De ene retailer is trots op miljoenenverlies, de andere deelt goud uit. Dat er straks weer lege rekken opduiken, lijkt een zekerheid. Hoe wordt de zondag weer een hoogdag voor onze marktleider? En waarom komen sommige mannen te vroeg? Filet Pur vogelt het uit!
Gespierde logica
Merkwaardige stoelendans deze week in de wondere wereld der retailallianties. Everest, de inkoopcombinatie van Edeka-baas Markus Mosa en zijn rechterhand, de zelfverklaarde Robin Hood van de eenentwintigste eeuw Gianluigi Ferrari, zette eerst Super U aan de deur en kwam twee dagen later met het nieuws dat ze een andere vette vis aan de haak hadden geslagen: Aura, de nieuwe alliantie tussen Intermarché, Auchan en Casino (al hangt die laatste er technisch gesproken maar met spuug en paktouw bij).
Dat was getelefoneerd, natuurlijk. Everest heeft er veel voor over om de grootste te zijn: hier speelt immers de rivaliteit met Eurelec, de combinatie van E.Leclerc, Ahold Delhaize en Rewe. Beide allianties delen eenzelfde hoger doel: komaf maken met de territoriale leverbeperkingen die grote prijsverschillen veroorzaken op de verdeelde Europese eenheidsmarkt. Of het schaalverschil tussen U en Aura écht zo’n beslissende factor is, valt nog te bezien, maar naar verluidt zou die Coopérative een bende softies zijn die niet altijd meegingen in de gespierde boycotlogica van Ferrari. Dat kan je van de Musketiers niet zeggen. De grote merkfabrikanten voelen de bui al hangen.
Gratis goud
Is ook lid van Everest: Picnic, de Nederlandse onlinesupermarkt waarin Edeka participeert. Daar valt van de synergievoordelen van dat samen inkopen nog niet zoveel te merken. Ja, een tijdje geleden kwam Michiel Muller nog trots pochen met het feit dat ze voor het eerst winst hadden gedraaid in Nederland. Enfin, gedurende een paar weken dan toch. Over het hele jaar gingen ze toch weer 78 miljoen euro in het rood. Niet zo verrassend als je hele bedrijfsmodel gebaseerd is op geld verbranden, maar toch. En ook dit jaar gaan de kosten alleen maar stijgen. Komt dus voorlopig niet écht goed.
Misschien moet Muller eens te rade gaan bij Carrefour, waar ze nu al artificiële intelligentie inzetten om het assortiment, de marketing en de prijszetting te optimaliseren. Straks betaal je bij de retailer een andere prijs naargelang je klantprofiel. Dat is nog wat anders dan half gepersonaliseerde aanbiedingen in de app, nietwaar? AI brengt nu al zoveel geld op dat Carrefour het zich kan permitteren om gratis goud uit te delen in ons land. Straf.
De dag des heren
Pour la petite histoire: op het Carrefour Salon van enkele weken geleden deelde het bedrijf op een beeldscherm trots de resultaten van de eerste ScanMania-maand, die vorig jaar plaatsvond. Wat tot een lichte paniekaanval leidde bij de persverantwoordelijken die net met een groepje journalisten op de stand kwamen aangewaaid: transparantie, allemaal goed en wel, maar dát was nu ook weer niet de bedoeling. Bon, ik heb dus beloofd dat ik de cijfertjes niet zou publiceren. Laten we het erop houden dat ze in Zaventem geen artificiële intelligentie vandoen hebben om goed te weten waarom die Alles Scan actie een sequel krijgt.
Opvallend: terwijl nogal wat foodretailers zich de afgelopen weken stoer op de borst klopten, bleef het merkwaardig stil in Halle. Tot afgelopen woensdagavond dan: op z’n Algemene Vergadering moest Colruyt Group schoorvoetend toegeven dat het marktaandeel wel degelijk onder druk komt te staan als gevolg van de toegenomen – en hoogst oneerlijke – concurrentie vanwege Delhaize en andere franchiseformules, die niet het minste respect tonen voor de dag des Heren. De paus moest het horen! Het is een opmerkelijke vaststelling: enkel de formules die ook op zondag openen, blijken momenteel marktaandeel te winnen. Daar gaan die twintig Okay Compact winkeltjes voorlopig weinig aan verhelpen.
Geen laagsteprijsgarantie
Voldoende aanleiding voor CEO Stefan Goethaert om nog maar eens over die paritaire comités te beginnen, maar je hoort de reactie van de concurrenten al tot hier: zet die plaat af, ze is grijsgedraaid. Veel illusies zullen ze zich aan de Edingensesteenweg ook niet maken, vermoed ik. Dan maar voor het offensief gekozen: met de participatie in een zelfverklaarde “gourmetketen” intensifieert Colruyt de jacht op de stadsklant.
Nu ja, gourmet? Het is gewoon een broodjes- en slaatjesbar hoor. Cara pils noemt zich ook premium, nietwaar? De Antwerpse vestiging van BON zit in de INNO naast de prachtige RetailDetail-kantoren, we halen er dus wel eens iets voor de lunch – aan het begin van de maand dan toch, want je krijgt er maar half zoveel soep als bij de Délifrance, voor een bedrag dat amper lager is. Geen laagsteprijsgarantie hier: qua marges zit dat dus wel goed.
Te laat
Hoera: de banaan is gered! Of toch bijna. Chiquita en een waslijst wetenschappelijke partners zijn erin geslaagd om de eerste eetbare banaan te telen die resistent is tegen de fatale schimmelziektes die het voortbestaan van de populairste aller vruchten bedreigen. Een hele opluchting voor de supermarktbranche, want die gele kromme is qua omzet een toppertje, en al zeker bij de zo belangrijke doelgroep van gezinnen met kinderen. Bovendien zit er al eens een extraatje in de doos: de knaldi in elf Aldi-filialen in Noordrijn-Westfalen was deze week immers een fikse lading cocaïne tegen bodemprijzen. Met dank aan de lekke beveiliging in de Antwerpse haven.
En dan nog dit: te vroeg komen, het is voor veel mannen een lastig probleem, en moeilijk bespreekbaar ook. We moeten daar begrip voor opbrengen, maar nu ook weer niet teveel. En zeker als het dan nog eens bij Lidl gebeurt: daar dook de Sint namelijk al enkele weken te vroeg op in de folder, terwijl dat volgens de afspraken pas vanaf 1 november mag, om kindertrauma’s te vermijden. “Was niet de bedoeling”, excuseerde de discounter zich nog, maar ja, het was dus al te laat. Oeps! Tot volgende week!