De Europese consumentenbestedingen aan dagelijkse aankopen als voeding, drank en verzorgingsproducten, kenden in het derde kwartaal van 2016 opnieuw erg lage groeicijfers. In België en Nederland stegen de prijzen, maar daalden de volumes.
Zwakke cijfers
De prijzen voor “fast-moving consumer goods” (FMCG) stegen met 0,8% tegenover vorig jaar, terwijl de volumes amper 0,3% toenamen. Als een gevolg daarvan zagen retailers hun opbrengsten aan de kassa stijgen met 1,1%, het derde laagste cijfer sinds de aanvang van de metingen in het laatste kwartaal van 2008.
In België stegen de prijzen voor FMCG-producten met 2,3%: dat compenseerde een daling van de volumes met 0,8%. De Belgische retailers zagen hun opbrengsten aan de kassa dus toenemen met 1,5%. In Nederland stegen de prijzen met 2,0% terwijl de volumes daalden met 1,0%, wat leidde tot een opbrengstgroei van 1,0%.
In de 21 gemeten Europese landen zagen Turkse retailers hun inkomsten het sterkst stijgen (+8,1%), gevolgd door de Spaanse ketens (+3,6%) en de Slovaakse (3,5%). In Griekenland daarentegen noteerden retailers een daling met -6,3%, in Finland met -6,0%. Van de vijf grootste West-Europese markten kende Spanje de sterkste groei (+3,6%), gevolgd door Duitsland (+0,8%). Het Verenigd Koninkrijk kende de sterkste terugval met -0,7%. Dat alles blijkt uit de nieuwe cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen.