Nestlé grossiert in flauwe woordspelingen, PepsiCo schoffeert de berooide consument, Carrefour laat z’n winkeliers in de steek en Jumbo schopt de Franstalige medemens tegen de schenen. Ja, dan pookt Filet Pur met veel leedvermaak het vuur nog wat op, toch?
Op de boterham
Er was, om te beginnen, flink wat consolidatienieuws deze week. Zo ligt er een internationale blitzcarrière in het verschiet voor het nochtans niet zo heel erg internationaal bekkende chocomerk Boerinneke. Ambitieuze Italianen – daarin bijgestaan door enkele niet minder ambitieuze Nederlanders – waren na één boterham al overtuigd: deze moeten we hebben. En terecht, uiteraard. Het plan is helder: Nutella het vuur aan de schenen leggen. Werelddominantie wenkt.
Ook de liefhebbers van hartig broodbeleg werden op hun wenken bediend. Bij Ter Beke gingen ze het niet eens ver zoeken: na een decennialange rivaliteit lijven ze hun quasi-overburen in. Waarmee ze meteen de hand leggen op het felbegeerde, authentiek Ardense merk Marcassou en niet in het minst ook op een stukje knowhow inzake vegetarische alternatieven. Want de toekomst van vlees is niet-vlees, dat is intussen bekend.
Leve de labvis
De Belgische varkenssector leeft wat dat betreft nog in een staat van ontkenning: ze hopen daar dat het hun tijd nog wel zal duren, door de biggetjes een luxeleventje te beloven in de korte tijd tussen geboorte en braadpan. Topvoer, speelgoed in de stal, verzachtende achtergrondmuziek van Ludovico Einaudi, een deugddoende massage net voor de helse rit naar het slachthuis, niets is de producenten teveel om ons geweten te sussen terwijl we ons koteletje met blackwellsaus verorberen. Smakelijk!
Tja, vlees eten is nu eenmaal het nieuwe roken. Tenzij dat vlees uit bioreactoren komt: filet pur zonder leed wordt eerlang het enige legale vlees. Al blijkt nu dat kunstmatig gekweekte visfilets wellicht nog eerder de schappen zullen bereiken, omdat ze wat makkelijker te produceren zijn. Let maar op, kapitein Iglo bereidt zich nu al voor: vergeet koolvis, de visstick van morgen is gemaakt van labvis. Hmmmm.
Varnalen en vonijn
In afwachting lanceert Nestlé een tussentijdse oplossing: garnalen van plantaardige oorsprong. Enfin, zelf noemen ze het Vrimp. Varnalen dus, met de v van vegan. Ja, de copywriters in Vevey hoef je niks meer te leren. Ze brachten eerder ook al Vuna op de markt. Inderdaad: vonijn. Waar al die onzin ons toe leidt? Meer over deze en andere ontwikkelingen lees je in het gloednieuwe standaardwerk The Future of Food, geschreven door de enige echte Jorg Snoeck en ondergetekende. We mochten zopas glimmend van trots de eerste gedrukte exemplaren in ontvangst nemen. Ideaal kerstcadeau: laat het plaatsen van uw bestellingen dus nu een aanvang nemen.
En wees blij dat u dat kàn, een bestelling plaatsen. De Waalse winkeliers van Carrefour hebben die luxe namelijk niet. Dat DC in Nijvel blijft nog even dicht wegens overmacht. Lege rekken in de winkels zijn het gevolg, en op schadevergoeding hoeven de franchisenemers niet te rekenen: “Niet ons probleem”, zo ongeveer reageert Carrefour. Strikt genomen is dat misschien zo, maar de relatie met de ondernemers verbetert er niet op.
Met faciliteiten
Een winkelopening van Jumbo? Nauwelijks nog nieuws, tegenwoordig. Dat beseffen ze zelf ook wel bij het Gele Gevaar: ze doen niet eens meer de moeite om een nieuw persbericht te schrijven, ze sturen gewoon een lichtjes bewerkte copy/paste van het vorige. Alle begrip. Maar over de winkel die ze deze week feestelijk openden, was wél wat meer te vertellen: die bevindt zich namelijk in Ronse, één van de vele parels van de Vlaamse Ardennen en bij de lokale bevolking ook wel bekend als Renaix.
Of ze in het gindse Veghel vertrouwd zijn met het begrip ‘faciliteitengemeente’ weten we niet, maar ze deden wél de moeite om deze keer ook een Franstalig persbericht uit te sturen, dat wel. En met goede reden: op deze locatie zullen Jumbo en het Franstalige shopperspubliek immers voor het eerst nader met elkaar kennismaken. Dat wordt een interessante testcase, zou je denken. Maar nee hoor, denk maar niet dat Jumbo zich veel moeite getroost om de anderstalige klant tegemoet te treden. Geen woordje Frans te bespeuren in die hele supermarkt. Niet eens een klein accentje circonflexe of zo. Tenzij op een paar wijnetiketten misschien.
Naast de kwestie
Nochtans zou dat perfect aanvaardbaar zijn op deze bijzondere locatie. In Wemmel – ook een faciliteitengemeente – communiceert concullega Albert Heijn wél (een beetje) in het Frans. We stelden dan ook de vraag aan het onvolprezen communicatieteam van de supermarktketen, en ja hoor, het antwoord volgde algauw: “Wij willen honderd winkels in Vlaanderen en we willen alle klanten fans maken!” Echt. Totaal naast de kwestie antwoorden op eender welke vraag: wij dachten dat die cursus was voorbehouden voor woordvoerders van politici, maar blijkbaar hebben de mediatrainers een nieuwe markt aangeboord.
Het kan nog erger. Qua klanten schofferen kunnen ze een lesje leren van PepsiCo. Want wat wist die financieel directeur deze week koudweg te melden, na het publiceren van meer dan uitstekende kwartaalcijfers? “Het is het ideale moment om de prijzen nog eens fors te verhogen: consumenten zitten er warmpjes bij, we komen daar vlot mee weg.” Hij meende het nog ook. Tja, met zijn loon en aandelenopties hoeft hij zich misschien geen zorgen te maken over die exploderende energieprijzen, maar we zijn benieuwd wat de inkopers van de grote supermarktketens – toch de onversaagde verdedigers van uw en mijn koopkracht – hiervan denken. Hoger? Lager! Het spelletje is begonnen. Of het een hete herfst wordt? Duimen maar van wel! Maar daarover later meer. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.