Voedingsconcern Ferrero, bekend van de Nutella-chocopasta, wil op tien jaar tijd zijn omzet verdubbelen. Dat doet het onder meer dankzij overnames.
20 miljard euro
De ambities van het Italiaanse voedingsbedrijf werden uitgesproken door topman Giovanni Ferrero, naar aanleiding van een bedrijfsplechtigheid waarbij meer dan 1.000 trouwe werknemers in de bloemetjes werden gezet. Ferrero wil het “onbetwistbare nummer drie worden in de zoetwarensector” en in de volgende 10 jaar een omzet van 20 miljard euro bereiken.
Vorig jaar boekte het concern een omzet van 10,7 miljard euro. En hoewel het bedrijf vooral bekend is om zijn chocopasta, bestaat de groep natuurlijk uit veel meer dan Nutella. Merken als TicTac en Kinder behoren ook tot het Italiaanse familiebedrijf. Wereldwijd heeft de groep verder 30 fabrieken, acht verwerkingsbedrijven voor hazelnoten, zes landbouwbedrijven. De producten zijn verkrijgbaar in 170 landen.
Overnamestrategie
Van zijn directe concurrenten zijn enkel Mars en Mondelez duidelijk groter. Ferrero groeit wel sterk door overnames en richt zich in het bijzonder op verwaarloosde merken van grote multinationals. Begin dit jaar kocht het enkele koekjesmerken van Kellogg Company en vorig jaar nam het de Amerikaanse snoepafdeling van Nestlé over.