In het voorbije boekjaar is de vergelijkbare omzet van het Franse Carrefour voor de vijfde keer op de rij gestegen, en dat met 2,7%. Inclusief wisselkoerseffecten was er wel een daling met 0,7%, vooral door China en Latijns-Amerika.
Spanje de uitschieter
In het vierde kwartaal haalde Carrefour een omzet van 23,366 miljard euro, een groei van 4,2% ten opzichte van een jaar eerder. De grootste groeier was Brazilië, waar de omzet met 33,1% de hoogte inschoot. Ook op vergelijkbare basis was daar een groei van 9%. In Europa was Spanje de uitschieter met een groei van 3,4%. Frankrijk en België groeiden allebei met ongeveer 1%, terwijl Italië een terugval van 1,5% kende.
Voor het hele jaar kwam de omzet van Carrefour uit op 85,7 miljard euro. Dat is bij constante wisselkoersen een groei van 2,7% ten opzichte van een jaar geleden. Ook op vergelijkbare basis ging de omzet er met 3% op vooruit.
Groei op internationale markt
Het was vooral de internationale markt die de omzet van Carrefour de hoogte in stuwde, want in Frankrijk was er met een omzet van 40,126 miljard euro een daling van 1,2 procent. Op vergelijkbare basis steeg de omzet dan weer met 0,3%. Vooral de hypermarkten moesten een daling toestaan, terwijl de kleinere concepten van Carrefour het voorbije boekjaar groeiden.
Internationaal maakte de omzet een sprong van 6,1% naar 45,574 miljard euro, op vergelijkbare basis was dat nog steeds +4,9%. In de rest van Europa groeide Carrefour met 1,9%, terwijl dat in Latijns-Amerika zelfs +16,6% was. In Azië was er minder goed nieuws: daar kreeg Carrefour een tik van 4,1% in totaal en zelfs bijna dubbel zoveel in China.