Foodretailers zouden zich beter wat harder uitsloven voor hun klanten, want je krijgt het niet langer cadeau. Maar wat te denken van een koekjesfabrikant die een brouwer imiteert, of een zuivelsector die een verbod decreteert? Filet Pur pluist het uit.
Achterhoedegevechten
Lobbyen voor gevorderden: de Europese zuivelsector hoef je op dat vlak niks meer te leren. Ze zijn daar op cursus geweest en het heeft gerendeerd. Terwijl de vleessector vorig jaar nog vruchteloos pleitte voor een verbod op de benaming ‘groentenburger’, hebben de melkboeren allang voor elkaar dat je havermelk geen melk mag noemen en sojaroom geen room. En nu willen ze nog een flinke stap verder gaan ook: ze dringen aan op een verbod op het gebruik van flessen, potjes en drankkartons voor plantaardige alternatieven. Echt waar. Dat ze hun nepproducten voortaan maar in geitenwollen sokken verpakken, hoor je ze denken.
Enkel en alleen ter bescherming van de argeloze consument, uiteraard, die wel eens misleid zou kunnen worden, stel je voor. Een achterhoedegevecht van jewelste voeren ze me daar. Tja, de schrik zit er dan ook goed in: plantaardige zuivelalternatieven groeien als kool en stevenen in de westerse wereld af op een marktaandeel van zo’n 15%. Zullen we ze dan maar gewoon verbieden? Djeezes. Dat de Europese Raad zelfs maar overweegt om dat fameuze amendement 171 in alle ernst te bespreken, is eigenlijk al te gek voor woorden. We zijn benieuwd.
Plagiaat
Dringend nood aan een sterk team lobbyisten hebben ze bij snacksfabrikant Mondelez. Want harde tante Margrethe Vestager is not amused. Ze beschuldigt de koekjesbakker ervan schaarste te hebben gecreëerd, om de prijzen te kunnen verhogen. Concreet zou de multinational hebben belet dat afnemers z’n producten zouden verkopen in andere EU-landen, waar soms immers andere prijscondities gelden. Officieel heet dat ‘territoriale leveringsbeperkingen’, maar we noemen die praktijk ook wel ‘een AB InBevje doen’. De brouwer kreeg in 2019 een boete van 200 miljoen euro wegens te dure Jupiler, weet u nog wel? En is de Jupiler sindsdien goedkoper geworden misschien? Exact!
Er is nog een andere reden waarom Mondelez de gebeten hond is, trouwens: het is één van die grote chocoladeproducenten die maar niet bereid lijken om een einde te maken aan kinderarbeid en slavernij in de chocolade-productieketen. Dat zeggen wij niet, dat zegt Tony’s Chocolonely, dat tijdelijk uitpakt met plagiaat: chocoladerepen in wikkels die wel héél erg doen denken aan boosdoeners als Twix, Toblerone, KitKat en Ferrero Rocher.
Windchocolade-eieren
Nee, ze hebben geen toelating gevraagd. En nee, de kans is klein dat de geviseerde grote producenten nu plots hun strategie zullen omgooien. Een proces wegens namaak, dàt zit er dan weer wél dik in. Hoewel, bij Nestlé hebben ze al geantwoord dat ze zich niet aangesproken voelen. Tony krijgt de uitdrukkelijke steun van Delhaize en Albert Heijn, trouwens. Logisch: die maken gebruik van Tony’s platform voor hun huismerkchocolade van Delicata, en dat legt ze geen windchocolade-eieren. De verkoop steeg vorig jaar met 35%. Yep, dààr komen die coronakilo’s vandaan.
Nee, als je dan toch per sé wil snoepen, doe het dan tenminste duurzaam, vinden ze bij Nestlé. En daarom komen de Smarties voortaan in veilige, praktische en recycleerbare papieren verpakkingen. Alleen al in België moet dat leiden tot een jaarlijkse besparing van 2,7 ton plastic. Een mooi initiatief van niemand minder dan de onvermoeibare Alexander von Maillot, die we kennen als voormalig CEO van Nestlé België en Luxemburg.
