Een week van contrasten, waarin we proefden van exclusieve Ibericoham en spotgoedkope halalkipfilet. Maar niets gaat boven de specialiteit van het huis: succulent, mooi dooraderd en subtiel op smaak gebracht, deze Filet Pur. Neem gerust een hapje.
Mondaine mondkapjes
Nu de coronamaatregelen versoepeld worden dat het een lieve lust is, mogen ook redacteurs van RetailDetail af en toe weer onder de mensen komen, weliswaar vanop een veilige afstand, van kop tot teen ingesmeerd met Dettol, met een mondkapje op en latex handschoenen, die je bij deze zweettemperaturen verdorie niet meer uit krijgt als je ze eenmaal hebt aangedaan. We hadden niet eens een schriftelijk attest nodig om ons vrijelijk en niet-stilstaand te mogen voortbewegen in de richting van het mondaine Knokke-Heist. En dat onder een stralend zonnetje! Het leven is niet élke dag een feest, maar die dag dus wel.
In die schitterende badplaats is er uiteraard maar één enseigne dat enigszins kan beantwoorden aan de hoge eisen van de eminente tweedeverblijvers: we werden hartelijk verwelkomd in de AD Delhaize van Heist, waar een select publiek van grijzende renteniers, elegante golddigers op Louboutins en haantjes in shortjes van Mr Marvis elkaar verdrongen voor een chique bedieningstoog. Redelijk hoog percentage designermondmaskers, dat ook. Maar vanwaar de commotie? Wat was daar aan de hand?
De betere kringen
Welja, de strategen van Delhaize broeden op een sluw plan waarbij ze in één klap de schaarse overgebleven delicatessenzaken in het land van de kaart zullen vegen, met inbegrip van verdienstelijke amateurs als Rob en Cru. Middels het aanbieden van exclusieve Ibericohammen, succulente patés van Dierendonck en flink doorrijpte kaasjes uit godvergeten Zuid-Franse gehuchten gaat de retailer de betere kringen op hun wenken bedienen. Iemand moet het doen.
En dan liefst iemand die dat goed doet. We hebben mogen proeven: succulent! Van objectiviteit hoef je Filet Pur niet te verdenken. Maar zeg nu zelf: niet dom, toch? Laat de concurrentie maar prijzenoorlogen voeren om schooiers te verleiden die door corona op tijdelijke werkloosheid staan. Je moet het geld gewoon gaan halen waar het zit: bij de kapitaalkrachtige toplaag dus, die in geen jaren last zal hebben van een vermogensbelasting en daardoor naar hartenlust kan blijven consumeren. Het mooie traiteurconcept Mr. Georges verschijnt dra dan ook in andere oorden met een bovengemiddeld mediaaninkomen: Genval, Waterloo, Elsene en Alsemberg, om te beginnen. Voorlopig niet in dat aller-allergrootste filiaal van de keten, dat zopas de deuren heropende in het accijnzenparadijs Luxemburg.
Huiswerk gemaakt
Of Deurne-Noord ook op de prioriteitenlijst staat? Wat denkt u zelf? Daar mochten we namelijk een dag later naartoe fietsen. Op een flinke steenworp van ons prachtige kantoor en makkelijk te vinden ook: een knalgele zeppelin hoog in de lucht wees de weg en de luid bonkende muziek van Martin Solveig liet geen ruimte voor twijfel: hier en nergens anders ging die lang verwachte vierde Belgische Jumbo de deuren openen, tot grote vreugde van een kleurrijke menigte die al sinds zonsopgang behoorlijk gedisciplineerd in lange rijen stond aan te schuiven.
Nu moet u weten, in de Far West van ’t Stad woont een bont allegaartje met wortels in werkelijk álle uithoeken van de wereld. Zure populisten proberen daar wel eens garen bij te spinnen, maar daar was woensdagochtend niks van te merken: een vrolijke bende rolde de winkel in, en ze waren bepaald niet op zoek naar een gedurende 42 maanden gedroogde Iberico Belotta, wel naar bananen tegen 1 euro 19 de kilo, stokbrood van 99 cent, scherp geprijsde sushi en een ruim aanbod Poolse, Turkse en Marokkaanse specialiteiten. Een halal-Jumbo: het Gele Gevaar had z’n huiswerk gemaakt. Voor de commentaar op tv mocht ik dat mondkapje gelukkig wél even uitdoen.
Nutteloos afval
Eén keer trek je de conclusie: vriendschap is een illusie. Dat melige hitje uit m’n jeugd schoot me door het hoofd omdat eens te meer duidelijk werd dat er aan de mooie en lange vriendschap tussen Test-Aankoop en Colruyt allang en definitief een einde is gekomen. Ooit won de discounter als vanzelfsprekend élke prijsvergelijking, en was er geen noemenswaardige concurrentie voor de vermelding Beste Koop in zo goed als elke categorie. Colruyt werd steevast geprezen als de enige echte verdediger van de koopkracht van de verantwoorde consument. Dat waren nog eens tijden.
Tegenwoordig echter houdt de consumentenorganisatie zich onledig met verdachtmakingen op basis van scheve prijsmetingen. En een week geleden was het wéér prijs. Het begint gewoon op ordinair pestgedrag te lijken. Een nochtans maatschappelijk verantwoord en duurzaam initiatief van de marktleider werd vakkundig de grond in geboord: “geen goed idee”, een “gadget zonder nut”, een “vals gevoel van veiligheid” en ook gewoonweg “plastic afval”. Kortom: die afneembare handvatten voor de winkelkar zijn enkel goed voor de vuilnisbak. Of néé, daar mogen ze juist niet in belanden uiteraard, want wie gaat ze dan recycleren? We komen er niet uit.
Absolute afwezigheid
Waar we ook niet uit komen, is wat we vanavond alweer zullen eten. Iets uit de donkere spookkeuken van Pascale Naessens misschien? Het restaurant-dat-geen-restaurant-is maakt opgang in coronatijden. Tomaat-garnaal zal het alleszins niet worden, wegens een absolute afwezigheid van garnalen meer bepaald. Die raken namelijk Marokko niet meer in of uit, wegens strenge coronamaatregelen aldaar. Nu zult u zich afvragen: komen Noordzeegarnalen uit de Maghreb? Welja, ondanks de Belgische vlaggetjes op de verpakking worden die beestjes hier uit het water gevist, prompt op het vliegtuig gezet (diepgevroren of bedolven onder bewaarpoeder), ginder met de hand gepeld, verpakt, en alweer teruggevlogen. Schijnt nog altijd goedkoper te zijn dan ze hier ter plekke van hun pantser te ontdoen. Een verhaal van loonkosten, alweer. Als je al kandidaten kan vinden voor dat saaie en secure werkje.
Geloof me: de ecologische voetafdruk van zo’n kleine kreeftachtige wil u gewoon niet kennen. Koop ze dus gewoon ongepeld en doe het zelf. Van het afval kook je nog een heerlijke consommé. Moeilijk kan dat toch niet zijn? Zoals de ouwe Henry Ford altijd zei: of je nu denkt dat je het kunt of dat je het niet kunt: je hebt altijd gelijk. Zo is dat. Hou het veilig en tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.