De Belgische pralinemaker Leonidas heeft er een topjaar op zitten: de groep sloot zijn gebroken boekjaar (tot eind juni) af met 8% meer omzet en zelfs 66% meer operationele winst. De nieuwe strategie legt Leonidas duidelijk geen (chocolade) windeieren.
Nieuwe strategie onder nieuwe CEO loont
Sinds Philippe de Selliers in maart van vorig jaar de touwtjes in handen nam, zit er weer schwung in de Belgische chocolatier die tussen 2004 en 2016 zeven(!) CEO’s versleet. In zijn boekjaar, dat liep van juli 2017 tot juni 2018, boekte Leonidas een omzet van 93,3 miljoen euro, 8% meer dan het boekjaar ervoor. Het operationeel resultaat (ebitda) klom zelfs met 66% tot 13,4 miljoen euro. Onder de streep bleef er 5 miljoen nettowinst over.
Onder de nieuwe CEO heeft Leonidas, dat in 1913 werd opgericht, zijn aanwezigheid versterkt in luchthavens en de basis gelegd voor een grotere aanwezigheid in China, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Daarnaast investeerde de chocolatier ook fors in marketing en kwamen er tal van nieuwe producten bij. Leonidas is intussen aanwezig in meer dan 1300 gespecialiseerde winkels in veertig landen over de hele wereld.