Dat je met slechts één geopende kassa wel 350.000 euro per week kan omzetten, dat je schatrijk kan worden met aandelen van een laagsteprijzenparadijs, dat die winst slechts het resultaat is van een proces en dat ook de beste foodretailers wel eens half zwanger kunnen zijn: jawel, we hebben alweer een onwaarschijnlijk leerrijke foodretailweek achter de rug. Leest u begrijpend mee?
Een nulletje te veel
Het beeld van de week, hierboven: Jumbo Rijkevorsel, woensdag 15 januari, 12u55. Eén kassa geopend, de werkloze kassamedewerkster wacht geduldig. Op klanten. Die zijn er nauwelijks. Medewerkers, dat wel. Heel erg véél medewerkers zelfs, volop bezig de producten in de rayons netjes te spiegelen. En pizza’s te bakken, dat ook: we mogen proeven. De winkel is een plaatje. Omzet: 350.000 euro per week. Met één kassa? Sterk! Althans, dat beweerde financieel directeur Ton van Veen al enkele keren in de media. Hm, tijdens de openingsweek misschien, maar niet half januari op Slagveld Stille Kempen, alleszins. Of stond er dan toch een nulletje teveel? Frits mag het weten.
Zullen we voortaan met een verkleinwoord van het Gele Gevaartje spreken dan? Vooraleer de verzamelde concurrentie vreugdevuren ontsteekt (denk aan het klimaat!) toch dit: januari is een slappe maand en woensdagochtend is een slap moment voor de meeste supermarkten. Bovendien mogen we geen overhaaste conclusies trekken uit één winkelbezoek. Maar de Albert Heijn en de Aldi naast de deur hadden wél klanten, de Carrefour Market in het dorpscentrum en de nabijgelegen Colruyt in Hoogstraten ook. Hoe ik dat weet? Wel, afgelopen woensdag trok ik met enkele journalisten van het Nederlandse Financieele Dagblad naar het front. Ze wilden wel eens weten hoe Jumbo en Albert Heijn de verovering van België aanpakken. En ze waren nog nooit in een Colruyt geweest, dus nam ik ze daar eerst naartoe.
Vertrouw het proces
Mensen die voor het eerst in hun leven zo’n spartaans laagsteprijzenmagazijn betreden: dat is altijd lachen. “Huh, is dit de marktleider?” Maar na de aanvankelijke cultuurschok (en nadat ze bekomen waren van de temperatuurschok in de versmarkt) drong de essentie van de zaak toch wel snel door: “Zou in Nederland ook wel eens kunnen werken, zo’n laagsteprijsgarantie.” Welja, wie weet. Het contrast met die gloednieuwe Jumbo – die inderdaad veel luxueuzer oogt dan het doorsnee filiaal in Nederland, zo werd me nog eens bevestigd – kon nauwelijks groter zijn. Vooral ook omdat er bij de discounter dus wél volle winkelkarren rondreden.
Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat Colruyt zopas werd bestempeld als één van de beste aandelen ter wereld. Net iets minder goed dan Tencent, Apple en Amazon, beter dan Microsoft. “Slechts het resultaat van de inspanningen die we elke dag leveren voor onze klanten,” zo kan je Jef Colruyt en zijn rechterhand Marc Hofman in koor horen reageren, als je goed luistert: “We doen het niet voor de beurskoers, die is slechts een aangenaam gevolg.” Hashtag #trusttheprocess, iemand?
Bloedig strijdtoneel
Nee, wie een écht bloedig strijdtoneel wil aanschouwen, moet naar Deurne. Daar bevinden zich onder meer de grootste AH van het land, een recent vernieuwde Delhaize, twéé Colruytwinkels, Aldi, Lidl, Alvo, Carrefour Market, een taai overlevende Smatch en een handvol buurtwinkels – en binnenkort opent dus ook Jumbo er. Dolletjes! De lokale Carrefour Market-ondernemer heeft niet op Blue Monday gewacht om een premature depressie te krijgen en besloot maar meteen een Grote Uitverkoop te houden, om het zekere voor het onzekere te nemen.
