In 2017 is de omzet van maaltijdbezorger Takeaway.com met bijna de helft gegroeid. Daarbij ging ook het aantal bestellingen fors de hoogte in naar meer dan 68 miljoen.
Overal groei
De totale omzet bij Takeaway.com kwam in 2017 uit op 166,5 miljoen euro, een groei van 49% ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal bestellingen groeide daarbij met 38% naar 68,3 miljoen. “2017 was een jaar van enorme groei op vlak van bestellingen en omzet. Het was ook een jaar waarin we sterk investeerden in marketing, productontwikkeling en de verdere professionalisering van het bedrijf”, zegt CEO Jitse Groen. “We zijn nu veruit de grootste maaltijdbezorger op onze belangrijkste markten, wat essentieel is om richting winstgevendheid te groeien.”
Van die winstgevendheid is momenteel echter nog geen sprake: het nettoverlies groeide zelfs met 36% naar 42 miljoen euro. Die stijging is te wijten aan grote investeringen in marketing, waar de kosten met 41% stegen naar 117 miljoen euro. De brutowinst steeg wel met 45% naar 139,5 miljoen euro. Momenteel is Nederland de enige markt waar Takeaway.com winst maakt.
In Duitsland groeide het aantal bestellingen met 38% en de omzet met 57%, in Nederland was dat respectievelijk 30% en 35%. In België groeide het aantal bestellingen van 2,9 miljoen naar 4,4 miljoen, een stijging met meer dan 50%. Daarnaast presteerde Takeaway.com ook sterk in Polen en Oostenrijk.