Het hof van beroep in Brussel heeft chocoladeproducent Ferrero gelijk gegeven in een zaak tegen supermarktketen Delhaize. De Italianen vonden dat Delhaize een leugenachtige en misleidende reclamecampagne had gevoerd.
Leugenachtig
De zaak tussen beide partijen gaat al enkele jaren terug, toen Delhaize een reclamecampagne voerde rond het gebruik van palmolie in chocopasta. De choco van het huismerk van Delhaize wordt zonder palmolie gemaakt, terwijl er bij Ferrero wel palmolie wordt gebruikt.
Ferrero vond dat Delhaize leugenachtige uitspraken heeft gedaan over de gevolgen voor het milieu en de voedingswaarde van chocopasta met of zonder palmolie. Het Italiaanse bedrijf vond dat de campagne imagoschade toebracht aan hun merk Nutella en struikelde vooral over de uitspraak dat choco zonder palmolie beter is voor de planeet.
Eind 2015 had de handelsrechtbank van Brussel Delhaize nog over heel de lijn gelijk gegeven, maar in beroep trekt Ferrero nu toch aan het langste eind. Het hof van beroep vindt dat Delhaize illegale uitspraken heeft gedaan over het milieu en gezondheid, omdat ze niet verifieerbaar en objectief waren.