Het is niet de eerste keer dat Carrefour op de komst van de fel gehypete nieuwkomer anticipeert door een winkel te sluiten. Nochtans gaat het opperbest met de retailer, zo vertrouwde eindbaas Geoffroy Gersdorff ons toe tijdens een bezoekje aan die mooie nieuwe Carrefour City: alle indicatoren staan op groen. Evolueren uitsluitend in stijgende lijn: de foodomzet, de klanttevredenheid, de Net Promotor Score, de e-commerceomzet, de bezorgdienst ShipTo… Dat dit ooit, ergens in de toekomst, haast volautomatisch ook weer moet leiden tot een groeiend marktaandeel, hogere omzet en zwarte cijfers onderaan de streep, dat is de logica zelve. Ook hier geldt dus: #trusttheprocess. En in elk geval komen er dit jaar alweer 30 nieuwe winkels bij. Tenzij dat om één of andere reden niet zou lukken, uiteraard.
Schaf de CO2 af
Dat die Carrefour City-winkel met z’n bio-assortiment en z’n interieur uit de Kringwinkel één en al duurzaamheid uitstraalt is ook al geen toeval. Zonder de onmetelijke inspanningen van onze FMCG-sector was de wereld immers allang om zeep. Neem nu Quorn: u mag dat smakeloze designervoeding vinden – wij zouden zoiets nooit durven beweren – maar ze helpen dus wél de vleesconsumptie omlaag, en zo dus ook de CO2-uitstoot die ons voortbestaan bedreigt. Dat bewijzen ze voortaan ook zwart op wit op hun verpakkingen: een CO2-label informeert de shopper over de minieme milieu-impact van de vegetarische producten.
Daarmee hebben ze een wereldprimeur te pakken en steken ze nipt Colruyt de loef af: de retailer had begin dit jaar inderdaad aangekondigd dat er een ecolabel zit aan te komen dat enigszins vergelijkbaar zou zijn met de Nutri-Score. Maar de collega’s van Delhaize doen nog beter: in plaats van een CO2-label in te voeren, schaffen ze daar de CO2 gewoon helemaal af. Te beginnen met de bananen: die worden voortaan per prauw helemaal vanuit Zuid-Amerika naar ons land geroeid om het milieu niet de minste schade toe te brengen. Respect!
Petje af
Nergens te bespeuren in de lijst van beste aandelen ter wereld: AB InBev. De aller-allergrootste brouwer ter wereld kon sinds de overname van SAB Miller geen waarde meer creëren. Dat ze daar hun financieel directeur aan de deur willen zetten, daar hoeven we geen rekensommetje bij te maken. Niet moeilijk: de biergigant geeft bij elke bak Jupiler er deze week nog een bak bovenop. Met flesjes van 33 centiliters, meer bepaald. Gratis, belangeloos, voor niets. Ongezien, maar de reden is niet ver te zoeken: de biervolumes – en al zeker die van ordinair pilsbier – zijn al een tijd in vrije val. Bovendien: de halve bevolking staat droog sinds het begin van het nieuwe jaar, wegens goede voornemens, en dan is Tournée Minérale nog niet eens begonnen.
Normaal kost dat spul zo’n 2,5 euro de liter, nu in promo nog een goeie euro. Verdienen ze er dan nog wat op? Tja, leidingwater – goed voor meer dan 90% van het bier – kost geen halve eurocent per liter. We kunnen dus enkel concluderen dat er buitensporig hoge woekerprijzen gelden voor gerstemout, maïs en hop. Slotsom? AB InBev gaat failliet. Kieper die aandelen maar buiten en investeer in grondstoffen. Dat loont. Of in Colruytaandelen, dus: de discounter doet officieel niet mee met de stuntactie. Ze vinden het ongepast. Hey, een commerçant met principes: petje af, dacht ik bijna. Dat was voorbarig, want er volgde nog wat: “omdat we een prijsvolger zijn, halveren we de verkoopprijs.” Lees: Colruyt doet dus wél mee, maar niet echt. Of toch niet van harte. Half zwanger zijn: in Halle kunnen ze dat. Dan toch: petje af! Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.