprezen Prijsbarometer van Colruyt al jaren en het werd afgelopen week nog maar eens officieel bekrachtigd door een onafhankelijke en neutrale partij. De puntjes op de i, heet dat. Jef Colruyt zal blij zijn, denk je dan. Enkel tevreden gezichten zou je verwachten op de site Wilgenveld in Halle, maar niets is minder waar. Dat de consumentenorganisatie schaamteloos de huismerken van Aldi en Lidl op dezelfde hoogte durft te stellen als het prachtige thuismerk Boni, dat steekt. Plots is Colruyt 25% duurder dan de harddiscounters, omdat het Everyday Selection assortiment gewoonweg de vergelijking niet kan doorstaan. Oeps.
Wij gaan ons over deze heikele kwestie niet uitspreken. We kunnen enkel verwijzen naar een artikel dat RetailDetail hierover al publiceerde in het voorjaar van 2016. Eersteprijsmerken zijn doorgaans van inferieure kwaliteit en dus een foute strategie in de strijd met de harddiscounters, luidde het verdict toen. En dat was niet onze mening, wel de conclusie van een internationaal gereputeerd expert. We maken daar dus verder geen woorden aan vuil. Of gaat u het kerstdiner bereiden met Everyday-producten misschien? Inderdaad.
Consequente keuze
Test-Aankoop was trouwens opvallend laat dit jaar. Doorgaans publiceren ze hun onderzoeksresultaten al ergens in september of oktober. Werd de prijsenquête uitgesteld om te beletten dat retailers hun prijzen slechts tijdelijk zouden verlagen, in een poging om zoals vorig jaar de enquêteurs te misleiden en de resultaten te manipuleren? We zeggen niks. In elk geval was de rangschikking opnieuw een geruststelling voor de trouwe klanten van Match en Smatch, die bevestigd werden in hun consequente keuze voor de hoogste prijs. Hey, iémand moet toch weerwerk bieden tegen die heilloze race to the bottom? Welaan dan!
Een geheel onopvallende middenmoter in het supermarktklassement dit jaar bleek Makro, dat nu samen met zusterbedrijf Metro toetreedt tot de horeca-aankoopalliantie Top Food Group teneinde geheel in de kerstsfeer nog lagere inkoopprijzen af te dwingen van de leveranciers van diepvrieskroketten en papieren servetten. U weet waar naartoe. Ze zijn daar net als zowat iedereen ook komende zondag open. Mogen we van de gelegenheid gebruik maken om onze sympathie te betuigen aan de vele winkelmedewerkers die op 24 december bleek en bevend van uitputting aan de kerstdis zullen verschijnen, na een helse werkdag? Bij deze! Nochtans kan werken op de winkelvloer bijzonder geestig zijn als je leuke collega’s hebt, zoals blijkt uit het filmpje dat de medewerkers van de Aldi in Sint-Denijs Westrem recent online gooiden. Ja, er is écht iets aan het veranderen bij de voormalige harddiscounter.
Diervriendelijk krachtvoer
Soms is namaak beter dan het origineel. Dat leiden we af uit de almaar stijgende verkoopcijfers van Faux Gras, het vegetarische alternatief voor ganzenleverterrine, dat enkel bij Aldi en Albert Heijn nog niet in de rekken ligt dit jaar. Zelfs onze zuiderburen zijn er nu voor gewonnen, zo blijkt.
Dat je op een dieet van louter plantaardige voeding zelfs Wereld- en Olympisch kampioen kan worden, bewees de populaire topsporter Nafi Thiam, die nu officieel voor een periode van drie jaar ambassadeur wordt van Alpro, producent van 100% diervriendelijk krachtvoer. Dat bedrijf kreeg deze week nog meer goed nieuws, want het mag zijn producten variaties op zuivel of melk blijven noemen, besliste een Nederlandse rechter.
Ook Aldi mag niet klagen. De prijsvechter werd door Franse champagneboeren aangeklaagd omdat hij een champagnesorbet op de markt bracht met slechts 12% champagne erin verwerkt. ‘Misbruik van ons luxe-imago!’ vonden ze in Epernay, maar bij het Europese Hof van Justitie zien ze er geen graten in, zolang de sorbet maar naar champagne smaakt. Een volstrekt logische beslissing, lijkt ons, want stel je voor dat het supermarkten straks verboden wordt om nog aardbeienyoghurt te verkopen waar geen echte aardbeien in zitten, of vanille-ijs dat niet eens naast een echt vanillestokje heeft gelegen, we zouden nogal wat lege rekken zien. Toch?
