Aantal inspecties zonder bemerkingen zakt
Van de inspectiemissies die het FAVV vorig jaar uitvoerde bij de detailhandelaars eindigden er vorig jaar 61,6% zonder bemerkingen; in 2013 kreeg nog 66,2% een smetteloos rapport. Het aantal bezoeken dat met een waarschuwing eindigde, steeg van 29,2% tot 32,9%. Het aantal dat een heus pv kreeg nam toe van 4,7% naar 5,5%.
Bij de groothandel was de situatie beter: het aantal missies zonder bemerkingen daalde in deze groep slechts licht van 82,8% naar 82,5%. Het aantal met een waarschuwing klom van 14,8% naar 15,0% en het aantal met een pv stabiliseerde op 2,5%.
De terugval was ook te merken bij de checklists naar hygiëne: bij de groothandel zakte de gunstige score van 86,5% naar 86,3%, in de detailhandel van 68,7% naar 67,4%. Al was er op dit vlak ook goed nieuws, want in de horeca steeg het aantal geslaagden van 55,1% naar 55,7%.
Naast de eigen controleprogramma’s verwerkte het FAVV in 2014 ook 4.437 klachten van consumenten, heel wat meer dan de 4.067 van een jaar eerder. Ze handelden vooral over de hygiëne in lokalen en bij personen (van 1.245 in 2013 naar 1.297 in 2014), over voedselvergiftigingen (van 696 naar 893), over de fabricatie- en bewaarmethoden (van 799 naar 840) en over contaminanten (van 334 naar 392). Opvallend: een controle van het FAVV kon slechts 22% van de klachten bevestigen.
Scores komen online
Om de producenten en handelaars van voedingsproducten ertoe aan te zetten nog meer aandacht aan de voedselveiligheid te besteden, gaat het FAVV de resultaten van een aantal inspectieverslagen ook online zetten en publiek beschikbaar maken op de website Foodweb.be. Het gaat om controles op zaken die rechtstreeks in contact staan met de consument zoals bakkers, slagers, kruideniers en restaurants. In een eerste fase zullen de rapporten worden bekendgemaakt van wie sinds 1 november 2014 werd gecontroleerd.
De scores die aan de onderzochte zaken worden toegekend, gaan van uitstekend over zeer goed en goed tot voldoende en te verbeteren. De concrete vaststellingen worden niet vermeld. Bij het geven van de score wordt rekening gehouden met het al dan niet hebben van een gevalideerd autocontrolesysteem, het resultaat van de laatst uitgevoerde inspectie, de ernst van de vastgestelde overtredingen en de opvolging die hieraan gegeven wordt door de winkelier.
Test-Aankoop had op de publicatie aangedrongen en de Raad van State volgde de consumentenorganisatie hierin, ondanks protesten uit de horeca.