Duurzaam snacken
Nee, als je dan toch per sé wil snacken, doe het dan plantaardig. Dat zeggen Beyond Meat en PepsiCo, die er samen voor willen zorgen dat onze overtollige kilo’s in de nabije toekomst tenminste geen bijkomende belasting vormen voor het milieu. Die Lays Classic Burger chips worden binnenkort dus vervangen door Lays Beyond Burger chips, als we het goed begrijpen. Maar om hun Pickles chips vegan te maken, zullen ze toch nog een ander partnership moeten aangaan. Met Alpro of zo. We doen maar een suggestie.
En als u wil weten waarom, dan moet u dringend die nieuwe SmartWithFood app installeren. Die spin-off van Colruyt Group kreeg een grondige upgrade: hij geeft niet alleen informatie over ingrediënten en Nutri-Score, maar wil uitgroeien tot een heuse persoonlijke voedingscoach. Denk gepersonaliseerde recepten, een menuplanner en gezondheidsadvies, bijvoorbeeld. Ja, sommige mensen hebben een app nodig om hen te vertellen dat ze beter niet teveel chips eten.
Uitslovers
We gingen winkelen in Limburg. Een essentiële verplaatsing: dat was lang geleden. En we leerden iets bij. Weet je wat het is met die vervelende Hollandse nieuwkomers op de Belgische foodretailmarkt? Het is niet alleen dat ze hier de prijzen onder druk komen zetten en de concurrentie verhogen. Nee, het is dat ze iedereen dwingen om harder te werken. Het zit namelijk zo: Albert Heijn en Jumbo, dat zijn uitslovers die hun klanten voortdurend verrassen met waanzinnige aanbiedingen, originele producten en inspirerende uitstallingen. En dus moeten de Belgische supermarkten, die decennia lang dachten dat het volstond om de voorraad netjes in de rekken te plaatsen, dringend aan de bak. Bij Lambrechts hebben ze het begrepen: die nieuwe Spar pilootwinkel is misschien niet visionair, maar qua variatie en verwennerij best een bezoekje waard.
Maar harder werken is het dus wel, zo’n nieuwe aanpak. Ondernemen is nu eenmaal topsport. Enkel supermarktmanagers met een ijzersterke conditie kunnen die keiharde concurrentiestrijd volhouden. Geen wonder dus dat voormalig topwielrenner en Ronde van Vlaanderen-winnaar Nick Nuyens geboren lijkt voor het vak: hij opende zopas zijn tweede Carrefour Market. Al moeten we erbij zeggen dat hij de bakken met spruitjes niet zelf in het groenterayon plaatst.
Flauw bier
Afgeschaft: het komkommercondoom. Tenminste, voor de biovariant bij Delhaize. Die worden voortaan getatoeëerd. Niet helemaal nieuw is dat: pompoenen met zo’n hippe tag lagen al eerder in de rekken, maar nu kan het dus ook voor groenten met een dunnere schil. Scheelt toch alweer zo’n 92 ton plastic afval per jaar. Het is een begin.
Maar goed, er was deze week eigenlijk maar één nieuwsitem, toch? Dat het beste bier ter wereld met een feesteditie op de proppen komt, leidde tot flink wat reacties. Hoofdzakelijk enthousiaste reacties, het moet gezegd. Zo’n ‘zachte en volmondige’ uitvoering van de klassieke Duvel, met een duivels alcoholpercentage van 6,66%, die wil iedereen wel eens proeven. Of toch bijna iedereen. In de verder zo goed als lege kantoren van RetailDetail troffen we een mokkende Kapitein aan. “Waar komen ze nu mee af! Een flauw afkooksel! 6,66 procent? Waarom kon dat geen 66,6 procent zijn misschien? Geef mijn portie maar aan den hond!” Dat lieten we ons geen twee keer zeggen: die stalen liggen hier in de koelkast, helemaal klaar voor een deskundige degustatie. We houden u op de hoogte. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.