De Europese Commissie heeft op maandag 4 november een formeel onderzoek geopend naar mogelijk geheime afspraken tussen de Franse foodretailers Casino en Intermarché. Ze zouden onderling hun verkoopprijzen op elkaar hebben afgestemd en dat is in strijd met de mededingingsregels van de EU.
Inkoopallianties niet problematisch, prijsafspraken wel
Dat Casino en Intermarché in 2014 besloten om de inkoopkrachten te bundelen, is voor de Europese Commissie niet het struikelblok. In een persmededeling stelt Europees Commissaris Margrethe Vestager dat inkoopallianties tussen retailers kunnen leiden tot lagere prijzen voor consumenten. Maar, zo voegt ze er aan toe: “Die voordelen kunnen snel verdwijnen wanneer retailers hun allianties ook gebruiken om afspraken te maken over hun verkoopactiviteiten.” Kortom, de Commissie is bezorgd dat beide retailers in hun samenwerking verder zijn gegaan dan de initiële bedoeling van de inkoopalliantie, en dat ze ook hun prijsbeleid op elkaar hebben afgestemd. Dat wil ze nu onderzoeken.
Dit onderzoek is een vervolg op huiszoekingen die in mei van dit jaar plaatsvonden op de hoofdkantoren van beide retailgroepen. Toen wilde de Europese Commissie nog geen namen noemen, de betrokken bedrijven bevestigden het nieuws wel zelf. Casino en Intermarché gingen in november 2014 een alliantie aan onder de naam INCA, om samen sterker te staan in de onderhandelingen met merkfabrikanten. Vorig jaar liep die samenwerking af: Casino besloot toen in zee te gaan met Auchan om betere inkoopprijzen af te dwingen van hun leveranciers.