Om weer aan te knopen met groei, moderniseert Delhaize dit jaar wel 120 supermarkten. Honderd daarvan zijn in handen van aangesloten winkeliers. RetailDetail bezocht twee zelfstandige ondernemers die investeren in de toekomst.
Hogere omzet, lagere kosten
De Proxy Delhaize in de Antwerpse Nationalestraat was de tweede die overging naar het nieuwste winkelconcept, na Proxy Delhaize Manhattan in 2015. Ondernemer Bert Lambregts klinkt tevreden over het resultaat van de verbouwing: “Het concept oogt warm en mooi. We zagen het eerste jaar een sterke omzetgroei. Bovendien betaalt de energiebesparing een deel van de verbouwing al snel terug. Door de installatie van ledverlichting en CO2-koeling ging de elektriciteitsfactuur naar beneden.”
Het nieuwe Proxy winkelconcept, dat bedacht werd door designbureau Minale, had wel wat lokale bijsturing nodig. “Wij kennen onze klanten het best. Bovendien moet je in een winkel ook efficiënt kunnen werken.” Het was dus even puzzelen om het grotere versassortiment in de compacte, 399 m² grote winkel onder te brengen zonder teveel in het aanbod droge voeding te snijden.
Dat was een kwestie van keuzes maken: onderhoudsproducten en toiletpapier krijgen wat minder ruimte, terwijl wereldvoeding, gezond en bio juist meer ruimte innemen. Prominent bij de inkom: de verse sandwiches, wraps, salades en sushi van Delhaize, die het hier uitstekend doen. “Ik geloof niet in traditionele belegde broodjes voor ons type winkel. Er is in de stad al een te groot aanbod voor wie snel wil lunchen. On-the-go snacking daarentegen werkt wel.”
In de kassazone kunnen klanten snel de keuze maken tussen bemande kassa’s of onbemande quickscantoestellen. “Dat systeem zorgt niet meteen voor een kostenbesparing, maar het laat wel een snellere doorstroming toe, een betere service dus.” De ondernemer gaat dit jaar ook zijn tweede buurtwinkel, in dezelfde stad, moderniseren.
Nieuwe stadssupermarkt
Met de geplande verbouwing van die tweede Proxy Delhaize eindigt het investeringsproject van Lambregts echter niet: dit najaar opent hij immers een gloednieuwe AD Delhaize supermarkt in de Cadixwijk, een hippe en groene stadsontwikkeling in de metropool. Dat doet hij samen met twee zakenpartners die zelf ook Proxy Delhaizewinkels uitbaten in Antwerpen.
“In de stad ben je eigenlijk geen concurrent van elkaar. Mensen lopen de winkel binnen waar ze passeren. Je kunt dus maar beter samenwerken en leren van elkaar”, vindt hij. “De ene ondernemer is sterker in IT en automatisering, de andere heeft meer commerciële feeling… Zo maak je elkaar sterker.”
Investeren in bijkomende winkels is voor hem een kwestie van risicospreiding, schaalvergroting en efficiëntie. De nieuwe supermarkt is een ambitieus project: 1800 m², met een ruime ondergrondse parking, een eigen beenhouwerij die gerijpt vlees zal aanbieden, een sushistand in bediening… “Het wordt een combinatie van een supermarkt en een stadswinkel. De ligging nabij het water is zeer aantrekkelijk, en een nieuwe tramlijn rijdt voorbij de deur.” 21 september is D-Day.
Klaar zijn voor de toekomst
In Turnhout heropenden ondernemers Nele Verstraete en Dirk Boeren op 3 maart hun AD Delhaize supermarkt, een voormalig filiaal dat ze in 2015 van Delhaize overnamen. De partners baten daarnaast een Proxy Delhaize uit in het centrum van Turnhout en runnen AD Delhaize winkels in Vosselaar en Beerse. Beide supermarkten worden binnenkort op hun beurt vergroot en vernieuwd.
“De levensduur van een winkelconcept wordt korter, maar de investering wordt steeds groter”, zegt Dirk Boeren. “We willen al onze winkels klaarmaken voor de toekomst.” Met een Colruyt en een Aldi om de hoek, een Carrefour hypermarkt op minder dan een kilometer en nog een Lidl op komst, kun je in dit marktgebied wel spreken van hyperconcurrentie. Verbouwen was een noodzaak: de winkel was volledig versleten, de onderhoudskosten en de energiefactuur liepen te hoog op.