Liefdeloze investeerders
Het is gebeurd: Unilever is van z’n margarines af. Groei zit er niet meer in, maar de marges en de kasstroom blijven hoog, dus kapitaalfonds KKR kan het bedrijf nu beginnen uitmelken: saneren tot er geen vlees meer aan het bot hangt en na enkele jaren de boel met woekerwinst weer doorverkopen. “Liefdeloze investeerders die geen zier geven om de consument”, schreef de Nederlandse retailprof Laurens Sloot daarover op de sociale media. Tja, het is een kunstje waar sommige managers op de één of andere manier toch voldoening uit halen. Vooral wanneer ze hun zichtrekening weer eens checken, veronderstellen we. Crying all the way to the bank.
De verkoop van onze nationale trots Devos Lemmens daarentegen werd afgeblazen omdat kandidaat-overnemers niet genoeg geld op tafel wilden leggen. Eigenaar CVC Capital Partners heeft daarom besloten om nog wat langer te profiteren van de flink gestegen operationele winst van het bedrijf.
Dat het lieflijke Sint-Katelijne-Waver het onbetwiste middelpunt is van de wereldwijde groente- en fruitsector, dat weten ze in Sint-Katelijne-Waver al langer. Maar nu weet ook de rest van de planeet het. De overname van bananenboer Dole Food door ons eigen Greenyard zou immers leiden tot een concern dat meer dan acht miljard euro weegt en marktleider wordt in zijn sector. Financiële journalisten spreken nu al van ‘het AB InBev van de versbranche’. Hola, maakt dat van de minzame champignonboer Hein Deprez dan de Carlos Brito van de fruitsector? Gaat ook hij genadeloos in de kosten snijden? En wat zal dat dan betekenen voor de prijszetting van de ananassen in uw lokale supermarkt?
Tikken en gaan
Dat shoppers om de oren worden geslagen met gratis producten tegenwoordig, daar doen uiteindelijk enkel retailers hun voordeel mee, zo blijkt uit een onderzoekje van HighCo. Fabrikanten moeten zowat hun volledige winstmarge prijsgeven en consumenten vinden die acties vaak irritant. Uiteraard hebben ze bij HighCo liever dat merken kortingbonnen uitgeven, kwestie van zelf ook een graantje mee te pikken, maar toch stemt de analyse tot nadenken. We schreven het immers enkele maanden geleden al: gratis is het nieuwe duur.
Amazon werd afgelopen jaar de grote schrik van de foodretailbranche, maar toont zich evengoed een dankbare inspiratiebron voor collega’s die denken dat ze dat zelf ook wel kunnen, een winkel zonder kassa’s bouwen. Niemand minder dan Albert Heijn test nu zo’n concept op het hoofdkantoor in Zaandam. De app ‘Tap to go’ werkt met een kaart die klanten tegen het elektronische prijslabel moeten aantikken van het product dat ze willen kopen. Toegegeven, het werkt wel iets efficiënter dan het destijds baanbrekende ponskaartensysteem van Colruyt, maar een Amazon Go is het toch nog lang niet. Het veronderstelt ook goudeerlijke klanten bovendien. Die kaart is overigens maar een voorlopige oplossing: in de toekomst zullen shoppers met hun smartphone tegen het schap kunnen tikken. Goed dat ze zopas zelfherstellend glas hebben uitgevonden, denk ik dan. Intussen zou ook Walmart volgens hardnekkige geruchten aan zo’n kassaloze winkel werken.
In elk geval is de angst voor Amazon ruimschoots overroepen, vinden financiële analisten. De impact in food blijft beperkt. Beleggers die de bitcoin te riskant vinden, kunnen dus met een gerust hart aandelen van Carrefour en Ahold Delhaize kopen. Al is het nog even afwachten wat het transformatieplan bij Carrefour precies zal inhouden.
Slecht karakter
Van al diegenen die niets te zeggen hebben, zijn zij die zwijgen het interessantst, sprak de Franse komiek Coluche ooit. Een rake quote, geheel van toepassing op de CEO’s die het nodig vonden om deze week een open brief te publiceren zonder daarbij eerst een gediplomeerde communicatieadviseur te raadplegen, die hen tijdig had kunnen waarschuwen voor de boemerang die ze terug mochten verwachten. “Koop uw geschenken bij ons, want wij hebben de e-commercetrein jammerlijk gemist”, zo ongeveer luidde hun kerstboodschap. Tja, ze probeerden een beetje op ons gemoed te spelen. Voelde u zich aangesproken? Wij niet. Het zal ons slecht karakter zijn.
Tot slot een dienstmededeling. Filet Pur neemt een weekje vrij, om tijd te maken voor cava, kalkoen en cadeautjes, in willekeurige volgorde en in onwelvoeglijke hoeveelheden. Ach, u komt de feestdagen wel door zonder ons, nietwaar? Beste wensen en tot volgend jaar!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.