De winstmarges van Belgische voedingsproducenten staan onder druk. Fevia vraagt daarom behalve steunmaatregelen voor de voedingsbedrijven ook een eigen minister.
Nog meer grensverkoop
Met verkiezingen en jaarlijkse onderhandelingen op komst, lezen ook de voedingsproducenten graag hun verlanglijstje voor. De rentabiliteit van de sector brokkelt jaar na jaar af, klaagt Fevia, en volgens de belangenvereniging daalde die in 2022 zelfs heel sterk. Waar de marges eind jaren 1990 meer dan 5% bedroegen, was dat in 2022 nog maar 2,8%.
De verkoopprijzen stegen dus minder dan de kosten. Toch merkt de sectorfederatie dat Belgische consumenten nog meer naar het buitenland trokken om daar hun boodschappen te doen. In de eerste negen maanden van dit jaar kochten Belgen voor 570 miljoen euro over de grens, wat al meer was dan over heel 2022.
Frisdrank 11% duurder
Om competitief te kunnen blijven, moeten de kosten volgens Fevia verder omlaag kunnen. De loonhandicap bedraagt in de voedingsindustrie 29%, beweert de organisatie, terwijl de taksen eveneens hoger zouden zijn. Een flesje frisdrank zou in België 11% meer kosten dan in Frankrijk door “accijnzen, btw, verpakkingsbijdragen en binnenkort ook de zwerfvuiltaks”, aldus Fevia-CEO Bart Buysse tegenover La Libre en De Tijd. Ook de energieprijzen zouden in België hoger liggen dan elders.
Er is ook een meer verrassende wens op het verlanglijstje: de voedingsfederatie vraagt de creatie van een nieuwe ministerpost, die van Minister van Industrie. Die moet dan zorgen voor een “coherent beleid met een toekomstgerichte visie” en vooral de “versnippering van bevoegdheden” en de “tegenstrijdigheden tussen de verschillende politieke niveaus” vermijden.