Uitstel, geen afstel
“In 2008 bestudeerden we de markt voor het eerst“, zegt Laurent Kahn, die indertijd de allereerste werknemer van Exki was en daarna is uitgeweken naar de VS om de Amerikaanse expansie te leiden. “Die verkenning had heel positieve resultaten. New York is perfect voor ons: er wonen miljoenen mensen en iedereen heeft het druk. Maar toen sloeg de crisis hier toe en moesten we wel even wachten.”
Het komende jaar wil het drie of vier restaurants openen in New York en zo een omzet van ongeveer 90 miljoen euro te halen. De tweede locatie zal na de zomer al openen. “Als we daarmee tevreden zijn en als ons zakenmodel dan nog klopt, gaan we ons voorbereiden op de volgende stap: doorgroeien naar tien, twintig, dertig restaurants”, zegt mede-oprichter Frédéric Rouvez.
Ook in VS lokale producten
Net als in Europa wordt ook hier gekozen om alle producten lokaal te zoeken. “Zo kiezen we voor kaas uit de staat Vermont. Echt heel lekker. Een van die kazen is een brie die dubbel zoveel kost als geïmporteerde Franse brie. Maar we zijn lokaal, dus we gebruiken die. De groenten komen uit de staten New York en New Jersey. Voor het brood werken we samen met twee organische bakkerijen in de stad hier. Die bakkers zijn ons in Europa komen bezoeken om in onze bakkerijen te leren hoe we het brood willen.”
Exki kijkt ook al verder dan New York en sluit steden als Boston, Washington en Philadelphia niet uit. “Maar laat ons eerst hier in New York de cruise control vinden”, zegt CEO Nicolas Steisel.