De zuivelindustrie zet door met z’n campagne tegen veganistische alternatieven voor hun producten, zoals havermelk. Een nieuw pakket regels, bekend als Amendement 171, zou het producenten van zo’n alternatieven voortaan zelfs onmogelijk maken om vergelijkbare verpakkingen, zoals yoghurtpotten of melkkartons, te gebruiken.
‘Romig’ of ‘bevat geen melk’ mag niet meer
Onder meer Oatly voert felle campagne tegen de nieuwe regels. Die zouden het, wanneer ze op hun breedst worden geïnterpreteerd, onmogelijk maken om op de verpakking van hun producten nog visuele elementen of termen te gebruiken die kunnen verwijzen naar zuivelproducten. Zelfs termen als ‘romig’ of ‘bevat geen melk’ zouden verboden worden. Ook het gebruik van verpakkingstypes die aan zuivel doen denken, zoals dus melkkartons, zouden onder de nieuwe regels uit den boze zijn.
De argumenten van de zuivelindustrie, die zwaar gelobbyd heeft voor Amendement 171, draaien allen rond de bescherming van de consument. Die zou volgens de producenten misleid kunnen worden over de precieze aard van het product dat hij of zij koopt. Ze verwijzen naar gelijkaardige regels over onterechte gezondheidsclaims of streekgebonden benamingen (denk aan champagne of feta-kaas).
De producenten van de veganistische producten voeren aan dat de regels ertoe zouden leiden dat ze merknamen, productnamen en marketingstrategie helemaal moeten omgooien. Een dure zaak. Om die reden lanceerde Oatly samen met Upfield (bekend van Flora-margarine) en de ngo ProVeg International, een petitie om de EU ervan te overtuigen de nieuwe regels te laten vallen.
Uppercut na eerder verbod op ‘melk’ en ‘yoghurt’
Amendement 171 werd in oktober al goedgekeurd door het Europese Parlement. Het ligt nu op tafel bij de Europese Raad, die erover zal beslissen tijdens zogenaamde trialoogvergaderingen met de Europese Commissie en het parlement.
Als de Europese Raad instemt met het voorstel, is dat een nieuwe uppercut voor de sector van veganistische alternatieven voor zuivel. In 2017 oordeelde het Europese Hof van Justitie al dat ze termen als melk (zoals havermelk) of yoghurt (zoals sojayoghurt) niet meer mogen gebruiken om hun producten te omschrijven.
Het is een nieuwe veldslag in een aanslepende oorlog tussen de klassieke zuivelindustrie, fors uit de kluiten gewassen maar nog steeds groeiende, en haar uitdager die dreigt met een deel van die groei te gaan lopen.