De prijzen in de Belgische supermarkten liggen alweer op het niveau van voor de coronacrisis, maar niet overal: Colruyt is nu zelfs goedkoper, Delhaize subsidieert het SuperPlus programma met prijsverhogingen.
Inhaalbeweging bij Colruyt
De perceptie, dat de prijzen in de Belgische supermarkten sinds de lockdown op een hoger niveau zijn blijven steken, klopt niet, blijkt uit een nieuwe analyse van Daltix. De consumptieprijzen bevinden zich vandaag zelfs weer op het niveau van de tweede helft van 2019. De prijzen daalden significant in de aanloop naar de eindejaarsperiode. Alle retailers verhoogden daarna wel licht de prijzen in januari, een fenomeen dat zich elk jaar opnieuw voordoet. Maar globaal genomen zijn de prijsstijgingen die het gevolg waren van de promotieban in maart, weer goedgemaakt.
Vooral Colruyt heeft de prijzen beduidend doen dalen: tijdens de lockdown kon de discounter niet met Rode Prijzen reageren op aanbiedingen bij concurrenten, maar in het najaar volgde een inhaalbeweging. Sinds de strategische beslissing in oktober vorig jaar, om niet langer lokaal maar wel in heel Vlaanderen te reageren op prijsdalingen bij rivaal Albert Heijn, is Colruyt zelfs goedkoper dan twee jaar geleden.
SuperPlus-effect bij Delhaize
Bij de meeste andere retailers bevinden de prijzen zich grosso modo weer op het niveau van voor de lockdown. Er is één uitzondering: shoppers van Delhaize die niet meestappen in het SuperPlus programma, dat grote kortingen geeft aan klanten die gezonde producten kopen én bereid zijn hun data te delen, komen nu zo’n 3% duurder uit dan twee jaar geleden. De supermarktketen lijkt dat nieuwe getrouwheidsprogramma te subsidiëren door een rem te zetten op de generieke kortingen voor alle klanten. Er zijn bijvoorbeeld minder 1+1 aanbiedingen, merkt Daltix. Dat supermarktketens inzetten op minder maar meer gerichte promotie-acties, is overigens een algemene tendens.