Mere, de Siberische prijsvechter die West-Europa wil veroveren, opende recent zijn eerste winkels in Spanje. RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck bracht een bezoek en analyseert het concept, dat kenmerken van Aldi en Action combineert. En de prijzen? Tja…
Restpartijen en grote verpakkingen
“De winkels van Mere zijn sober en karig ingericht, maar echt ondermaats kan je ze niet noemen”, concludeert Snoeck na een bezoek aan de vestiging in Aldaia (Valencia), die in mei de deuren opende. “Het winkelbeeld is net en vrij overzichtelijk en de medewerkers, die herkenbaar zijn aan een rood bedrijfsshirt, zijn vriendelijk. We telden er vier op het ogenblik van ons bezoek – de loonkosten zijn in Spanje niet zo hoog natuurlijk.”
“Een groot deel van het assortiment wordt op paletten uitgestald, de andere producten staan in sobere rekken. Voor de versproducten is er een koeling van 30 m², een beetje zoals bij Colruyt. De winkel heeft drie kassa’s en is open van 9 tot 21 uur. Op veel comfort hoef je niet te rekenen: de deuren gaan niet automatisch open en dicht, bijvoorbeeld…”
Je kan Mere omschrijven als de combinatie van een Action en een Aldi uit vroegere tijden: je vindt er heel wat non food, voornamelijk restpartijen textiel, huisraad en decoratie, en ook was- en onderhoudsproducten. Het voedingsassortiment is een mix van ingevoerde (vooral, maar niet uitsluitend, Russische) producten en lokaal aanbod, waaronder enkele grote internationale merken. Wellicht zijn dat ook restpartijen. Verse groenten en fruit of brood verkoopt Mere niet, wel verpakte versproducten (zuivel, vleeswaren) en diepvries. Veel voedingsproducten komen in grootverpakking: linzen en rijst per 5 kg bijvoorbeeld, of vloeibare zeep in bidons van 4,5 kg.
Voor koopjesjagers
Cadena de supermercados de descuento (letterlijk: “keten van discount supermarkten”), zo noemt de retailer zichzelf op zijn openingsfolder met de slogan “Beste prijzen elke dag”. In de aanbieding: vloeibaar afwasmiddel van het merk Glow (een Indisch exportproduct: 69 cent voor anderhalve liter), vaatwastabletten van Herr Klee (van de Duitse huismerkenproducent Clovin Group: 4,99 voor 102 stuks), maar ook Spaanse kaas van Montaña de Riaño, koffiecapsules van het lokale familiebedrijf Café Jurado (2,19 euro voor 20 stuks) en het bekende biermerk Cruzcampo.
Een winkel voor de wekelijkse inkopen is Mere niet. Daarvoor is het wisselende assortiment te onvolledig: wie met een boodschappenlijstje binnenkomt, zal wellicht moeten vaststellen dat pakweg de helft van dat lijstje niet voorradig is. Koopjesjagers die zich graag laten verrassen door scherpe deals, komen wél aan hun trekken. Want het moet gezegd: Mere is goedkoop. Heel goedkoop. Je kan er Coca-Cola kopen tegen 48 cent per blikje van 33 cl, weliswaar in verpakkingen van 24 stuks. De Pringles kosten er 1,42 euro per koker van 165 gram. Spaanse eieren betaal je slechts 2,09 euro per karton van dertig stuks, de aardappelen komen aan 2,39 euro voor vijf kilogram. Mocht de retailer met dat soort aanbiedingen in Opwijk openen, dan zal de plaatselijke Colruyt zich genoodzaakt zien enkele prijzen aan te passen.
West-Europees offensief
Vijf winkels heeft de Russische prijsvechter intussen in Spanje: drie in Valencia (Aldaia, La Pobla de Vallbona en L’Alqueria de la Comtessa) en verder in Parla (Madrid) en Santiago de la Ribera (Murcia). Deze maand opent nummer zes in Petrer (Alicante). Mere is transparant over zijn ambities: de keten wil er dit jaar tien tot vijftien winkels openen, om er een honderdtal te hebben binnen vier jaar. Het bedrijf zegt op zoek te zijn naar winkelpanden tussen 800 en 1000 m² in steden met meer dan 15.000 inwoners.
De winkelopeningen zijn onderdeel van een groots West-Europees offensief: de retailer wil dit jaar ook winkels openen in België, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk. De eerste locaties in België zijn intussen bekend: eind augustus of begin september opent de eerste in Opwijk, later volgen vestigingen in Couvin en Flémalle.