In de aanbieding vandaag: bestelwagens zonder chauffeurs, winkels zonder kassa’s, supermarkten zonder geweten, een overnamebod zonder geld en een Filet Pur zonder Black Friday-deals. Helemaal exclusief!
Demarrage
Of wij deze column schrijven met een lichtjes beneveld hoofd en een bleek gezicht, na die spetterende en volledig uitverkochte RetailDetail Night van gisteren? Misschien. Maar als de plicht roept, dan staat Filet Pur paraat. En als de foodretailsector kapseist, snelt technologie ter hulp. Worden de loonkosten ondraaglijk, áls je al iemand kan vinden die nog aan de kassa wil zitten in de supermarkt? Geen nood, dan haal je die kassa toch gewoon weg? Niemand minder dan Aldi bewijst dat het werkt: die kassaloze testwinkel in Utrecht blijkt amper rekenfouten te maken, dus is de discounter naar eigen zeggen klaar voor een volgende fase.
Wil er niemand nog achter het stuur van een vrachtwagen kruipen om uren in de file te staan – ook al rijdt dat voertuig op waterstof of elektriciteit? Geen nood, dan investeer je gewoon in vrachtwagens zonder stuur. Voilà: simplicity in retail. Want ja, je moet het hem nageven, die lepe Jef. Hij had ons allemaal weer goed liggen. Jarenlang beweren dat aan huis bezorgen hem niet in het minst interesseert – doen jullie maar, concurrenten, geen probleem – om dan met een onverwachte versnelling, Remco Evenepoel-gewijs, een demarrage te plaatsen waar niemand van terug heeft. Inderdaad: het is dus wel Colruyt en niet Amazon of godbetert Albert Heijn dat nu uitpakt met de eerste onbemande bezorgwagen van het land. Dat ding rijdt amper 25 kilometer per uur, maar als de concullega’s stilstaan, wordt die voorsprong snel onoverbrugbaar.
PFAS-vrij
Wat de topman uiteindelijk dan toch overtuigd heeft? Och, in Halle weten ze intussen wel dat ze in elk geval het woordje ‘duurzaam’ groot op hun innovatiedossier moeten schrijven. Met ecologische fluostift onderlijnd, bij voorkeur. Dan is het meestal wel goed. Nochtans: Colruyt is op dat vlak slechts een middenmoter. Echt waar. Delhaize en Lidl doen beter voor het milieu. Dat zeggen wij niet, dat zegt een onderzoek van denktank Questionmark in opdracht van Rikolto, Test-Aankoop, de Bond Beter Leefmilieu en nog een rist duurzame drukkingsgroepen. Begrijpe wie kan.
Wie de resultaten van iets meer nabij bekijkt, ziet waaraan het ligt: je moet je gevechten kiezen. Delhaize is kampioen in de eiwittransitie en de strijd tegen voedselverspilling, Lidl en Carrefour scoren met duurzame landbouw. Colruyt wil alles tegelijk doen, en wint daardoor nergens. Het is zo’n beetje als met de prijzenoorlog: perceptie is realiteit, dat hoef je de Hollanders niet te leren. Overigens geeft die Superlijst Milieu àlle supermarktketens een flinke veeg uit de PFAS-vrije pan: het kan en het moet véél beter. Genoteerd? Plus est en vous!
Bebloed
Afgelopen week werd ook pijnlijk duidelijk wie er alleszins géén voorloper is in die fameuze plantaardige shift: Renmans, namelijk. Mensen eten minder vlees, en dat weegt op de omzet van de gereputeerde slagersketen. Bovendien vindt het bedrijf amper nog beenhouwers die de handen uit de bebloede mouwen willen steken. En er speelt nog iets.
Aldi, die trouwe partner sinds decennia, verkoopt tegenwoordig namelijk liever zelf z’n chipolata’s en koteletjes, in zelfbediening. Voorverpakt in plastic. Het is wel Renmans-vlees, maar toch. En tegelijk palmt de discounter graag de vierkante meters van die slagerswinkels in om de eigen winkels te vergroten en te verfraaien. 31 vestigingen gingen dicht, de afgelopen vijf jaar. De vakbonden vrezen dat nog een honderdtal bijkomende locaties de weg van alle vlees zullen volgen. Mogelijk is dat stemmingmakerij, maar je weet nooit. Het bedrijf ontkent met klem de insinuaties.
Kerstdrukte
En hoe het intussen bij Makro is? Ongelooflijk geweldig, hé. Een drukte die ze sinds de vorige kerstperiode in de winkels niet meer gezien hebben, namelijk. Tja, het is cynisch, maar die Grote Uitverkoop betaalt tenminste de lonen van de geplaagde medewerkers. Dat net nu de kassa’s weer uitvallen, is dikke pech, evenwel. Bij Metro is het al even druk, maar dan achter de schermen: topman Vincent Nolf, wiens bod in het niets valt vergeleken met de miljoenen die Sligro op tafel gooit, geeft niet zomaar op en lobbyt verwoed verder om zijn reddingsplan te verdedigen. Zo kennen we de gedreven manager wel, maar of de rechtbank er oren naar zal hebben?
We weten nu namelijk exact wie wát biedt op de restanten van Makro Cash & Carry Belgium. Dat hebben we te danken aan een bijzonder weerfenomeen dat zich haast exclusief voordoet in redactielokalen: namelijk een “gunstige wind”. Dat briesje deed het complete dossier dat de gerechtsmandatarissen overmaakten aan de ondernemingsrechtbank, ook in de redactiemailbox van RetailDetail belanden. Het zal wel geen vergissing geweest zijn.
En nu weet dus de hele wereld dat Nolf amper 100.000 eurootjes veil heeft voor z’n grote reddingsactie, en dat Sligro en Van Zon al met elkaar hebben gebeld over de vestiging in Evergem, bijvoorbeeld. De smeuïge details leest u eerst bij RetailDetail en voorlopig nergens anders (dat wil zeggen: tot andere media het met of zonder bronvermelding van ons overschrijven, uiteraard). Steeds tot uw dienst! Tot volgende week!