Hoe de supermarkt verdwijnt, waarom échte mannen stoppen op het hoogtepunt, en wat mayonaise te maken heeft met gele hesjes? U verneemt het in het weekoverzicht van RetailDetail Food, uw bron van laagdrempelige communicatie.
Esoterisch geneuzel
Stoppen op een hoogtepunt: het is niet iedereen gegeven, maar sommige mensen hebben er een patent op. Zoals de bijna geheel uit duurzame minzaamheid opgetrokken Frans Colruyt, telg van een wereldberoemde kruideniersfamilie en binnenkort voormalig operationeel directeur bij de Belgische marktleider. Vanaf 1 februari houdt hij het simpelweg voor bekeken. En dat net nu de retailer opnieuw beter dan verwachte cijfers publiceerde en zo een dikke middenvinger opstak naar de vele analisten die al kwartalen na elkaar klagen dat het aandeel te duur is, de groeivooruitzichten te beperkt en de komst van Jumbo een dreigende catastrofe. Net als die onverstoorbare Jef trekken beleggers zich van die verkoopadviezen geen bal aan: ze blijven maar aandelen inslaan, de koers gaat door het dak.
Maar we hadden het dus over Frans. Nu moet u weten dat het niet de eerste keer is dat de goede man z’n vertrek aankondigt. Hij deed ons dat kunstje al eens voor in december 2010, nadat hij de overname van Spar door Colruyt Group tot een ongekend kassucces had gemaakt. “Ik neem afstand en zoek de leegte op”, sprak hij destijds in zijn Grote Afscheidsinterview op retaildetail.be. “Ik wil vermijden dat ik de connectie met mezelf, mijn geaardheid en oprechtheid dreig te verliezen. Op bepaalde tijdstippen van je leven moet je kunnen stilstaan bij de kern van dat leven.” Esoterisch geneuzel zit gewoon in de familie, dat is bekend.
Frans zonder zwans
Nu gaat hij dus opnieuw voor de Grote Verdwijntruc. Tja, er zijn ook mensen die verschillende keren na elkaar stoppen met roken natuurlijk. Welke verklaring de topman deze keer uit z’n mouw zal schudden, daar hebben we nog het raden naar. Is zijn zonnevlechtchakra uit balans? Zijn cranio-sacraal systeem geblokkeerd? Of heeft hij gewoon schrik van Jumbo? U leest het hier zeer binnenkort in het twééde en Ultieme Afscheidsinterview van Frans, zonder zwans. Tenzij hij opnieuw van gedacht verandert, uiteraard.
In afwachting kunnen we hem en zijn collega’s geruststellen: Jumbo is helemààl geen bedreiging voor Colruyt. Integendeel. De keten doet niets anders dan de prijzen verhogen in plaats van ze te verlagen. Echt. Nu er bij onze noorderburen een btw-verhoging op komst is, begint het Gele Gevaar ruim vooraf met het aanpassen van de prijskaartjes, zo blijkt. Zelf ontkennen ze in alle toonaarden. Typisch. In Halle kunnen ze op hun twee oren slapen.
Broodje kroket
Hoewel: een andere bedreiging kondigt zich aan. Zeg immers niet langer ‘supermarkt’, zeg voortaan ‘eet- en bezorgcentrum’. Tenminste, als het van Wouter Kolk afhangt. Albert Heijn moet een stuk van de buitenhuismarkt inpalmen en gaat daarom zelf restaurantje spelen. De keten wil warme maaltijden bereiden en bezorgen, met de assistentie van Deliveroo en Thuisbezorgd. Voor pakweg ontbijtgranen, vaatwasmiddel en hondenbrokken is er dan in de winkel geen plaats meer, dat moeten de mensen maar online bestellen. Een helder plan.
Is Kolk misschien recent een broodje kroket gaan eten met Alexandre Bompard? Carrefour zit namelijk op dezelfde lijn. De keten opende zopas in Parijs een laboratoriumwinkel die ongeveer doet wat Appie van plan is: beleving, maaltijdoplossingen en horeca combineren met een afhaalpunt voor boodschappen. Wat bovendien niet zo héél erg verschilt van wat Delhaize uitspookt in die nieuwe Fresh Atelier gemakswinkels. We zouden welhaast van een trend durven spreken. Geloof me vrij, het einde van de supermarkt is nabij. Winkels worden vershallen met kantine, boodschappen doen we online. Klaar. Het gevecht om marktaandeel wordt een strijd om maagaandeel. De opvolger van Frans Colruyt weet hierbij wat gedaan. En u?
Een lamentabele toestand
En dan nog dit. Ik stond af te rekenen in m’n plaatselijke Delhaize – na het werk snel nog wat champagne en kreeft inslaan voor het diner, u kent dat – toen ik getroffen werd door een hartverscheurend tafereel: trillende handen, wallen onder de ogen, een doffe blik… Deze caissière bevond zich overduidelijk in een lamentabele toestand.
Nadat ik voorzichtig informeerde naar de oorzaak van haar neerslachtigheid, sprak ze: “Och meneer, ge kunt u dat niet voorstellen. Elk kwartier gaat het hier van ‘Bé-bé-bé-bé-bé-bé-bé-ar-naise.’ Een hele dag lang, elke dag. Horendol wordt een mens daarvan. En als ge dan na een zware shift in de auto stapt om naar huis te rijden, wat hoort ge dan op de radio? Inderdaad: ‘Ma-ma-ma-ma-ma-ma-ma-yo-naise’. Als het daar dan nog bij bleef. Maar nee: zakt een mens ’s avonds onderuit in de zetel om met het verstand op nul naar De Slimste Mens te kijken, is het opnieuw prijs. Wéér die ellendige spot. ‘Wa-wa-wa-wa-wa-war-me cur-ry’. En krijg die melodie maar eens uit uw hoofd. De ganse nacht lig ik er wakker van. Ik denk dat ik morgen maar eens langs de dokter ga, want ik voel een burn-out opkomen…”
Met een bezwaard gemoed keerde ik huiswaarts, en ik moet toegeven dat de Vranken Premier Cru me die avond net iets minder smaakte dan gewoonlijk. Het verhaal van de beklagenswaardige winkelmedewerkster had me diep geraakt, besefte ik. Daarom lanceer ik graag deze warme kerstboodschap.
Een open brief…
Aan de heren Devos & Lemmens, sausbereiders te Puurs.
Mijne heren,
Het zal wel érg gezellig geweest zijn tijdens de brainstorm met de jolige jongens en meisjes van uw reclamebureau LDV United, en de studio-opnames zullen ongetwijfeld hilarische taferelen hebben opgeleverd. Lachen, gieren, brullen, we kunnen ons daar iets bij voorstellen. De schade echter die uw reclamespot momenteel aanricht in de foodretailsector, is welhaast niet te overzien. Het absenteïsme in de Belgische supermarkten neemt ongeziene proporties aan en uw verkoopcijfers dreigen te kelderen: sommige medewerkers immers trekken gele hesjes aan en weigeren nog langer het sauzenrayon aan te vullen, of zetten producten van La William op de plekken die voor D&L waren voorzien in het schappenplan. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest. Daarom adviseer ik u vrijblijvend: haal die spot uit de ether. Met onmiddellijke ingang. Duizenden retailcollega’s zullen u dankbaar zijn. En hun klanten ook. Dank bij voorbaat, en tot volgende week! Dat is ‘m!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.