Foodretailers kregen afgelopen week een lesje innovatie van Amazon. Foodfabrikanten vierden intussen feest, tenzij ze druk waren met ruziemaken. Hier is het weekoverzicht van RetailDetail Food.
Trending
Ook wij vierden feest: het was een wat korte nacht na die wel bijzonder fijne RetailDetail Night van gisteren. Met de hashtag #RDN16 waren we zelfs gewoonweg trending op de sociale media, ook al moesten we opboksen tegen enkele Europese voetbalwedstrijden. Met dank aan ons enthousiaste publiek. Maar u merkt het: geen inspanning is ons teveel om u van duiding en informatie te voorzien aan het eind van een alweer vrij turbulente week in de foodretailsector. Ook al is het met kleine oogjes.
Kersttijd zou een tijd van vrede en saamhorigheid moeten zijn, maar dat geldt blijkbaar niet in de drankensector. Sodastream dacht grappig te wezen en huurde enkele Game of Thrones sterren in voor een video waarin kopers van flessenwater in de supermarkt een Walk of Shame moeten ondergaan. Waarom? Omdat flessen vervuilend zouden zijn. VIWF, de sectorvereniging van de Belgische water- en frisdrankindustrie, is daar niet mee opgezet en eist dat het filmpje offline wordt gehaald. Het enige gevolg van zo’n klacht is uiteraard dat die video opnieuw in de belangstelling komt en nog meer kijkers lokt, die het op hun facebookpagina gaan delen. Goed gezien van die federatie!
Koektrommel
Sinds afgelopen maandag is het onvolprezen koekjesmerk Delacre helemaal definitief in handen van Ferrero. Meteen werd er ook een nieuwe topman aangeduid: onze sympathieke landgenoot Jérome Grégoire zal voortaan het laatste woord hebben over de decoratie van de blikken koekjestrommels. En over veel meer uiteraard. Ook brouwerij Palm heeft een nieuwe topman: dat wordt Sven Stuer, die zijn loopbaan begon bij AB InBev en het nadien schopte tot verkoopdirecteur bij Unilever.
Nu we het toch over AB InBev hebben: de megabrouwer gaat een keten van eetcafés uitbouwen rond het Amerikaanse craft beer Goose Island, dat recent een gouden medaille wegkaapte op de Brussels Beer Challenge. Beleving is het ordewoord: het is de bedoeling van AB InBev om de leefwereld van zijn verschillende merken fysiek vorm te geven. Voor Goose Island gebeurt dat eerst in Londen, maar daarna ook bij ons. Enkele Belgische families achter AB InBev doen intussen aan risicospreiding door te investeren in Oatly, een Zweedse producent van lactosevrije producten en dus een concurrent van Alpro.
Glijmiddel
Slecht nieuws voor wie al verlekkerd uitkijkt naar de komende feestdagen: het zal dit jaar wellicht zonder foie gras zijn, vernemen we, want de vogelgriep heeft toegeslagen in Frankrijk en tienduizenden ganzen werden afgemaakt. Leveranciers die niet getroffen werden, verhogen de prijzen fors. Ook zalm wordt duurder, als gevolg van problemen met de visvangst. In onze supermarkten zou het allemaal nog meevallen, en de tofuprijzen blijven tot nader order stabiel.
Voor het oplossen van prangende existentiële problemen kun je altijd rekenen op onze voedingstechnologen en dat is een hele geruststelling. Zo hebben wetenschappers zich gebogen over de vraag hoe je die laatste restjes saus uit de fles krijgt. En kijk, dra vonden ze het antwoord: glijmiddel! Een olieachtige coating zorgt er voortaan voor dat de saus eenvoudig naar buiten kan lopen zonder dat je hardnekkig op de onderkant van de fles moet blijven kloppen tot je hand er blauw van ziet. Bedankt, wetenschap!
Gezond
Om Europeanen een gezonder voedingspatroon aan te meten, gaan meer dan vijftig partners wel 1,2 miljard euro investeren in het kader van een project van het European Institute of Innovation and Technology (EIT). Innovatieprogramma’s zullen zich onder andere bezighouden met gepersonaliseerde gezonde voeding en efficiënt grondstof- en energieverbruik.
