Ook na corona blijft de markt van de maaltijdboxen exponentieel groeien: het concept spreekt zowel gezinnen aan als singles en senioren. Simply You Box neemt het voortouw en wil dit jaar verdubbelen onder de vleugels van de Franse marktleider Quitoque.
Nieuw hoofdstuk
Het beweegt bij de nummer drie op de Belgische markt van de maaltijddozen: het merk, dat in 2016 door Carrefour Belgium werd gelanceerd, is nu een volwaardig en zelfstandig opererend bedrijf. Sinds januari staat de nieuwe website simplyyoubox.be online: klanten bestellen hun vertrouwde maaltijdboxen dus niet langer via carrefour.eu. Het is een eerste stap in het ambitieuze groeiplan van de maaltijdenleverancier: de omzet moet dit jaar verdubbelen.
“We beginnen een nieuw hoofdstuk,” zegt country manager Charles Van den Bogaert, die in 2015 medeoprichter was van Deliveroo België en dus actief blijft in de wereld van de foodtechs en de startups. “We werken voor de dagelijkse operaties voortaan onafhankelijk van Carrefour Belgium, maar we blijven wel behoren tot de groep.” Het bedrijf achter de Simply You Box heet Quitoque België NV en is een zusterbedrijf van het Franse Quitoque, dat bij onze zuiderburen de nummer één is van de maaltijdboxen. In 2018 werd dat bedrijf overgenomen door Carrefour en sindsdien maakt het deel uit van het ecosysteem van startups van de retailer, net als bijvoorbeeld de online natuurwinkel Greenweez.
Afhaalpunten en thuislevering
“Voor een retailer is zo’n maaltijdboxactiviteit eigenlijk geen core business. Daarom heeft de groep beslist dat het een bedrijf op zich moest worden, met een toegewijd team. Maar ik ben wel onder de indruk van wat Carrefour België heeft bereikt: ze hebben echt een ongelofelijke job gedaan. Van alle retailers in België heeft Simply You de beste box op de markt qua aanbod, website en prijs-kwaliteitverhouding. Klanten zijn zeer positief over de service, de recepten en de porties. We verkopen zo’n 2000 boxen per week: niet enkel Carrefourklanten maken er gebruik van.”
Simply You Box blijft wel samenwerken met Carrefour Belgium: “We bestellen onze producten via de centrale, maar we hebben nu de vrijheid om zelf ook producten aan te kopen die niet in het aanbod van Carrefour zitten. Eén van onze sterkste punten is ons uitgebreide netwerk van afhaalpunten: je kan de dozen afhalen bij ongeveer 650 Carrefourwinkels in België. Dat zijn ze nog niet allemaal, de bedoeling is om dat verder te ontwikkelen, maar we dekken toch al zo goed als heel het land. Klanten vinden dat handig, en wij ook. Maar we leveren ook gratis aan huis: de verhouding tussen beide is ongeveer 50/50.”
Belgische recepten met Belgische producten
De groei van de maaltijdboxen was het afgelopen jaar meer dan opmerkelijk. Dat is te danken aan verschillende succesfactoren. Simply You Box neemt consumenten heel wat zorgen uit handen en geeft een antwoord op de veel gestelde vraag ‘wat eten we vandaag?’. Mensen hoeven niet na te denken over recepten, over de juiste ingrediënten en hoeveelheden. “Dit is een oplossing voor mensen die houden van lekker eten en van koken, maar die weinig tijd hebben. Hier vinden ze een mooi compromis tussen inspiratie en tijdsbesparing. Na een zware werkdag wil je gewoon even voor jezelf en je gezin zorgen. Ik gebruik de service zelf met veel plezier. De porties zijn correct, je hebt een ruime keuze, je kan flexibel je week plannen.”
