De omzet van het Amerikaanse fastfoodbedrijf McDonald’s is in het tweede kwartaal gedaald, voornamelijk omwille van de sterke positie van de dollar. Op vergelijkbare basis was er wel sprake van een omzetstijging.
All Day Breakfast
De totale omzet van McDonald’s daalde in het tweede kwartaal van 6,5 miljard dollar (5,9 miljard euro) naar 6,3 miljard dollar (5,7 miljard euro). Dat is een daling van 4%, al was er bij constante wisselkoersen sprake van een daling van slechts 1%.
Op vergelijkbare basis ging de omzet dan weer met 3,1% de hoogte in, toch ook flink minder dan in het eerste kwartaal, toen de vergelijkbare omzet met meer dan 6% steeg. In de Verenigde Staten viel de vergelijkbare omzetstijging dan weer terug van 5% naar 1,8%. Vooral het succes van het ‘All Day Breakfast’ zorgde er voor dat de vergelijkbare omzet in de Verenigde Staten nog positief uitpakte.
De nettowinst van McDonald’s daalde ten opzichte van een jaar geleden in het tweede kwartaal met 9% naar 1,1 miljard dollar (1 miljard euro). Toch was CEO Steve Easterbrook positief: “Onze prestaties in het tweede kwartaal, waarin we voor de vierde keer op rij een groei op vergelijkbare basis kennen in alle segmenten van het bedrijf, tonen duidelijk dat de klant goed reageert op de stappen die we ondernemen om een menu te leveren dat ze willen bij McDonald’s.”