Maggie De Block was al op de hoogte en besloot daarom dat de Belgische overheid alvast géén inspanningen meer hoeft te leveren om de aankoop van ongezonde voeding te ontmoedigen, aangezien ongezonde voeding binnenkort nog slechts een vage herinnering uit het verleden zal zijn. Een uitbreiding van de suikertaks is in dat opzicht uiteraard verloren moeite en komt er dus niet.
Daar zullen ze blij om zijn bij Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, die afgelopen week haar tachtigste verjaardag vierde in het gezelschap van ministers Kris Peeters en Willy Borsus. Het kranige oudje opende meteen ook een nieuwe website waarop onder andere een leuke videoreeks te zien is rond Belgische voedingsbedrijven en hun medewerkers.
Personaliseren
Ahold Delhaize organiseerde afgelopen week een ontmoeting met grote beleggers en slimme financiële analisten om de gigantische voordelen van hun fusie nog eens netjes in de verf te zetten. Wij mochten er niet bij zijn wegens niet slim genoeg, maar we kregen wel de grote lijnen mee. Zoals de ambitie om de online omzet simpelweg te verdubbelen, in te zetten op gezondere voeding en de voedselverspilling terug te dringen.
Ook wil Ahold Delhaize de knowhow van bol.com gebruiken om de aanbiedingen en boodschappenlijstjes bij alle winkelformules te personaliseren. Een initiatief dat we enkel kunnen toejuichen, aangezien we bij RetailDetail Food sterk geloven in de kracht van personalisering. Dat bewijzen we met onze gepersonaliseerde foodkrant, waarvan de elfde editie – een nummer voor carnivoren – zopas verscheen en ook online te lezen is.
Slachtoffer
Meer rechtvaardigheid in de wereld brengen is één van de missies van Carrefour, vermoeden we. De retailer gaat daarom de unieke wachtrij in alle hypermarkten uitrollen, zodat iedereen precies even lang moet aanschuiven. “100% eerlijk”, zegt retailexpert Gino Van Ossel in de krant. “En niemand kan voorbijsteken.” Dat laatste willen we nog wel eens zien.
Bij Carrefour blijven ze bovendien maar nieuwe winkels openen, zoals topman François-Melchior de Polignac vorige week al had beloofd. Een man van zijn woord, want alleen in december zullen er nog eens acht express-winkels bijkomen, wat het totaal op 284 brengt. Maar waar winkels openen, moeten er vaak ook sluiten. Immers, in tegenstelling tot wat meneer de Polignac beweert, is de boel uiteraard wél behoorlijk verzadigd en kunnen we zelfs stilaan spreken van een verdringingsmarkt.
Het slachtoffer van de week is de Match supermarkt aan de De Keyserlei in Antwerpen. De woordvoerster wijt de sluiting onder andere aan de ‘ongunstige ligging’, daarbij feestelijk voorbijgaand aan het feit dat we te maken hebben met een pand in een zeer drukke topwinkelstraat, onder een populaire bioscoop in de sterkste shoppingstad van het land. Tja, als het dààr niet lukt…
Ga maar
Maar de klap op de vuurpijl kwam alweer uit Amerika deze week. “Just walk out”: wandel gewoon naar buiten. Dat is de innovatie die Amazon aan de wereld kenbaar maakte. Nu zijn er vandaag ook al flink wat mensen die gewoon de winkel verlaten zonder te betalen, maar die doen dat dan zonder toestemming. Bij Amazon Go echter mag het, want de winkel wordt gerund door een soort Big Brother die netjes registreert wat je allemaal meeneemt en achteraf de rekening stuurt. Geen wachtrijen meer, geen kassa’s, en dus ook geen kassamedewerkers. Vakkenvullers zullen op hun beurt wel snel door robots vervangen worden, zeker?
Dat krijg je dus wanneer een online speler zich komt moeien met de fysieke winkel. U denkt dat het uw tijd wel zal duren? Zou kunnen, maar we zijn er toch niet helemaal gerust op. Meer zelfs, we sluiten ons aan bij wat actrice Geena Davis al zo treffend wist te verwoorden in de Oscar winnende horrorfilm The Fly (1986): “Be afraid, be very afraid…”