Moeten supermarkten in zee met hun grootste vijand? Worden Albert Heijn en Delhaize nu echt twee handen op één buik? Waarom produceren A-merken suikerbommen? Je leest het in het olijke weekoverzicht van RetailDetail Food!
Moeial
Gezellig gonsden de geruchten alweer afgelopen week in de FMCG-sector. Ach, wat zouden de media zonder zijn? En uiteraard speelde Amazon opnieuw de hoofdrol. Ga maar na. De e-tailer aast op Europese supermarktketens, klonk het nogmaals. Niet alleen Carrefour zou op interesse van Jeff Bezos kunnen rekenen, maar ook Casino, Intermarché en Système U. En in het VK zou Morrisons goed in de markt liggen.
Dat kwamen kranten te weten op basis van anonieme getuigenissen, want officieel willen de betrokken bedrijven niks kwijt. On the record beweren ze dat ze niet geïnteresseerd zijn, off the record houden ze wellicht toch enkele deuren open, want het is eten of gegeten worden in de foodbranche.
Slechts één retailer zweeg niet, en dat mocht niet verbazen: het ging om een man die zo goed als nooit zwijgt. We hebben het over de flamboyante Michel-Edouard Leclerc, de baas van de gelijknamige hypermarktketen E.Leclerc, die de gewoonte heeft zich te moeien met zowat àlles en daar ook ronduit voor uitkomt op z’n hoogstpersoonlijke blog. Een aanradertje, hoor. Of het nu gaat over politiek, landbouw, stripverhalen, film of muziek, meneer Leclerc deelt zijn mening zonder enige terughoudendheid. Ik zie het Jef Colruyt niet gauw doen.
Goeie PR
Diezelfde Leclerc dus, ziet in de boze wolf Amazon een mogelijke logistieke partner. Hij is dan wel de koning van de Drives, van snelle thuislevering heeft de Bretoen geen Franse kaas gegeten. Kortom, waarom niet gewoon proactief de telefoon gepakt teneinde zijn concurrenten het gras voor de voeten weg te maaien? “Allo Allo Jeff? It is I, Leclerc… We need to talk. We ‘ave many many drives, and very very big stores, with lots of room for your lockers. Perfect fit! Forget about Carrefour!” Dat hij toch maar oppast, want zoals een mooi Engels spreekwoord zegt: ‘He who sups with the devil should have a long spoon’.
Volgens alweer andere geruchten zou Amazon bovendien op zoek zijn naar Franse locaties om een vijftiental volautomatische Amazon Go conveniencestores te openen. Een gerucht dat enige tijd geleden ook in Londen circuleerde, trouwens. Intussen wacht de wereld nog steeds vol ongeduld op de eerste Amazon Go die ook écht werkt. Maar nee hoor, het enige dat écht werkt bij Amazon, is de PR-afdeling. Met de medeplichtigheid van alle uitgevers, inclusief RetailDetail. Want elk bericht over Amazon levert clicks op. Ook nu weer. Zie je wel!
Eén lenterolletje
Met die geruchten hield het nog niet op. Ook Ahold Delhaize staat immers voortdurend in het oog van de storm. Nu suggereren mensen die het menen te weten dat de fusiegroep z’n Amerikaanse collega Kroger moet overnemen om sterker te staan tegenover Amazon. Een goeie match volgens de enen, onzin volgens de anderen. Nu ja, wat gebeurde er écht? Een gewiekste trader stuurde een tweet uit, waarop het aandeel van Kroger meteen de hoogte in ging. Makkelijk geld verdiend… Tja, beleggers zijn ook maar mensen: emotioneel, impulsief, onzeker, niet al te best geïnformeerd. Dan krijg je dat.
Beter nieuws voor Ahold Delhaize kwam uit Antwerpen, en het was geen gerucht: die ene, onverkoopbaar geachte Albert Heijn-winkel is dan toch verkocht. Of tegen grote Bonuskorting weggegeven, dat kan ook. Aan Retail Partners Colruyt Group meer bepaald, dat nochtans geen indrukwekkende trackrecord heeft wat betreft het uitbaten van stadswinkels. Maar we laten ons graag verrassen en we zullen er dus staan, op de openingsdag.
