Hoe ga je om met historische ballast in tijden van verandering? Het is een vraag waar retailers wereldwijd mee worstelen, zo blijkt uit het verhaal van FairPrice in Singapore. Van een vijftig jaar oud politiek vehikel naar een toonaangevende omnichannelretailer: ontdek de inspirerende transitie.
Zelfde missie, nieuwe vormen
Wat begon als een vakbondsinitiatief tegen de woekerende inflatie en toeleveringscrisis in de jaren 1970 is vandaag een vooruitstrevende retailgroep met meer dan 570 winkels in Singapore. Dat vooral veel oudere klanten de supermarkten van FairPrice nog bij hun oude naam (NTUC Welcome, naar het National Trade Union Congress) noemen, weerhoudt topman Vipul Chawla er niet van mee te gaan met zijn tijd.
Integendeel: na vijftig jaar is de kernmissie – dagelijkse boodschappen toegankelijk houden voor iedereen – nog onveranderd, deelde Chawla tijdens de vakbeurs NRF 2024: Retail’s Big Show Asia Pacific. Alleen neemt de manier waarop wel steeds nieuwe en innovatievere vormen aan. FairPrice is geëvolueerd van een fysiek supermarktconcept naar een onderneming die “alles rond eten makkelijk maakt”, zoals de bedrijfsslogan “Everything food made easy” op het hart drukt.
Bezoek het hoofdkwartier van de groep tijdens de RetailHunt naar Singapore in oktober. Wees er snel bij, want al meer dan twintig topprofielen uit de Belgische retail gaan mee!