“Klanten zijn hier enorm veeleisend. We hebben gedurende het eerste jaar na de overname goed naar hen geluisterd. Ze vonden onze groenten en fruit niet vers genoeg, dus schakelden we over op dubbele leveringen. Ze vonden onze promoties onduidelijk, of niet tijdig beschikbaar. De winkellay-out werkte niet en onze medewerkers waren onervaren. In onze winkels in Beerse en Vosselaar verloopt het allemaal wat relaxter, maar hier krijg je echt geen respijt…” Het stadcliënteel heeft nu eenmaal andere verwachtingen. Een ruim aanbod voorverpakte charcuterie bijvoorbeeld maakt het verschil in Turnhout, terwijl Beerse en Vosselaar het juist moeten hebben van de traditionele bedieningstoog.
Vers maakt het verschil
In de grondig vernieuwde supermarkt hebben de ondernemers gekozen voor openheid en overzichtelijkheid: klanten zien van bij de inkom meteen waar ze aan toe zijn. Dat is een geruststelling, het neemt een stuk winkelstress weg. De winkel is nu ingedeeld in drie grote blokken, met kortere gangpaden. Nergens zijn er blokkades, klanten kunnen elke afdeling vlot in en uit.
Het foodaanbod werd wat compacter geplaatst: er zijn meer referenties maar minder facings. Vers moet het verschil maken. Dat lijkt te werken: de broodafdeling kende een stijging met wel 30% na de heropening. Groenten en fruit hebben nu een winkelaandeel van 15%, wat gigantisch is. Belangrijk was ook de opleiding voor de winkelmedewerkers: service draait om attitude, beschikbaarheid, aanspreekbaarheid, warenkennis…
Er is dus reden tot tevredenheid. Maar of de winkel nu écht klaar is voor de toekomst? “Fysieke winkels groeien naar elkaar toe,” observeert een kritische Dirk Boeren. “We zien dat onze concullega’s zich graag laten inspireren door onze innovaties op het vlak van winkelinrichting, promoties, nieuwe producten… Op zich een compliment voor Delhaize, want het toont dat we goed bezig zijn. Het is tegelijkertijd een uitdaging om blijvend te innoveren en ons te differentiëren van de anderen.”
Gelijk speelveld?
“Recent zien we dat nieuwe fenomen zoals Amazon, Smartmat en HelloFresh op de voorgrond treden. De markt evolueert, dat is duidelijk, en Delhaize gaat hierin mee. Nu, ondanks die trends en hypes blijven de klanten toch ook trouw aan hun fysieke winkel. De verklaring ligt volgens mij in de garantie dat ze de beste service, het assortiment, de verse producten en de interessante promoties bij ons kunnen vinden, gecombineerd met een aangename winkelervaring.”
“Ik heb dus zeker vertrouwen. Het ultieme bewijs daarvan zijn de investeringen die we nu doen in onze winkels. Ik geloof in een sterke toekomst voor Delhaize. Ik hoop enkel dat de regelgeving ook mee evolueert, zodat we op een gelijk speelveld kunnen blijven concurreren met die nieuwe spelers op de markt.”
Zelf coördineren of niet?
Een hamvraag voor ondernemers met verbouwingsplannen. Dirk Boeren nam de regie in eigen handen voor de verbouwing van AD Delhaize Turnhout, met onafhankelijke onderaannemers. Je zit zelf aan het stuur, maar het is uiteraard een hele klus. De winkel bleef gedurende 12 dagen gesloten, wat voor zo’n grote verbouwing uiteindelijk een prestatie is. “Ik sluit liever dan enkele maanden open te blijven tijdens de werken, met hinder voor de klanten en onvermijdelijk omzetverlies.”
Ook Bert Lambregts coördineerde de verbouwingswerken voor zijn Proxy Delhaize helemaal zelf. De zaak sloot de deuren gedurende anderhalve week. Een noodzaak in een kleine winkel, meent de ondernemer. Voor de bouw van de nieuwe AD Delhaize Cadix doen de Antwerpse zakenpartners een beroep op winkelbouwer Stamhuis, die in het zog van Albert Heijn naar België kwam en die eerder al (onder andere in Schoten) bewees de ingrijpende renovatie van een supermarkt in een recordtempo te kunnen uitvoeren.
“Ze nemen de zorgen van ons over, zodat wij minder tijd hoeven te besteden aan beslommeringen zoals vergunningen, planning en opvolging. Hun unieke werkmethode heeft heel wat voordelen. Ze brengen leveranciers samen en monteren al veel meubilair en toestellen vooraf, in hun eigen ateliers. Zodat bijvoorbeeld de leverancier van het kassasysteem niet hoeft te wachten tot het kassameubel er staat, waarna je dan nog niet weet wanneer Bancontact de aansluiting komt maken… Ze gebruiken ook makkelijk aanpasbare winkelrekken, die geïnstalleerd worden met de etiketten er al op.” Tijdwinst is een troef. Doordat Stamhuis een sterke onderhandelingspositie heeft, kan het mooie kortingen afdwingen, waar de ondernemer mee van profiteert. En Delhaize is verzekerd van een uniforme uitvoering in de winkels. Een win-win.