Zoals we er ook stonden bij de opening van Chop Chop, de leuke Aziatische pop-up van Albert Heijn België, verleid als we waren door de belofte van gratis proevertjes. Nu ja, gratis proevertjes? Eén weliswaar lekker lenterolletje, meer kon er niet af. Het blijven toch Hollanders hé. Besparen deden ze trouwens ook op een advocaat, die hen er eenvoudigweg op had kunnen wijzen dat het woordmerk ChopChop al een jaar geleden werd geregistreerd door een distributeur van biologische maaltijdboxen in Beringen. Er is een aanmaning onderweg, vernemen we.
Bij de opening van de 38ste Albert Heijn supermarkt, in Sint-Niklaas, was het publiek massaal op de afspraak. Hij mag gezien de nakende fusie binnenkort officieel gaan samenwerken met z’n buur, de Delhaize in het Waasland Shopping Center. Twee handen op één buik, voortaan? Dat willen we zien.
In de war
Colruyt beweerde deze week dat het als eerste met Belgische quinoa op de proppen komt. Als eerste? Daar moesten we toch even de puntjes op de i zetten: er ligt wel degelijk al een tijdje Belgische quinoa in de supermarkten, namelijk van producent Quinobel. Juist is juist. Is Colruyt dan niet eerst? “We zijn de eersten die het onder huismerk brengen”, antwoorden ze in Halle. Ja, ze hebben daar altijd een uitleg klaar.
Niet bij Colruyt te vinden, wel bij Albert Heijn en Delhaize: de vleesvervangers van De Vegetarische Slager. Tegenwoordig zelfs in een tweetalige verpakking (‘Le Boucher Végétarien’), maar de kans bestaat dat ze één en ander gaan moeten aanpassen: de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit vindt de gebruikte benamingen immers misleidend. Consumenten zouden bij het lezen van beschrijvingen als ‘Kipstuckjes’, ‘Speckjes’ en ‘Gehackt’ helemaal in de war kunnen raken en denken dat ze toch dieren eten. Terwijl ze dus voor het veggieschap staan, en in grote letters het logo ‘De Vegetarische Slager’ zien prijken op de verpakking. Serieus. Wie is hier eigenlijk in de war?
Minstens even absurd is het verhaal van de Amerikaanse granolaproducent Nashoba Brook Bakery: die vermeldt ‘liefde’ als ingrediënt op de verpakking en kreeg daarvoor een berisping van de Food and Drug Administration. Omdat ‘love’ nu eenmaal géén erkend voedingsbestanddeel is. Nee, we verzinnen helemaal niks.
Suikerbommetjes
Retailers zijn erg begaan met onze gezondheid, beweren ze steeds, en ze onderscheiden zich ook graag met streekproducten. Dat vergt soms een behoorlijke spreidstand. Streekproducten stammen immers uit een tijd dat mensen nog hard genoeg op het land werkten om zich des avonds zonder schuldgevoel op de boterwafels en de pensen te kunnen storten. Trots presenteerde de VLAM deze week negen Vlaamse streekproducten die niet bepaald een prominente plek zullen krijgen in de nieuwe voedingsdriehoek: het gaat onder andere om jenever, advocaat, glazuurspeculaas, bloedworst… Ambachtelijk, allemaal goed en wel, maar hoort er geen cholesterolwaarschuwing op die verpakkingen?
Niet enkel lokale producenten bedreigen onze BMI. Dat doen ook de fabrikanten van ontbijtgranen, als we mogen afgaan op het suikeronderzoek dat Test-Aankoop deze week publiceerde. De resultaten laten weinig ruimte voor twijfel: wil je een suikerbom, koop dan een A-merk. Zo simpel is het. En wij die dachten dat A-merken het best geplaatst waren om in te spelen op de markttrends? Think again! De vraag is of dat gaat verbeteren nu de Europese suikerquota zijn weggevallen en er lagere suikerprijzen op komst zijn. Het wordt voor voedingsfabrikanten nog aanlokkelijker om spotgoedkope suiker aan hun producten toe te voegen. Nee, voor ons geen crunchy muesli milk chocolate (493 kcal/100g) bij de brunch morgen: een stukje fruit, een gebakken eitje en een volkorenboterhammetje zullen volstaan. En bij u? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.