Hoe Simply You Box zich dan onderscheidt van andere aanbieders op de markt? “Onze klanten waarderen het feit dat er geen abonnement is. We bezorgen hen elke week het menu maar er is geen commerciële druk, geen verplichting. En toch zien we onze klanten terugkomen. Qua prijs zitten we erg goed. We gaan voor Belgische recepten met Belgische producten, geleverd door vrachtwagens met een Belgische nummerplaat. We houden in onze recepten rekening met de seizoenen.” En ook duurzaamheid is een troef. “We werken al met zakken en dozen uit gerecycleerd papier en karton. Doordat we de juiste porties aanleveren van elk ingrediënt is er minder voedselverspilling – er blijft geen halve krop sla in je koelkast liggen. We zijn ook beginnen leveren met de eerste elektrische bestelwagens.”
Geen saturatie in zicht
Wel is er nog veel ruimte voor verbetering, denkt Van den Bogaert. “We zijn nog maar drie maanden ver, maar we hebben toch al een roadmap met vernieuwingen klaar staan. We hebben het aanbod uitgebreid van 10 naar 14 recepten, wat toch al 40% meer keuze betekent. Dat gaan we nog verder ontwikkelen: het worden er in de toekomst wellicht 16 of 20. Ook het aantal leveringsdagen en -uren gaan we uitbreiden: vandaag leveren we enkel op maandag, maar klanten vragen meer flexibiliteit. We leren veel van wat er werkt bij Quitoque in Frankrijk, waar ze meer ervaring hebben en een groter team. Maar zomaar kopiëren doen we niet: wij gieten er de juiste Belgische saus over met een lokaal team, lokale producten en lokale recepten.”
De ambities zijn niet min: “Ons doel is dit jaar te verdubbelen, zelfs vergeleken met het pandemiejaar 2020. We zijn op de goede weg, we behalen onze KPI’s. En we zijn nu al aan het vergelijken met de sterke coronamaanden maart-april van vorig jaar, waarin de verschuiving naar e-commerce versterkt werd. Ik ben aangenaam verrast, er is echt een switch in de manier waarop mensen consumeren. Dat het klantengedrag verandert, had ik al gezien bij Deliveroo. Het percentage e-commerce in food is nog miniem, vergeleken met bijvoorbeeld vliegtuigtickets die we voor bijna 100% online kopen. We hebben nog geen Ocado in België, de markt ligt open, zeker vergeleken met de Angelsaksische landen waar ze op dit vlak al veel verder staan. De saturatie is nog lang niet in zicht.”
Singles, gezinnen en senioren
Het is ook geen kwestie van marktaandeel te stelen links en rechts, want de verschillende opties zijn complementair, zegt de country manager: “Je hebt de Drive van Carrefour waar je alles kan bestellen, bij ons ligt de focus op recepten, maaltijdkoeriers leveren je snel een pizza of sushi… Het zijn andere consumptiemomenten, er is plaats voor iedereen. We zijn dan wel onderdeel van Carrefour, maar eigenlijk wil ik ook de klanten van Aldi, Lidl, Colruyt en Delhaize overtuigen om onze box te gebruiken. Er zijn elf miljoen Belgen, dus potentieel genoeg.”
Bedienen maaltijdboxen een specifiek klantenprofiel? “Dat is vrij breed. We verkopen boxen van drie maaltijden voor één persoon – niet iedereen doet dat – tot dozen van vijf maaltijden voor vijf personen. Daardoor zien we een grote verscheidenheid aan profielen: zowel singles als gezinnen en ook heel veel senioren, zeker sinds corona: ze durven wat minder buiten komen en hebben de weg naar e-commerce gevonden. De typische klant is het jonge gezin met één of twee kinderen, dat niet zoveel tijd heeft om te koken maar wel gezond, gevarieerd en lekker wil eten. Sommigen bestellen elke week, anderen één keer per maand. En van De Panne tot Aarlen: we leveren overal.” De komende maanden gaat Simply You Box de website verder verbeteren, het aanbod uitbreiden en investeren in marketing. “We hebben nog enkele verrassingen in petto: grote veranderingen die ons sterker zullen maken,” belooft Charles Van den Bogaert.