Half augustus trekt Delhaize in het offensief: een groot activatieplan moet verloren klanten weer naar de winkels trekken. De retailer rekent daarvoor op zijn leveranciers en meldt ook dat de aangesloten winkels recordomzetten boeken.
Commerciële krachtlijnen
Ondanks de moeilijke situatie bleven de bestaande aangesloten winkels van Delhaize de afgelopen maanden zeer goed presteren: ze bereikten zelfs recordomzetten dit jaar, zei marketingdirecteur Alexandros Boussis woensdag in een videoboodschap aan de leveranciers van de keten. Hij benadrukt dat het zakenmodel van de retailer nieuwe opportuniteiten opent voor leveranciers en verzekert ook dat de overdracht van de filialen naar zelfstandige uitbaters slechts een minimale impact zal hebben op de business.
Hij schetst de krachtlijnen voor de commerciële strategie 2024-2026: het accent ligt in de eerste plaats op koopkracht, maar ook op differentiatie in het assortiment (met een focus op gezondheid en duurzaamheid), op lokale verankering, digital en e-commerce. Delhaize is ervan overtuigd dat de nieuwe waardepropositie zal leiden tot een verhoging van de klantentrouw, marktaandeel en duurzame groei.
Gepersonaliseerde communicatie
Om het merk te herlanceren werkt Delhaize op twee hefbomen, aldus de manager: gepersonaliseerde communicatie en een groot activeringsplan. “Sinds mei hebben we onze gepersonaliseerde communicatie versneld, met één-op-één communicatie naar klanten die we waren kwijtgespeeld tijdens de stakingen. Met digitale en analysetools identificeren we klanten die we gedeeltelijk of geheel zijn verloren, en we zetten alle mogelijke middelen in om hen terug te winnen. Met veelbelovende resultaten, vooral in het noorden van het land.”
In de tweede helft van augustus lanceert Delhaize een sterk activatieplan. “De grootste negatieve impact ligt achter ons. We zullen klanten weer naar onze winkels trekken”, zegt Boussis. Hij rekent daarvoor op zijn leveranciers: “Laat ons samen de commerciële motor herstarten. We rekenen op u voor sterke aanbiedingen.” Meer details over die campagne wil Delhaize voorlopig niet kwijt.
Exclusiviteiten
In een aanvullende e-mail vraagt Delhaize concreet aan merkfabrikanten om in de komende negotiaties te focussen op de prestaties van hun producten bij de zelfstandige winkels en te rapporteren welke promoties in deze winkels het best hebben gewerkt. De retailer rekent op exclusieve promotieacties, exclusieve lanceringen en stevige marketingondersteuning om weer aan te knopen met groei.
Begin oktober nodigt Delhaize de leveranciers uit voor een digitale update over de strategie 2024-2026, het groeiplan, de commerciële aanpak en de verwachtingen voor de jaargesprekken.