Winkelopeningen en hogere marge leiden tot recordwinst
De verhoging van de omzet kwam voor 7% uit het bestaande netwerk van koffiebars, waarvan 5% via extra bezoekers en 2% via hogere bestedingen per klant. Het saldo werd aangedragen door de 1.701 koffiebars die Starbucks het afgelopen boekjaar opende en die het totaal aantal verkooppunten eind september op 19.767 brachten.
De stijging van de omzet ging bovendien gepaard met een verhoging van de winstgevendheid: de operationele marge steeg immers van 15,4% naar 17,6%. Die verbetering kwam sterk tot uiting in het laatste kwartaal, dat werd afgesloten met een omzet van 3,795 miljard dollar (2,8 miljard euro) en een nettowinst van 481,1 miljoen dollar (350 miljoen euro), respectievelijk 12,8% en 34% meer dan het jaar voordien. “Waardoor we het beste kwartaal in het 42-jarig bestaan van Starbucks hadden”, liet topman Howard Schultz verstaan.
Toch was de prestatie niet overal even sterk: in het vierde kwartaal ging de omzet in Azië 9% hoger en bedroeg de toename van het verkoopcijfer in de Amerika’s 7%. In de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) bleef het resultaat echter vlak. De minder gunstige economische toestand in Europa leidde weliswaar tot 2% extra bezoekers, maar dat werd gecompenseerd door 2% lagere bestedingen.
Voor het komende jaar verwacht Starbucks 1.500 bijkomende winkelopeningen, waarvan 600 in de Amerika’s, 750 in Azië en 150 in Europa, Midden-Oosten en Afrika.