De Europese Commissie heeft de voorgestelde fusie tussen bierbrouwers AB InBev en SABMiller goedgekeurd. Dat is een grote stap in de goede richting voor beide bedrijven, die ook op andere markten nog goedkeuring moeten krijgen.
Europese activiteiten SABMiller verkocht
In eerste instantie was Europa terughoudend over de fusie tussen de twee grootste bierbrouwers ter wereld, maar de verkoop van merken als Grolsch en Pieroni heeft de goedkeuring van de Commissie mogelijk gemaakt.
In een eerste fase verkocht AB InBev de SABMiller-merken Grolsch, Pieroni en Meantime aan de Japanse brouwer Asahi. Later stelde het ook voor om de merken van SABMiller in Centraal- en Oost-Europa van de hand te doen. Zo kon het vermijden dat het nieuwe bedrijf een te dominante positie zou creëren in Europa.
“De Europeanen kopen elk jaar voor ongeveer 125 miljard euro bier, dus zelfs een relatief kleine prijsverhoging zou consumenten aanzienlijke schade kunnen berokkenen”, aldus eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager. “Daarom was het belangrijk om ervoor te zorgen dat de overname van SABMiller door AB InBev niet tot minder concurrentie op de Europese biermarkten zou leiden.”
SABMiller aanvaarde vorig jaar een overnamebod van ongeveer 92 miljard euro van AB InBev. Samen worden ze veruit het grootste bierbedrijf ter wereld, tot twee keer zo groot als de nieuwe nummer twee Heineken.