Ervaring van McDonald’s gebruiken
De initiatiefnemers van Lyfe Kitchen zijn Mike Roberts en Mike Donahue, de voormalige operationeel directeur van McDonald’s en de voormalige verantwoordelijke voor corporate communications van de hamburgerketen in de VS. Ze sloegen drie jaar geleden de handen in elkaar met Stephen Sidwell, die mee aan de basis lag van de vleesvervanger Gardein.
Elke geserveerde schotel blijft onder de 600 calorieën. Boter, transvetten, witte suiker en andere additieven worden gebannen. Bij voorkeur worden lokaal geproduceerde ingrediënten gebruikt. “We leerden immers dat de grootste onvoldane behoefte van de Amerikaan die van een gezonde smaakvolle voeding is”, aldus de initiatienemers. Lyfe staat trouwens voor Love Your Food Everyday.
Voor vleeseters wordt kip en vlees van dieren met vrije uitloop aangeboden. Daarnaast zijn er ook vegetarische, veganistische en glutenvrije maaltijden. De meeste prijzen zitten tussen 4 dollar en 14 dollar, omgerekend 3 à 10 euro.
Het verschil met de voeding met die van McDonald’s kan inhoudelijk niet groter zijn, maar voor de manier waarop het merk Lyfe Kitchen in de markt wordt gezet, vallen de initiatiefnemers terug op hun ervaring bij de hamburgerketen. Andere ketens die op de trend naar gezonde voeding surfen, zijn Clover, Veggie Grill, Tender Greens en Native Foods Café.