Een voorstel om elke mogelijke vergelijking tussen melkproducten en plantaardige dranken te verbieden, is door het Europese Parlement ingetrokken. Producenten van bijvoorbeeld sojadrinks dreigden een verbod te krijgen op kartonverpakkingen, de term “zuivelalternatief” en meer.
Geen karton en geen foto’s
Havermelk mag officieel geen melk genoemd worden, sojayoghurt geen yoghurt. Maar met amendement 171 probeerden landbouwlobby’s de regelgeving nog verder te verstrengen: veganistische producten zouden ook geen enkele verwijzing of gelijkenis met zuivel mogen dragen. Zinsneden als “plantaardig alternatief voor yoghurt” zouden de klant misleiden, klonk het, maar de implicaties gingen nog veel verder.
Een rechthoekig melkpak of een blok margarine zou niet meer mogen, evenmin als afbeeldingen van pakweg sojayoghurt de verpakking omdat die teveel op dierlijke zuivel zouden lijken. Vergelijkingen met zuivelproducten in de communicatie, bijvoorbeeld over een lagere CO2-uitstoot of vetgehalte, dreigden ook te worden verboden.
Censuur van tafel
Het was de Franse socialistische Europarlementariër Eric Andrieu die het voorstel indiende, en in oktober ook goedkeuring kreeg, maar na heel wat tegengelobby trekt hij het voorstel nu zelf terug in. Onder leiding van The Good Food Institute stuurden 21 NGO’s meteen een open brief, terwijl internationale belangenorganisatie ProVeg een consumentenpetitie opstartte. Die verzamelde bijna een half miljoen handtekeningen.
“Plantaardige zuivelcensuur is van tafel. Dit is een enorme overwinning voor zowel de planeet als de plantaardige sector”, reageert ProVeg opgelucht. “In plaats van tijd te verspillen met zinloze voorstellen, zouden de EU-leiders hun klimaatambities in daden moeten omzetten en consumenten moeten ondersteunen om duurzamere keuzes te maken”, zegt ook Elena Walden, beleidsmanager bij het Good Food Institute Europe.
ProVeg blijft ondertussen het verbod op de noemer “melk” aanvechten. “De zuivelindustrie heeft niet het alleenrecht op onze gezamenlijke taal”, klinkt het. Plantaardige melk en kaas waren tussen 2018 en 2020 alvast goed voor een driecijferige verkoopgroei. Tussen 2019 en 2025 zou de waarde van de markt bovendien nog meer dan verdubbelen tot ruim een half miljard euro.