Foodretail, een feest: als boeren geen blokkades opwerpen tegen supermarkten, en retailers geen pesterijen uithalen tegenover merken, dan voeren merken wel oorlog tegen elkaar. Leuker wordt het niet, ziet Filet Pur.
Snelle leerling
Het leven is een loterij en winkelen bij Jumbo is dat voortaan des te meer: slaag je er ondanks bijkomende veiligheidsmaatregelen toch nog in om met een voorraad gestolen waar de super via de zelfscan te verlaten, dan ben je zonder meer een baas. Word je daarentegen binnenstebuiten gekeerd aan de uitgang omdat die geavanceerde AI vond dat je wat te lang bleef drentelen aan het alcoholschap, dan mag je aan het rad van fortuin draaien als dat goed afloopt, om een of ander goedkoop prul te winnen. Diefstalbestrijding moet leuk blijven, vindt het Gele Gevaar. En al helemaal als het 1% extra marge kan opleveren.
De maatregelen gaan nog een stuk verder, blijkt vandaag. Want de kans dat armlastige jongeren er vandoor gaan met pakken prijzige Oreos of mierzoete Milkarepen in hun rugzak, is vanaf nu nihil: die liggen namelijk niet meer in de winkelrekken. Net als de boontjes van Bonduelle. En nog een resem andere merken. Jumbo zit nog maar pas bij de vermaledijde inkooporganisaties Epic en Everest maar toont zich een snelle leerling. Gianluigi Ferrari, de zelfverklaarde Robin Hood van de foodretail, zal tevreden zijn.
Feestje!
Bijkomende marge zouden ze ook bij de collega’s van Sligro – met hoofdkantoor op spuwafstand van dat van Jumbo, in Veghel –goed kunnen gebruiken. Daar staan de winstcijfers niet onder druk door diefstal, wel door gemiste verkopen, aangezien een nog steeds mank lopend SAP-systeem de bestellingen en leveringen in België niet naar behoren verwerkt krijgt. Gooi daar nog de geïndexeerde loonkost bovenop en je weet het wel. Tot nu toe was dat Belgische avontuur geen feestje voor de Nederlandse foodservicegrossier. Maar volgens topman Koen Slippens gaat het allemaal goedkomen. Ooit.
Zei er iemand feestje? Bij Delhaize hebben ze daar wel zin in, na dat intense oorlogsjaar. De retailer opent straks officieel het festivalseizoen teneinde het imago verder op te poetsen. Afgaande op het persbericht moet Wonderfood Adventure immers zo’n beetje het Tomorrowland van de voeding worden, maar dan met betaalbare tickets. Benieuwd naar de DJ-skills van foodfluencers als Pascale Naessens, Average Rob en Lionel Rigolet, onder andere. En naar de proevertjes uiteraard, want zo’n 11.000 m² grote keuken schept hoge verwachtingen.
Populaire koekjes
Te vrezen valt dat er enkel gezonde en duurzame gerechtjes te scoren zullen vallen, maar goed. Doet de Nutri-Score mensen werkelijk gezonder snacken? Nieuw onderzoek beweert van wel, al zijn de effecten eerder beperkt en kregen de nietsvermoedende proefpersonen geen écht gezonde alternatieven aangeboden. De onderzoekers schotelden hen namelijk boterwafeltjes voor van Jules Destrooper en minirepen van Mars of Snickers. Dan gaan vermoeide congresgangers toch geen studentenhaver verkiezen, die evenveel calorieën bevat?
Een dikke vette donkerrode E houdt de speculoosjes van Lotus Bakeries niet tegen om toe te treden tot de top-vijf van populairste koekjes wereldwijd. Waarvoor hulde. En dat terwijl de op nutritioneel vlak nochtans iets beter scorende cuberdons van Gentse legende Geldhof er met hun donkeroranje D (hey, er zitten frambozen in!) al jaren niet in slagen om winst te maken, waardoor de eigenaar geen andere optie zag dan het hele bedrijf in een package deal te verkopen. Aan een overnemer die plechtig belooft niks aan het product te veranderen, gelukkig. Hoe hij dan wél geld denkt te verdienen, is nog een raadsel.
Afwasoorlog
Een belabberde Nutri-Score is niet de reden waarom de ijsjes van Unilever de verkoop afgelopen jaar zagen kelderen, en ook het minder goede weer was maar een factor van mineur belang. Nee, eigenlijk is het simpel: als de prijzen volledig door het dak gaan, dan jaag je de consument uiteindelijk richting huismerken. En probeer ze daarna maar eens terug te winnen. Gaat niet gebeuren. Het oude continent wordt een probleemzone voor de multinational. Maar dat zie je eigenlijk bij alle grote FMCG-spelers: de groei zit elders.
En wat doen overbetaalde marketeers van overprijsde merken wanneer ze zien dat de consument afhaakt? Dan gaan ze mekáár wat jennen. Procter & Gamble daagt rivaal Reckitt Benckiser voor de rechter wegens zogezegd misleidende vergelijkende reclame. Omdat die z’n Finish vaatwastabletten namelijk “onverslaanbaar” noemt, waarmee het merk dus zou insinueren dat het beter is dan Dreft. Stel je voor! Wat de beklaagde ontkent, want de campagne vernoemt geen concurrerend merk. Bovendien: “reclame overdrijft toch altijd, en de mensen zijn daaraan gewend”, aldus de advocaat van Finish met een pokerface. Je verzint het niet. En daar mag een rechter dus z’n kostbare tijd in steken.
Meesterplan
Merken vergissen zich flagrant van tegenstander als ze denken dat ze met dit soort klinkklare onzin de harten en hoofden van de consument gaan heroveren. Het lijken wel boeren: die richten hun woede ook op het verkeerde doelwit. Supermarkten en landbouwers zitten immers in hetzelfde zinkende schuitje. Maar ja, nuance in een complexe materie, dat is niet bepaald mediageniek.
Vanmiddag gaan ze met honderden tractoren de Europese ministers nog wat onder druk zetten. En daarna, weer blokkades? Stilaan wordt duidelijk wat dat boerenprotest zoal dreigt op te leveren. Niks hogere prijzen of minder administratieve rompslomp, laat staan zekerheid over vergunningen. Wel lege rekken, al de hele week. En ja: ze mogen ongehinderd pesticiden blijven spuiten van Europa. Hallo? Was dát het meesterplan, beste agrariërs?
Als consumenten vergiftigd willen worden, zullen ze wel fastfood eten, hoor. En al zeker vandaag: ’t is wereldpizzadag, naar ’t schijnt. 1+1 bij Jumbo, 2+2 bij Albert Heijn. Nutri-Score B, bovendien. Profiteert ervan! Tot volgende week!